המכלול:שאלות ותשובות/קוראים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

זהו אחד מדפי השאלות והתשובות של המכלול.

אם לא מצאתם תשובה לשאלה שלכם בדפים אלו, פנו לדף ברוכים הבאים בו יש מידע שעשוי לעזור לכם בצעדיכם הראשונים במכלול. אם זה גם לא מספיק, דף העזרה מכיל מידע מפורט יותר המסביר כיצד לבצע פעולות שונות במכלול. אם גם שם לא מצאתם ישועה אתם מוזמנים לשאול את שאלתכם בדלפק הייעוץ, ואחד העורכים ינסה בוודאי לעזור לכם.

כללי קוראים תורמים מנהלה עריכה בעיות טכניות זכויות יוצרים שונות נפוצות
בדף זה תוכלו למצוא תשובות לשאלות נפוצות על מציאת חומר במכלול, קריאתו והשימוש בו.


כיצד יש לחפש חומר לפי נושא מסוים?

ישנן דרכים רבות לעשות זאת:

  • להשתמש בתיבת החיפוש שבחלק השמאלי העליון של כל דף, ולהקיש בה את המונח הנדרש. אם יש ערך למונח הוא יוצג ראשון ואחריו הופעות המונח בערכים אחרים.
  • להתחיל בעמוד הראשי, ולעבור דרך הקישורים לפורטלים בנושאים שונים, או לקטגוריות.

דרכים נוספות ניתן למצוא בדף הניווט.

איך אדע אם הערך שאני קורא במכלול אמין?

בקצרה, כיוון שמשתמשים רבים עוברים על המידע במכלול ומוודאים את נכונותו, המידע במכלול עשוי להיות אמין. תשובה מפורטת נמצאת בדף המכלול:אמינות.

איך נדע מי כתב את הערך שאנו קוראים במכלול?

כותב הערך אינו חותם עליו, שהרי כל ערך במכלול נכתב ונערך (או עשוי להיכתב ולהיערך) על ידי כותבים רבים. עם זאת, המכלול שומר היסטוריה מלאה של השינויים שעבר כל ערך. ועיון בהיסטוריה זו, לחיצה על הלשונית "גרסאות קודמות" בראש הדף, תציג את תרומתו של כל עורך.

מהו הסכם הרישיון לתכנים במכלול?

ראו המכלול:זכויות יוצרים.

האם מותר לשכפל חלקים שלמים מהמכלול לאתר שלי? כמה מותר לי לצטט?

האם כל האתר שלי צריך להיכפף לרישיון .... אם אני מצטט מהמכלול או מקשר אליו?

האם ניתן להשיג את המכלול על דיסק, או להורידו למחשב?

בהחלט. למידע נוסף, ראו: המכלול:לא-מקוון.

לא הצלחתי להבין ערך מסוים במתמטיקה, מה עלי לעשות?

תבנית המתארת את המסלול המומלץ בערכי אנליזה מתמטית. התבנית מסודרת כך שהקורא מתחיל במושג היסודי ביותר - הגבול - ומתקדם בהדרגה לפי הסדר למושגים מתקדמים יותר: סדרות, פונקציה, רציפות של פונקציה, נגזרת ולבסוף אינטגרל ומבוא לנושאים מתקדמים באנליזה.

במכלול ישנם ערכים רבים מאד בנושאי מתמטיקה, שנעים ממתמטיקה אלמנטרית של בית ספר יסודי ותיכון עד למתמטיקה גבוהה שנלמדת רק בתארים מתקדמים באוניברסיטאות. רוב התכנים בנושאי מתמטיקה נעים בין רמה של תיכון לרמה של תואר ראשון במתמטיקה. כותבי הערכים במתמטיקה מודעים לבעיה שערכים רבים כתובים בצורה טכנית מידי ומתקשים לתת אינטואיציה לקורא, לשם כך נעשה מאמץ לעבור על הערכים ולטפל בהם.

ברם, לא כל ערך אפשר לפשט מאחר שהמתמטיקה בנויה נדבך על גבי נדבך, וערכים עם נושאים מתקדמים (כגון אנליזה פונקציונלית) דורשים ידע מוקדם להבנתם. בדרך כלל, בערך הראשי בכל תחום מצוין מהו הידע הנדרש להבנת הנושא. רוב הנושאים דורשים ידע בסיסי בתורת הקבוצות הנאיבית (מושגי יסוד, איחוד וחיתוך וכולי), מתמטיקה של תיכון, אלגברה לינארית וחשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי.

במספר תחומים (כגון אנליזה מתמטית, חשבון אינפיניטסימלי, טופולוגיה וכו) הכינו המכלולאים "מסלולים מומלצים" לקריאת הערכים, הבנויים כך שהקורא מתחיל מהמושגים בסיסיים ומתקדם נדבך אחרי נדבך אל המושגים המורכבים יותר. תבנית זו מוצגת באיור שמשמאל וכדאי להיעזר בה גם בשביל לקבל מושג על המבנה וההיררכיה של המונחים והמושגים בתחום, ולקבל תחושה מה בנוי על מה.