גיוס קולות

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

גיוס קולות (או ציד קולות; באנגלית: Canvassing) הוא פנייה מגמתית ומתמשכת לאנשים בקבוצת-המטרה, לרוב באזור גאוגרפי מסוים, על מנת להביאם לידי הצבעה רצויה או פעולה רצויה אחרת. לעיתים, נעשה בשיטה שימוש לפני או במהלך מערכת בחירות, במסגרת קמפיינים פוליטיים. שיטות דומות מצויות בשימוש ארגונים לא-ממשלתיים, איגודי-עובדים, כנסיות, מכוני-סקרים ואפילו מיזמים עסקיים (דוגמת אנציקלופדיה או מכירת שואב אבק).

ציד הקולות יאורגן על-פי היעדים הרצויים:

  • זיהוי התומכים
  • הפצת המידע
  • שכנוע
  • גיוס כספים
  • רישום חברים חדשים
  • רישום מוקדם של מצביעים
  • קמפיין המרצה

במקרים מסוימים ציד הקולות יתמקד בניסיון להשגת תוצאות המשלבות כמה מן היעדים שנמנו לעיל. כך, למשל, צייד קולות העוסק בניסיון לשכנע אנשים להצביע בעבור מועמד או נושא מסוים, עשוי אף כיעד משנה לכלול גיוס כספים ורישום חברים חדשים לארגון.

עקרון-מפתח בציד קולות הוא ההתמקדות באוכלוסייה אליה פונים. כך, למשל, אם מטרת ציד הקולות היא לגייס מצביעים בעבור המפלגה הדמוקרטית ביום הבחירות, אזי הידפקות גם על דלתות רפובליקנים לא תפיק את המרב מהמזמן והמשאבים המושקעים בה. מלאכת המיקוד עשויה להיות מורכבת ומתוחכמת ועשויה לכלול בין היתר את היסטוריית ההצבעות, מידע ממרשם האוכלוסין והרגלים צרכניים. חלק מהאסטרטגיה הכוללת עשויה לכלול ציד קולות שיתמקד בזיהוי תומכים בכוח שלאחר מכן יזכו לפנייה במועד אחר בשלב ה-GOTV. אפילו מידע מתוחכם אינו בנמצא, רוב מקצועני יום הבחירות ישקיעו מאמצים רבים בניסיון להפחית את מידת חוסר הוודאות של קבוצת-המטרה, על מנת לבצע אופטימיזציה לשימושם שלהם בזמן ובמשאבים.

בעוד ששכנוע אנשים לשנות את עמדתם מן הקצה אל הקצה יהיה יעד מרכזי באופן אידיאלי, הרי שדבר זה קשה במציאות לביצוע ומצריך ציידי קולות בעלי כריזמה יוצאת מגדר הרגיל וידע מקצועי רב, וכן שהות מספקת למאמצי השכנוע. על-מנת לפנות לכול המצביעים במחוז אין מארגן ציד הקולות רשאי להרשות לעצמו להקצות למעלה מדקה או שתיים לכול אדם, זמן שאינו מספיק בדרך כלל על מנת לפתח דיון בעל-משמעות. ציד קולות שכנועי יתמקד לרוב בחלוקת עלונים והתמקדות באמצעי תעמולה דוגמת שלטי חוצות וסטיקרים שיחולקו לתומכים. בעת עבודתם, ציידי-הקולות יערכו לרוב רישומים וסיווגים מפורטים על-פי קודים מיוחדים על-מנת לתעד את האינטראקציה שלהם עם הציבור.

במקרים מסוימים, ציד קולות משולב יחד עם קמפיין געוואלד, שמטרתו ליצור תחושות פחד ובהלה בקרב קהל היעד, במטרה לעודדם להצביע באופן הרצוי מהצד שמאחורי הקמפיין.

ישנם מספר סוגים בסיסיים של ציד קולות, ובהם ציד קולות בשטח וציד קולות טלפוני.

ציד קולות בשטח

ציד קולות בשטח נעשה בסגנון שיווק ישיר מדלת לדלת במחוז, מיקוד-דואר או יחידה גאוגרפית אחרת. לסוג כזה של ציד קולות ישנו היתרון שאנשים ייאותו בדרך-כלל להיפתח ולדבר עם אדם פנים אל פנים ואף ליטול לידיהם חומרי תעמולה ושלטים לתלייה בביתם. ציד קולות בשטח יכול אף להבטיח שלמות בביצוע כאשר צוותים נשלחים לכול בית ובית. ציד קולות בשטח נעשה על פי רוב על ידי אדם בודד או צוות של שניים, שניהם יחדו או המחלקים ביניהם את הרחוב או הבניין.

בעבור הקבלנים המפעילים את ציידי-הקולות בשטח הישג מיטבי יהיה הפעלת הציידים במקום עבודתם הנוכחי או הקודם, דבר המכונה גם "הקרנה למקום-העבודה". יש בנמצא יועצים הפועלים בשיתוף פעולה עם הקבלנים המעוניינים ללמוד עוד על סוג זה של ציד קולות.

ציד קולות על ידי המועמד עצמו

סוג אחר של ציד קולות בשטח הוא ציד קולות הנעשה על ידי המועמד עצמו; פעולה שכזאת נעשית בעזרתו של המועמד עצמו באזורו. ישנו יתרון גדול לציד קולות שכזה משום שאנשים נוטים להצביע הרבה יותר למועמד אותו הם פגשו פנים אל פנים. ברם, כאשר עסקינן במועמד בודד, הזמן הוא מצרך יקר-ערך. המועמד מלווה על-כן בחצי-תריסר מתנדבים ואף יותר המידפקים על הדלתות. אם מישהו נענה אזי המתנדב שואלו אם יאות להיפגש עם המועמד, ובמידה שכן, המתנדב מביא את המועמד.

שיטה זו מבצעת אופטימיזציה של הזמן אותו משקיע המועמד על שיחות עם מצביעים בכוח.

ציד קולות טלפוני

ציד קולות טלפוני מתאפיין בגישה קלה ומהירה יותר לקבוצת-המטרה מאשר ציד קולות בשטח. ניתן להשאיר הודעה בתא הקולי ומאמץ המתנדבים הרבה יותר קל. סביבה טכנולוגית מתקדמת תאפשר למנהלי ציד הקולות לשלוט בזמן אמת במעשי המתנדבים ולתעדם. באזורים כפריים זוהי הדרך היעילה היחידה לבצע ציד קולות. בתי-דירות אף הם נוחים יותר להוות יעד לציד קולות טלפוני מאחר שיושביהם אינם מורגלים בפתיחת דלתם לזרים ועשויים אף לראות בכך מטרד. עם זאת, ישנם מספר חסרונות לשיטה זו. מצביעים רבים מביעים מורת-רוח רבה מכול דבר המזכיר טלמרקטינג. השגת רשימת טלפונים מדויקת ועדכנית של כל תושבי המחוז היא מלאכה קשה ויקרה, כאשר אחוזים ניכרים ממנה נעשים בלתי-רלוונטיים כעבור חודשים מספר.

עם זאת, בהסתמך על ניסיונם של קבלני ציד הקולות, כאשר נעשה בדרך הנכונה, ציד קולות טלפוני עשוי להיות בעל השפעה רבה. חשיבות עליונה לציד קולות טלפוני מוצלח ניתנת להכנה בקפידה של דברי הטלפנים והקפדה על גישה חיובית מצדם כלפי קבוצת-המטרה.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גיוס קולות בוויקישיתוף
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

36923761גיוס קולות