המכלול:כתיבה אנציקלופדית וכתיבה יח"צנית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף המכלול:יחצ)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
דף זה מתעד עקרונות וקווים מנחים לכתיבה ויצירת ערכים במכלול. הכתוב משקף נורמות מקובלות שיש לפעול לפיהן. למרות זאת, יש מקום לשיקול דעת בנושא והמשתמשים מתבקשים לנהוג לפי השכל הישר.
תוכן וסגנון כתיבה

במכלול אנו נדרשים לסגנון כתיבה אנציקלופדי, ששונה מסגנונות כתיבה אחרים, כמו כתיבה עיתונאית, כתיבה אקדמית וכתיבה יחצ"נית. בדף זה ירוכזו מספר הנחיות להבחין בין כתיבה יחצ"נית לכתיבה אנציקלופדית, ומעט מטה יותר ישנן דוגמאות המדגימות את ההבדל בין אפשרויות רצויות יותר ופחות:

  1. אין להקדיש פרק ל"חזון" של חברה. יש להתמקד בפעילות שלה בפועל, ולא במה שהיא שואפת לעשות או באידיאלים שלה.
  2. בערך על חברה, אין לתאר רשימה מקיפה של בעלי תפקידים בחברה, אלא להתמקד בבעלי התפקידים הראשיים ביותר.
  3. אין לפרט רשימת לקוחות של חברה מסחרית או אישיות[1], או רשימת שיתופי פעולה. אם הייתה עבודה ספציפית שהייתה מהותית בהתפתחות החברה יש להזכיר זאת בגוף הערך בהקשר המתאים[2]. בפרק הדוגמאות במורד הדף מפורטות דוגמאות חלופיות לניסוחים אלו.
  4. למעט מקרים נדירים ביותר[3], אין לספק ציטוטים מחמיאים[4] בערכים של חברות, אישים בני זמננו או מוצרים בני זמננו (לרבות סרטים, ספרים ויצירות נוספות, שיש מי שפועל לקדם את מכירותיהם). ניתן לראות מטה בדף זה, בפרק הדוגמאות, המחשה לדרכים שאינן יח"צניות לסקור מידע כזה.
  5. יש להימנע משימוש ב"ניים דרופינג", לדוגמה, משפטים כמו "הזמר מיוצג על ידי משרד פלוני, המייצג בין היתר גם את שלמה ארצי". כאשר מדובר ביצירות אמנות (סרטים, שירים, הצגות תיאטרון וכו'), אין מניעה לציין את שם יוצר היצירה, ורק אותו. הסעיף לא מתייחס לשמות שיש להזכירם לציון שיתוף פעולה משמעותי לקריירה של מושא הערך - זאת ניתן לפרט בגוף הערך באופן שימחיש מדוע זהו פרט משמעותי.
  6. יש להימנע משימוש בעייתי ב"מילים שיווקיות" דוגמת "יוקרתי", "מוביל", "חברה המספקת פתרונות" או "בכיר" (להוציא מן הכלל מקרים בהם המילה היא חלק משם רשמי, כמו ביועץ בכיר לנשיא ארצות הברית), ובנוסף מילות תואר סובייקטיביות סופרלטיביות דוגמת: "מרתק", "מדהים", "נפלא", "מרהיב" וכיוצא באלו. יש לשמור ניסוחים אלו רק למקרים החריגים בהם זהו הניסוח המתאים ביותר לתיאור אובייקטיבי של המציאות, בצירוף מקורות איכותיים המעידים על חריגותו של המקרה.

דוגמאות

להלן דוגמאות שנועדו לסמן מקרים מובהקים לחיוב ושלילה. בכל אחד מהסעיפים ישנו תחום אפור של מקרים שלא מפרים את המדיניות באופן מובהק (או של מקרים מאוד יוצאי דופן) אשר ראוי לבחון באופן פרטני.

חזון

אין להקדיש פרק ל"חזון" של חברה. יש להתמקד בפעילות שלה בפועל, ולא במה שהיא שואפת לעשות או באידיאלים שלה.

