גאלפסטרים אירוספייס
גאלפסטרים G200 |
גאלפסטרים אירוספייס קורפוריישן (באנגלית: Gulfstream Aerospace Corporation) היא יצרנית מטוסים אמריקנית הפועלת כיחידה של ג'נרל דיינמיקס מאז 2001. ממוקמת בסוואנה, ג'ורג'יה, ארצות הברית. היקף המכירות של החברה הוא מעל 2,000 מטוסים מאז 1958.
היסטוריה
המטוס הראשון שנקרא גאלפסטרים היה הגראמן גאלפסטרים 1, בעל שני מנועי טורבו-פרופ, מתוצרת גראמן. הצלחת תוכנית זו הובילה לפיתוחו של מטוס המנהלים הסילוני גראמן גאלפסטרים 2.
ב-1978 מכרה גראמן את גאלפסטרים לאמריקן ג'ט אינדסטריז שבבעלות אלן פולסון, ששינה את שם החברה לגראמן אמריקן. רכישת תוכנית האיירו קומנדר מרוקוואל השלימה את גיבושה של גאלפסטרים אירוספייס החדשה. ב-1985 קרייזלר רכשה את גאלפסטרים תמורת 637 מיליון דולר, כשפולסון נשאר אחראי, אך כמה שנים מאוחר יותר חבר פולסון לטד פורסטמן ושותפיו לרכוש את החברה בחזרה.
ב-1999 רכשה ג'נרל דיינמיקס את גאלפסטרים מחברת ההשקעות הפרטית פורטסמן ליטל[1].
שיתוף פעולה עם התעשייה האווירית
במאי 2001 רכשה גאלפסטרים את חברת "גלקסי אירוספייס" של התעשייה האווירית לישראל ומשפחת פריצקר[2]. "גלקסי אירוספייס" ייצרה שני דגמים של מטוסי מנהלים, מטוס ה"גלאקסי" וה"אסטרה-SPX" שפותחו בישראל. ביוני 2001 הודיעה ג'נרל דיינמיקס בסלון האווירי בפריז כי לא תשתמש יותר בשמות מותגי המטוסים של גלאקסי, אלא תשתמש בשמות מותגים של מוצרים שלה. ה"גלאקסי" שווק תחת השם "גאלפסטרים-200", וה"אסטרה-SPX" שווק תחת השם "גאלפסטרים-100". פסי הייצור של שני המטוסים המשיכו לפעול בתעשייה האווירית כקבלן משנה ראשי[3].
ב-3 במאי 2005, בוצעה בהצלחה טיסת בכורה למטוס המנהלים חדש, "גאלפסטרים-G150". מטוס, מקטגוריה בינונית שיכול להטיס שמונה נוסעים, שפותח ויוצר בתעשייה האווירית עבור גאלפסטרים[4].
באוקטובר 2009, חשפה גאלפסטרים והתעשייה האווירית מטוס מנהלים חדש ה"גאלפסטרים-G280"[5].
בנובמבר 2018, הודיעה התעשייה האווירית כי בעקבות הפסדי עתק בתחום מטוסי מנהלים, היא שוקלת להפסיק את הייצור[6], אך לבסוף הוחלט לחדש את החוזה עם גאלפסטרים ולהשקיע בפיתוח דגם חדש, עקב חשיבות פעילות ייצור מטוסים בחברה, בכדי להמשך להיות בחזית הטכנולוגיה בתחום התעופה[7].
סוגי מטוסים מן העבר
- גראמן גאלפסטרים 1, מטוס מנהלים בעל שני מנועי טורבו-פרופ
- גראמן גאלפסטרים 2, מכאן והלאה כל מטוסי גאלפסטרים הם מטוסי מנהלים בעלי שני מנועי סילון
- גאלפסטרים 3
- גאלפסטרים 4
- גאלפסטרים 5
- סוחוי-גאלפסטרים S-21, תכנון של מטוס מנהלים סילוני על-קולי
- גאלפסטרים אמריקן AA-1C לינקס ו-T-קאט
- גאלפסטרים אמריקן AA-5B טייגר
- גאלפסטרים אמריקן GA-7 קואגר
- גאלפסטרים G100, במקור מטוס האסטרה SPX של התעשייה האווירית
- גאלפסטרים G150, פיתוח המבוסס על האסטרה SPX של התעשייה האווירית
- גאלפסטרים G200, המבוסס על הגלקסי של התעשייה האווירית
סוגי מטוסים עכשוויים
כיום (2019), מייצרת גאלפסטרים חמשה דגמים של מטוסים פרטיים:[8]
- גאלפסטרים G280, המבוסס על הגאלפסטרים G200 ומיוצר ברובו בתעשייה האווירית.
- גאלפסטרים G350/G450, המבוסס על הגאלפסטרים 4-SP
- גאלפסטרים G500/G550, המבוסס על הגאלפסטרים 5
- גאלפסטרים G650 (ביצע טיסת בכורה ב-2009 ונמכר לראשונה ב-2012)
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: גאלפסטרים אירוספייס |
- אתר האינטרנט הרשמי של גאלפסטרים אירוספייס
הערות שוליים
- ^ שירות בלומברג, ניו-יורק, ג'נרל דיינמיקס תרכוש את יצרנית מטוסי המנהלים גאלפסטרים ב-5.3 מיליארד ד', באתר גלובס, 18 במאי 1999
- ^ דרור מרום, ג'נראל-דיינמיקס רוכשת את חברת מטוסי המנהלים גלאקסי של תע"א ומשפ' פריצקר, באתר גלובס, 1 במאי 2001
- ^ דרור מרום, ג'נרל-דיינמיקס משנה את מותגי מטוסי הגלאקסי והאסטרה מתוצרת תע"א למותגי גולפסטרים, באתר גלובס, 21 ביוני 2001
- ^ אורה קורן,אמנון ברזילי, מטוס המנהלים של התעשייה האווירית השלים בהצלחה טיסת בכורה, באתר הארץ, 4 במאי 2005
- ^ אורה קורן, תע"א חשפה מטוס מנהלים חדש, באתר הארץ, 6 באוקטובר 2009
- ^ יובל אזולאי, בעקבות הפסדי עתק - התעשייה האווירית שוקלת להפסיק את ייצור מטוסי המנהלים, באתר גלובס, 19 בנובמבר 2018
- ^ אמיתי גזית, למרות ההפסדים: דירקטוריון תע"א אישר פיתוח מטוס מנהלים משודרג, באתר כלכליסט, 27 בדצמבר 2018
- ^ דף מידע באתר החברה
31757261גאלפסטרים אירוספייס