גשר נופים-ציפורים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
גשר נופים-ציפורים
גשר נופים-ציפורים, אוגוסט 2020
גשר נופים-ציפורים, אוגוסט 2020
גשר נופים-ציפורים, אוגוסט 2020
מידע כללי
שימוש כלי רכב, רוכבי אופניים ולהולכי רגל
מדינה ישראלישראל ישראל
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 20172019 (כשנתיים)
חברת בנייה החברה הכלכלית מודיעין
חומרי בנייה פלדה
עלות 50 מיליון ש"ח
אדריכל אריה גונן
מידות
אורך 105 מטר
רוחב 23 מטר
גובה 12 מטר
מידע טכני
מסלולים 2
נתיבים שני נתיבים לכלי רכב, נתיב הולכי רגל ונתיב רוכבי אופניים
מבט מעל הגשר

גשר נופים-ציפורים הוא גשר לכלי רכב, רוכבי אופניים ולהולכי רגל, העובר מעל דרך יהודה המכבי ומחבר בין שכונת נופים לשכונת ציפורים הממוקמות על שתי גבעות הסמוכות במודיעין-מכבים-רעות.

הגשר תוכנן על ידי האדריכל אריה גונן ועל ידי מהנדסי הקונסטרוקציה ממשרד "רוקח אשכנזי מהנדסים", נבנה על ידי החברה הכלכלית מודיעין, בנייתו ארכה שנתיים והוא נחנך בשנת 2019. עלות הפרויקט כ-50 מיליון ש"ח.

על הגשר עובר כביש בעל שני נתיבים, שביל אופניים ושביל הולכי רגל, כאשר מסלולי הרכב והאופניים נמצאים בין הקשתות ושבילי הולכי רגל נמצאים מצידי הקשתות.

הגשר הפך לנקודת ציון מוכרת בעיר מודיעין, ומהווה מקום פופולרי לטיולים, ריצה ורכיבה על אופניים. מהגשר נפתח נוף פנורמי של העיר וסביבתה, כולל הרי יהודה והשפלה.

מבנה הגשר ותיאורו

הגשר עשוי פלדה, האורך הכולל של הגשר 105 מטר, רוחבו 23 מטר וגובהו 12 מטר והוא בעל עיצוב ייחודי אשר כולל קשתות פלדה עליונות נוטות בזווית של 30 מעלות כלפי חוץ. עיצוב הגשר זכה בפרס עיצוב בינלאומי.

העובדה שהגשר עובר מעל כביש רחב מנעה תכנון ניצבים מרכזים וזה חִיֵיב תכנון גשר בעל מפתח גדול של 75 מטר. לכן הקשתות הן אלה שנושאות את רוב משקל הגשר בעזרת כבלים שיורדים למטה אל מפלס הגשר והם שמחזיקים את הגשר כולו.

גשר נופים-ציפורים הוא הגשר הראשון בישראל שנבנה בטכנולוגיית "הרמה בשלבים". בטכנולוגיה זו, חלקי הגשר הורכבו על הקרקע ולאחר מכן הונפו למקומם בשלבים. הביצוע היה בכמה הנפות תוך שימוש בתמיכות זמניות (מגדלים זמניים) ופירוקן לאחר השלמת מבנה הקשת.

אחד הרכיבים שדרשו תשומת לב מיוחדת בתכנון הגשר היה רגלי הקשתות. היה צורך לתכנן צורה גאומטרית של רגלי הקשתות כך שתהיה המשך ישיר של הקשתות מלמעלה (מישור המיסעה), ותעוגן בנקודה אחת בחלק התחתון (מישור הביסוס). נוסף לגאומטריה המורכבת, רכיב זה מקבל כוחות פנימיים גדולים, שכן רגלי שתי הקשתות מחזיקות כמעט את כל משקל העצמי של הגשר ונושא בנוסף גם עומסי רכבים הנוסעים. רגלי הקשתות תוכננו כעמודים עשויי פח בעובי דופנות 35 מ"מ, המתפצלים מבסיסם בחתך משתנה, כך שנוצר חתך המתחיל כחתך פלסטי בחלק העליון ומסתיים בחתך תמיר מאוד בחלק התחתון. על מנת לאבטח את רגלי הקשתות מפני קריסות מקומיות, חלקו התחתון של העמוד מולא בבטון[1].

הגשר מואר בלילה בתאורת לד דקורטיבית.

משני צידי הגשר עוברים שבילי הולכי רגל שמרוצפים בדק עץ רחב ולאורכם של השבילים נמצאים ספסלים שמורכבים מאותם לוחות של הדק עץ וצורתם מזכירה גל. בספסלים משולבת תאורת לד נסתרת שמאירה עם רדת החשיכה.

גלריה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גשר נופים-ציפורים בוויקישיתוף

של איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות בישראל, גיליון 86, מרץ 2020.

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

38902445גשר נופים-ציפורים