"העמותה מאמינה כי כל נפש משתוקקת לערוך בהמכלול. אי לכך, שואפת העמותה למצות את הפוטנציאל הגלום בכל אדם, ולהוביל, במקצועיות ובשיתוף פעולה, ליצירת ערכים מושקעים ולטיפוח נפשות רכות והכוונתן לעריכה יסודית ומעשירה"

"העמותה מעבירה קורסים לכתיבה בהמכלול ביותר מ-100 בתי ספר יסודיים בשרון ובשפלה. במסגרת מיזם 'ויקי חביבה לי' של העמותה נכתבו נכון לינואר 2022 כ-22,000 ערכים, מתוכם 222 ערכים מומלצים. מתנדבי העמותה אופים עוגיות למכירה וכל הרווחים נתרמים".

חזון הארגון "נוער למען אשדוד עילית" הוא להביא לרווחה חומרית ונפשית בקרב ילדי אשדוד עילית בפרט וילדי העולם כולו בכלל. הארגון שואף להפחתת הסבל והכאב ולהגברת המימוש העצמי של כל ילד, ומעודד ילדים להיות הגרסה המיטבית של עצמם. לשם כך חותר הארגון להעצמה והשראה, ומחנך ילדים להאמין ביכולות של עצמם ולהתגבר על כל מכשול. הארגון מתנגד לשחיתות ואלימות, ושואף להכשיר את הדור הבא של מנהיגות, על ידי הקניית כלים לשיח בונה, שיתוף פעולה, אכפתיות, עזרה לזולת וזהות ערכית. אחת ממטרות הארגון היא לכוון את ילדי אשדוד עילית לגדול למבוגרים מצליחים שיתפסו את עמדות ההנהגה בחברה המקומית והישראלית כולה.

ארגון "נוער למען אשדוד עילית" מפיץ אלפי עותקים של סיפורים מנוקדים באוצר מילים עשיר ומסבסד חוגים המקנים מיומנויות שפה במטרה להעניק כלים לביטוי עצמי לילדי העיר. הארגון מזמין מרצים להעברת סדנאות מנהיגות חברתית ומנהיגות מדינית במתנ"ס "הרובע היהודי אשדוד עילית" במטרה להכשיר את מנהיגי העתיד מתוך הקהילה.

עמותת "כרמי הגפן" שואפת ליצירת סביבה בטיחותית ושוחרת שלום בכרמים בישראל, חותרת לשמירה על איכות הסביבה בכרם וביקב באחווה בין האדם לטבע, ושואפת להעלאת קרנה וגאוותה של ישראל בתחרויות היינות הנחשבות בעולם.

עמותת "כרמי הגפן" נוסדה במטרה לנטרל מוקשים בין כרמים ברמת הגולן, למצוא שיטה לייצור חביות מפקקי שעם, ולעודד ייננים זוכי פרס "עינב הזהב" לעלות לישראל.

בעלי תפקידים

בערך על חברה, אין לתאר רשימה מקיפה של בעלי תפקידים בחברה, אלא להתמקד בבעלי התפקידים הראשיים ביותר.

ציון שמותיהם של המנכ"ל, כלל הסמנכ"לים וחברי הדירקטוריון

ציון שם המנכ"ל

ציון שמותיהן של מנהלת בית הספר, סגנית המנהלת והיועצת החינוכית

ציון שמה של מנהלת בית הספר

רשימת לקוחות

אין לפרט רשימת לקוחות של חברה מסחרית או אישיות[5], או רשימת שיתופי פעולה. אם הייתה עבודה ספציפית שהייתה מהותית בהתפתחות החברה יש להזכיר זאת בגוף הערך בהקשר המתאים[6]. בפרק הדוגמאות במורד הדף מפורטות דוגמאות חלופיות לניסוחים אלו.

"בין לקוחות החברה נמצאות בין היתר גם מיקרוסופט ישראל, גוגל ישראל, אמדוקס ותל-דיגיטל" (הסבר[7])

"החברה מספקת שירותים לחברות משוק הטכנולוגיה הישראלי"

"בשנת 2009 חתמה החברה על חוזה ספק מול חברת מיקרוסופט, בשווי 10 מיליון דולרים לשנה, והחתימה הובילה להתרחבות החברה"

או, עדיף, להתמקד בפעולה עצמה של החברות (לא "עם מי עשתה" אלא "מה עשתה"):

"החברה זכתה במספר מכרזים רחבי היקף לשדרוג תשתית מחשוב, בחלקם שדרגה אלפי שרתים בכל פרויקט"

"בשנת 2009 חתמו החברה וצבא ארצות הברית על חוזה בשווי 10 מיליון דולר לשנה לשדרוג תשתיות המחשוב והדרכת הצוותים הרלוונטיים לגבי מערכות החברה. החוזה הוביל להתרחבות החברה והיא גייסה כ-500 עובדים נוספים."

