ג'יימס הולסל
ג'יימס הולסל, 1986 | |
לידה |
29 בספטמבר 1956 (גיל: 68) וסט מונרו, לואיזיאנה |
---|---|
מידע כללי | |
בשירות | אסטרונאוט בשירות נאס"א |
לאום | ארצות הברית |
עיסוק בעבר | טייס |
עיסוקים נוספים | טייס ניסוי |
תקופת השירות | 1990–2004 (כ־14 שנים) |
דרגה | קולונל |
זמן שהייה בחלל | 52 ימים, 10 שעות ו-34 דקות |
ביוגרפיה בנאס"א | ג'יימס הולסל |
משימות | |
STS-65, STS-74, STS-83 , STS-94, STS-101 | |
עיטורים | |
מדליית השירות הראוי לשבח (פעמיים) צלב התעופה המצוינת מדליית השירות המצטיין של נאס"א מדליית המנהיגות הבולטת של נאס"א מדליית הטיסה בחלל של נאס"א (4 פעמים) |
ג'יימס הולסל (באנגלית: James Donald Halsell; נולד ב-29 בספטמבר 1956, וסט מונרו, לואיזיאנה) הוא טייס קרב ואסטרונאוט לשעבר בתוכנית מעבורות החלל של נאס"א.
ביוגרפיה
ג'יימס הולסל נולד בעיירה וסט מונרו שבמדינת לואיזיאנה. בשנת 1978 הוא סיים לימודי תואר ראשון במדעים באקדמיית חיל האוויר של ארצות הברית. בהמשך הוא קיבל תואר שני בניהול ותואר שני במדעי החלל.
בשנת 1979 הולסל סיים קורס טיס ושירת במספר בסיסים של החיל. לאחר סיום קורס בבסיס חיל האוויר אדוארדס הוא קיבל הסמכה כטייס ניסוי והיה מעורב במספר פרויקטים.
שירות בתחום החלל
בשנת 1990 הולסל נבחר ליחידת האסטרונאוטים של נאס"א. בשנת 1994 הוא השתתף במשימת STS-65 כטייס של מעבורת החלל קולומביה (רוברט קבאנה היה מפקד צוות). על המעבורת הייתה מערכת בינלאומית לחקר חוסר כבידה International Microgravity Laboratory (IML-2). בנוסף לכך בוצעו מחקרים בתחום מדעי החיים. במשימת STS-74 בשנת 1995 (קנת קמרון היה מפקד צוות) הוא היה טייס צוות של מעבורת החלל אטלנטיס. הייתה זו המשימה הרביעית במסגרת "תוכנית מיר" המשותפת לארצות הברית ורוסיה. מעבורת ביצעה העגינה השנייה של מעבורת חלל לתחנת החלל מיר. בשנת 1997 הולסל היה מפקד צוות של STS-83 במעבורת החלל קולומביה. עקב בעיות טכניות במעבורת המשימה הופסקה לאחר מספר ימים. ביולי 1997 הולסל טס לחלל בפעם הרביעית כמפקד צוות של STS-94 על מעבורת החלל קולומביה עם אותו צוות שהיה על סיפון הטיסה הקודמת. הצוות ביצע ניסויים בעזרת Microgravity Science Laboratory (MSL) וניסויים בתחומים נוספים. במאי 2000 הולסל טס לחלל בפעם החמישית כמפקד צוות של STS-101. המעבורת התחברה לתחנת החלל הבין-לאומית, הביאה אספקה, ציוד ובוצע החלפת צוות.
בשנת 1998 הולסל היה איש קשר במרכז גגארין להכשרת קוסמונאוטים.
לאחר פרישה מנאס"א
בשנת 2006 הולסל פרש מנאס"א. הוא השתלב בתעשיית החלל הפרטית.
בשנת 2014 הוא היה מעורב בתאונת דרכים כאשר נהג בהשפעת משקה חריף. הוא נשפט וקיבל עונש של 60 חודשים נהיגה על תנאי. ביוני 2016, עוד בטרם סיום העונש הוא היה מעורב בתאונת דרכים קשה בה נהרגו אנשים. התברר שהוא נהג בשפעת אלכוהול ותרופות. לאחר משפט ארוך שהסתיים בשנת 2021 הוא נשפט ל-4 שנות מאסר ועוד 10 שנים על תנאי.
קישורים חיצוניים
36329887ג'יימס הולסל