היחידה למבצעים פסיכולוגיים של צבא רוסיה
פרטים | |
---|---|
מדינה | רוסיה |
שיוך | הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית |
סוג | יחידת תעמולה והסברה |
בסיס האם | רחוב גריזודובובוי, המחוז האדמיניסטרטיבי הצפון-מערבי, מוסקבה |
אירועים ותאריכים | |
תקופת הפעילות | 1958–הווה (כ־66 שנים) |
מלחמות |
מלחמת אפגניסטן מלחמת גאורגיה–רוסיה המבצע הרוסי בסוריה |
פיקוד | |
יחידת אם | המודיעין הצבאי |
היחידה למבצעים פסיכולוגיים (ברוסית: Подразделения психологических операций ,ППсО) היא יחידה צבאית רוסית, שנועדה לפעול להשפעות פסיכולוגיות שליליות על כוחות האויב והאוכלוסייה במטרה לעצור את התקדמותם במקרה של מלחמה. כפופה למודיעין הצבאי הרוסי.[1]
היסטוריה
לכוחות המזוינים של ברית המועצות היו גופים נפרדים, מתמחים שהיו אחראים על חזית משימות מסוג זה והיו מסוגלים לבצע אותם באופן עצמאי: למשל, המינהל הפוליטי של הצבא האדום (משנת 1958 עד 1991 כונה המינהל הפוליטי הראשי של הצבא והצי הסובייטי), שהיה גוף פנימי מסועף.
דוגמה למבצע מורכב של מבצע פסיכולוגי הייתה הפעלת לוחמת מידע במהלך המערכה הצבאית של ברית המועצות באפגניסטן, באמצעות תעמולה מיוחדת בייחוד בשנת 1985 וכללה פריסת רשת חזקה של תעמולה המשדרת בשטח הכבוש, הפצת שמועות, בדיחות ומידע אחר או שגוי. כל הפעולות הללו בוצעו כדי להכפיש את מנהיג האופוזיציה האפגנית, כולל חלוקה חופשית של דלק, מזון וסחורות חומריות אחרות לאוכלוסייה המקומית כדי למשוך שיתופי פעולה עמם במהלך המלחמה.
באופן בלתי נמנע, פיתוח טכנולוגיות מידע ובעיקר האינטרנט, יחד עם הגלובליזציה של התקשורת והמעבר שלהם למצב מקוון, הצריכו מודרניזציה משמעותית של מנגנון התעמולה הצבאי ברוסיה ולאחר התפרקות ברית המועצות, החל מאמצע שנות ה-90 הכוחות המזוינים התמקדו בהיווצרותם של גופים פוטנציאליים לביצוע פעולות צבאיות במרחב הסייבר בייחוד בתחום לוחמת מידע.
פיתוח משמעותי בתחום זה ברוסיה החל רק בשנת 2008, במהלך הסכסוך בגאורגיה ובדרום אוסטיה ולאחריה, כאשר הכוחות המזוינים הציגו תוכנית פעולה בתחום לוחמת התקשורת והמידע. המסמך הראשון, שכלל מפת דרכים למודרניזציה של יחידות מסוג זה ולוחמת מידע, הופק בסוף 2011. המסמך "השקפות רעיוניות על פעילות הכוחות המזוינים במרחב המידע" הוא למעשה אב הטיפוס הבלתי רשמי הראשון של הדוקטרינה הצבאית בתחום מבצעי תעמולה ולוחמת מידע של הפדרציה הרוסית. המסמך קבע סדרי עדיפויות לכיסוי מידע צפוף ותמיכה בסכסוכים צבאיים ולראשונה הוסבר אופן ביצוע משימות אלה בכוחות המזוינים ויחסם לתקשורת והציבור. היה ברור שיש צורך להתאים את השיטות והאמצעים למבצעי מידע לפלטפורמות ופורמטים טכנולוגיים חדשים ובמיוחד לאינטרנט. שהפך את אפשרות הפצת המידע לגלובלית וחוצה גבולות, רב ערוצית ואינה מוגבלת. עצם העובדה שהפצת מידע באינטרנט היא מיידית מחוץ לאזור הסכסוך ברחבי העולם, הדגישה את חשיבותה בעיני מנסחי המדיניות הצבאית ברוסיה.
משימות
- מודיעין גלוי - חיפוש, איסוף, עיבוד וניתוח של מידע על סיכוני איומים ומידע;
- תכנון פעילויות מידע ברמה הטקטית (המקומית, הגלובלית), המבצעית (המשפיעות על מדינות שכנות) ואסטרטגיות (יחד עם מדינות המשפיעות על ההתפתחות הגאו-פוליטית);
- ביצוע מבצעים בעלי אופי הסברתי (פעולות הסברה ותעמולה) על מנת ליישם את משימות מדיניות הפנים והחוץ של המדינה;
- הערכת היעילות של מבצעי מידע הקובעים את רמת הצלחתן.
- ביצוע מבצעים פסיכולוגיים;
- תעמולה;
- חבלה במידע;
- הפצת מידע לאוכלוסייה בארץ אויב, תוך יצירת נקודת מבט על הגינות ההחלטות של הפדרציה הרוסית ותוכניות ההנהגה הרוסית);
- הפצת מידע לאוכלוסיית רוסיה והמדינות התומכות בה (לצורך הפגנת אמון בפעולות ההנהגה הרוסית ולגבש דעה בקרב האוכלוסייה על תמיכה בהחלטות הקרמלין);
- הפצת תעמולה לקהל חיצוני שאינו ברוסיה ואינו במדינת אויב (זאת ליצירת תנאים הסברתיים לעידוד תפיסה חיובית של המדיניות הרוסית).
ראו גם
- מינהל המודיעין הראשי של ברית המועצות
- המינהל הראשי הראשון של הק.ג.ב.
- שירות ביון החוץ של רוסיה
- היחידה למבצעי מידע של רוסיה
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
29834805היחידה למבצעים פסיכולוגיים של צבא רוסיה