ציטוטים

למעט מקרים נדירים ביותר[8], אין לספק ציטוטים מחמיאים[4] בערכים של חברות, אישים בני זמננו או מוצרים בני זמננו (לרבות סרטים, ספרים ויצירות נוספות, שיש מי שפועל לקדם את מכירותיהם). ניתן לראות מטה בדף זה, בפרק הדוגמאות, המחשה לדרכים שאינן יח"צניות לסקור מידע כזה.

"מבקר התרבות ישראל ישראלי כתב: 'הספר הוא מופת של יצירה ישראלית', 'הפרק החמישי הוא טוויסט יוצא דופן'"

"הספר זכה להצלחה, ונמכר ב-500,000 עותקים"

"הספר נמכר ב-500,000 עותקים וקיבל באתר הדירוג XYZ דירוג של 87% (נכון ל-1 בספטמבר 2021)"

אם ישנם מקורות טובים המסכמים ביקורות באופן ביקורתי (כלומר, לא רק ביקורות חיוביות), ניתן גם לכתוב תיאור מילולי כללי:

"הספר התקבל באופן כללי בביקורות חיוביות, וקיבל תשבחות על העלילה, לצד דעות מעורבות על הדרך בה בחר הסופר לסיים את הספר"

אם ישנם מקורות מרובים המחזקים את אותה דעה, ניתן לסכם אותה במילים כלליות ולהסתמך עליהם:

"ביקורות רבות שיבחו את מבנה העלילה בפרק החמישי"[1][2][3][4][5]

ניים דרופינג

יש להימנע משימוש ב"ניים דרופינג", לדוגמה, משפטים כמו "הזמר מיוצג על ידי משרד פלוני, המייצג בין היתר גם את שלמה ארצי". כאשר מדובר ביצירות אמנות (סרטים, שירים, הצגות תיאטרון וכו'), אין מניעה לציין את שם יוצר היצירה, ורק אותו. הסעיף לא מתייחס לשמות שיש להזכירם לציון שיתוף פעולה משמעותי לקריירה של מושא הערך - זאת ניתן לפרט בגוף הערך באופן שימחיש מדוע זהו פרט משמעותי.

"נקודת מפנה בקריירה שלו הייתה כאשר חתם בחברת התקליטים 'תקליטון', המייצגת גם את שלמה ארצי ונעה קירל"

"חתם בחברת התקליטים 'תקליטון', המייצגת את מירי מסיקה, שביצעה איתו מספר שיתופי פעולה מוזיקליים בשנים שלאחר מכן"

"הופעתו המשמעותית הראשונה הייתה בסרט 'ויקיפדים חביבים' של קוונטין טרנטינו, שם שיחק בתפקיד משני לצד ברוס ויליס וזאב רווח"

"הופעתו המשמעותית הראשונה הייתה בסרט 'ויקיפדים חביבים' של קוונטין טרנטינו"

"שיחקה בסרט 'האנציקלופדיה החופשית שלי' בו כיכב ג'ון סמית'"

"טובה שם טוב כיכבה בסרט 'הכל נשאר במשפחה' לצד אחיה הצעיר, טובי שם טוב"

"השתתפה בסרט 'משפחה בהפתעה', שם פגשה את השחקן הילד, ג'ונה סמית'י, אותו אימצה בהמשך"

"זכתה בקטגוריה 'הצמד האהוב ביותר' בפרס אותו היא חולקת עם חיליק חלקיהו"

מילים שיווקיות

יש להימנע משימוש בעייתי ב"מילים שיווקיות" דוגמת "יוקרתי", "מוביל", "חברה המספקת פתרונות" או "בכיר" (להוציא מן הכלל מקרים בהם המילה היא חלק משם רשמי, כמו ביועץ בכיר לנשיא ארצות הברית), ובנוסף מילות תואר סובייקטיביות סופרלטיביות דוגמת: "מרתק", "מדהים", "נפלא", "מרהיב" וכיוצא באלו. יש לשמור ניסוחים אלו רק למקרים החריגים בהם זהו הניסוח המתאים ביותר לתיאור אובייקטיבי של המציאות, בצירוף מקורות איכותיים המעידים על חריגותו של המקרה.

