הארי ג'ורג' סמארט
הארי ג'ורג' סמארט (באנגלית: Harry George Smart; 28 ביוני 1891 - 28 ביוני 1963) היה מפקד ב-RAF, הידוע בשל פיקודו על בסיס חבניה בעת המלחמה האנגלו-עיראקית ב-1941.
קריירה מוקדמת
סמארט נולד בניומרקט שבחבל סאפוק באנגליה, והתגייס לצבא הבריטי כפלס בחיל ההנדסה המלכותי לאחר סיום לימודיו בשנת 1907. ב-1915 קיבל רישיון טיס. הוא עלה בסולם הדרגות, ולאחר שירות במלחמת העולם הראשונה בחזית המערב, נשאר בשירות קבע ב-RAF. כטייס הצטיין סמארט במשימות הפצצה, ועל השתתפותו ב-25 הפצצות יום ו-2 הפצצות לילה, זכה בשנת 1921 בצלב התעופה המצוינת.
בין 1927 ל-1930 שירת במסגרת חיל האוויר האוסטרלי, ולאחר מכן שב ל-RAF. הוא שירת במגוון תפקידים, ובשנת 1939, כשהוא בדרגת סגן מרשל אוויר (המקבילה לדרגת גנרל בעל שני כוכבים בחילות היבשה), מונה למפקד הכוחות הבריטים בעיראק.[1]
המלחמה האנגלו-עיראקית
על פי ההסכם האנגלו-עיראקי הותר לבריטים להחזיק בכוחות צבא בשני בסיסים על אדמת עיראק. האחד היה חבניה, הסמוך לבגדאד, והשני שועייבה הסמוך לבצרה. באפריל 1941 התחוללה הפיכה צבאית במסגרתה עלתה לשלטון כת קציני צבא, שמינתה את הפוליטיקאי הפרו-נאצי, רשיד עאלי אל-כילאני לראש ממשלת עיראק. אל-כילאני דרש את יציאת הכוחות הבריטים מאדמת עיראק, אך נענה בתגבור הכוחות דרך נמל בצרה. ב-30 באפריל הטילו כוחות עיראקים מצור על בסיס חבניה, בו שהו כ-2,200 לוחמים ולמעלה מ-9,000 אזרחים בריטים, שחלקם כללו נשים וילדים שפונו מבגדאד לאחר ההפיכה על מנת לדאוג לביטחונם. הבסיס שימש כבית ספר לתעופה.[2]
סמארט היה מפקד ה-RAF על אדמת עיראק. האחראי עליו ישירות היה מרשל אוויר ראשי ארתור לונגמור, האחראי על כוחות ה-RAF במזרח התיכון, שישב בקהיר. עם הידיעה על ההפיכה ביקש סמארט מלונגמור תגבורות, אך לונגמור האמין שעיראק היא בעדיפות נמוכה לעומת צרכים אחרים של המערכה במזרח התיכון וסירב.[3] לרשותו של סמארט עמדו רק 78 מטוסי אימון מיושנים. עם זאת ככל שהתפתח המשבר, הוחלט לתגבר את הכוחות בעיראק, ולקראת סוף אפריל הספיק ה-RAF להעביר ממצרים 6 מטוסי גלוסטר גלדיאטור חדישים, שהוצבו בחבניה, ועשרה מפציצי וולינגטון שהוצבו בשועייבה.[4] אל מול האיום הארטילרי שהתגבש על רמה גבוהה הצופה על חבניה, יכול היה סמארט להעמיד כ-1,500 לוחמי חיל רגלים, ולהם כ-18 משוריינים מיושנים.[5]
אל מול הדרישה העיראקית כי ייסוג מן הבסיס וכי הטיסות בו יחדלו מייד, ניסה סמארט להרוויח זמן, עד שיקבל פקודות ברורות. הוא עמד בקשר עם השגריר הבריטי בבגדאד, קינאהאן קורנווליס, אך זה לא הצליח להעביר אליו מדיניות ברורה. סמארט ידע כי עליו להכות בעיראקים מכת מנע, אם ברצונו להסיר את המצור, אך מאידך, חשש להתחיל בעצמו במלחמה בטרם קיבל הוראה ברורה מהדרג הפוליטי.
לאחר כיומיים של מצור הגיעה מצ'רצ'יל הפקודה - "אם עליך להכות, הכה בכל הכוח".[6] סמארט פירש פקודה זו כמאפשרת לו לפתוח במתקפת נגד כנגד הכוחות העיראקים הצרים עליו. הפעולה החלה בבוקר ה-2 במאי והסתיימה בלילה שבין 5 במאי ל-6 במאי בנסיגת העיראקים מהרמה השולטת על חבניה והסרת המצור. בפעולה נלקחו ארבע מאות שבויים, וחיל האוויר העיראקי הושמד, למעשה. היו אלו יריות הפתיחה של המלחמה האנגלו-עיראקית.[7]
פציעתו, ולאחריה
ב-5 במאי נפצע סמארט קשה בתאונת דרכים, ופונה לבצרה ולאחר מכן להודו. הוא הוחלף על ידי סגן מרשל אוויר ג'ון ד'אלביאק כמפקד כוחות האוויר, ועל ידי קולונל אוברי רוברטס כמפקד כוחות הקרקע בעיראק.
ב-7 במאי שלח צ'רצ'יל לסמארט מברק ובו כתב:
"פעולתך הנמרצה והמזהירה השיבה במידה רבה את המצב לקדמותו. כולנו עוקבים אחר עמידתך הנהדרה במערכה. כל העזרה האפשרית תישלח. המשך."[8]
בנובמבר 1941 הוצב סמארט בתפקיד הדרכה, ובספטמבר 1945 פרש מן ה-RAF.[9]
ב-1963 מת.
עיטורים ואותות
בין היתר, עוטר סמארט בעיטורים הבאים:
הערות שוליים
- ^ הארי ג'ורג' סמארט אתר Air of Authority
- ^ וינסטון צ'רצ'יל, מלחמת העולם השנייה, כרך שלישי, "הברית הגדולה", הוצאת עם הספר, 1961, עמ' 221
- ^ Robert Lyman, Iraq 1941 Osprey Publishing, 2006, pp.13
- ^ גד פאוקר, מחווה הירואית בשמי חבנייה, מערכות 311, מרץ 1988
- ^ Robert Lyman, Iraq 1941 Osprey Publishing, 2006, pp.41
- ^ Robert Lyman, Iraq 1941 Osprey Publishing, 2006, pp.42
- ^ גד פאוקר, מחווה הירואית בשמי חבנייה, מערכות 311, מרץ 1988
- ^ צ'רצ'יל, עמ' 225
- ^ הארי ג'ורג' סמארט אתר Air of Authority
24720948הארי ג'ורג' סמארט