"החברה מספקת פתרונות ניטור תעבורה חריגה ברשת הארגונית".

"החברה יצרה את ”___“, כלי ניטור תעבורה חריגה ברשת הארגונית, שמאפשר לזהות ולמנוע אירועי דלף מידע".

"חברת ויקי־מרקט היא חברה מובילה בתחום המזון בישראל".

"חברת ויקי־מרקט בעלת 121 סניפים ברחבי ישראל, ונכון לשנת 2021 היא החברה הגדולה בישראל בתחום המשקאות הקלים".

"לאחר שעזב את תפקידו היוקרתי בוויקי־סטוק, היה בין מובילי הקמתה של רשת ויקי־מרקט".

"לאחר שעזב את תפקידו כיו"ר הדירקטוריון של ויקי־סטוק, עבר לרשת ויקי־מרקט שאך הוקמה, הצטרף למשקיעיה והתמנה לסמנכ"ל השיווק של החברה".

"באותה שנה הקליט פודקאסט, בו קיים ראיונות מרתקים עם אנשים מתעשיית ההיי טק, ולקח את המאזינים למסע מרגש בין הרגעים הגדולים של התעשייה".

"באותה שנה הקליט פודקאסט, בו קיים ראיונות עם אנשים מתעשיית ההיי טק".

ראו גם

הערות

  1. ^ יש להקפיד על נושא זה עבור כל גורם בן-זמננו שעשויה להיות לו מטרה שיווקית, דוגמת חברות פעילות, אישים בני זמננו, או שירותים ומוצרים שעדיין משווקים.
  2. ^ פחות משנה מי הלקוח של חברה, כמו שמשנה מה החברה עשתה. ראו בדוגמאות מטה.
  3. ^ למשל, ציטוט ספציפי מאוד ובולט בחשיבותו, לדוגמה: נימוק במעמד הענקת פרס משמעותי, או דעתה של פזמונאית על לחן שנכתב לשירה.
  4. ^ 4.0 4.1 בעייתי לציין דעה נבחרת של איש אחד או כמה בודדים. למה נבחרה דווקא דעתם? אנו עלולים להסתכן בקטיף דובדבנים שימנע מהערך אובייקטיביות. הדבר נכון גם לדעות אישיות ולביקורות מקצועיות של מבקרים מוערכים בתחומם שהתפרסמו בעיתונים או באתרים ידועים.
    בפרט, ציטוט חיובי בערך של מוצר/שירות שעדיין מניב רווחים בצורה כלשהי - אין לכלול, לא משנה מאיזה מקור או מיהו הדובר. אין זה משנה אם הציטוט ישיר או עקיף. ראו בפרק הדוגמאות. דף המדיניות מתייחס למצב בו מוצג ציטוט אחד בלבד, או מוצגים מספר ציטוטים שכולם מפרגנים. גם אם יש העדפה להציג מידע באופן אחר – יותר אובייקטיבי ופחות סובייקטיבי – מקרים מורכבים יותר ניתן לנהל בהתאם לשיקול הדעת
  5. ^ יש להקפיד על נושא זה עבור כל גורם בן-זמננו שעשויה להיות לו מטרה שיווקית, דוגמת חברות פעילות, אישים בני זמננו, או שירותים ומוצרים שעדיין משווקים.
  6. ^ פחות משנה מי הלקוח של חברה, כמו שמשנה מה החברה עשתה. ראו בדוגמאות מטה.
  7. ^ הבעיה בניסוח כזה הוא שהשמות נכללים בלי קשר לפעילות החברה מולם. למשל, אם ההתקשרות מול תל-דיגיטל הייתה חוזה בשווי מיליוני שקלים שגרם לגדילת החברה, ראוי לפרט על כך, אבל אם ההתקשרות מול אמדוקס הייתה עסקה שולית בשווי זניח כאשר אמדוקס הייתה בתחילת דרכה, אין משמעות לציון שמה של אמדוקס בערך על אותה חברה פלונית. לדוגמה, אם חברה של ציוד אלקטרוניקה מכרה 3 מחשבים לחברת "טבע", אין טעם לציין את טבע בערך של חברת הציוד האלקטרוני.
  8. ^ למשל, ציטוט ספציפי מאוד ובולט בחשיבותו, לדוגמה: נימוק במעמד הענקת פרס משמעותי, או דעתה של פזמונאית על לחן שנכתב לשירה.