בחירות בהודו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך תורגם מאנגלית ומכיל שגיאות ומשפטים לא מובנים רבים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך תורגם מאנגלית ומכיל שגיאות ומשפטים לא מובנים רבים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.

הודו היא מדינה, המחולקת למדינות וטריטוריות, עם מערכת פרלמנטרית המנוהלת על פי חוקת הודו, המגדירה חלוקת כוחות בין הממשלה הפדרלית והמדינות.

נשיא הודו הוא ראש המדינה הטקסי והמפקד העליון של כל כוחות ההגנה בהודו.[1]

עם זאת, ראש ממשלת הודו, שהוא מנהיג המפלגה או הברית הפוליטית שיש בה רוב בבחירות הלאומיות ללוק סבהה, הוא זה שמפעיל את מרבית הסמכויות המבצעות בעניינים הדורשים חיבה ארצית תחת מערכת פדרלית.

הודו מחולקת אזורית למדינות (ושטחי איחוד) ולכל מדינה יש שר ראשי שהוא מנהיג המפלגה או הברית הפוליטית שזכתה ברוב בבחירות האזוריות המכונות גם בחירות לאספת המדינה, המפעילות סמכויות ביצוע באותה מדינה. לשר הראשי של המדינה בהתאמה יש סמכויות ביצוע בתוך המדינה והוא עובד במשותף עם ראש ממשלת הודו או שרים בנושאים הדורשים התייחסות מדינתית ומרכזית כאחד. חלק משטחי האיחוד בוחרים גם אספה ויש להם ממשלה טריטוריאלית ושטחי איחוד אחרים (בעיקר קטנים יותר) שמנוהלים על ידי אדם שמונה על ידי נשיא הודו.

נשיא הודו עוקב אחר שלטון החוק באמצעות מושליהם שמונו בכל מדינה ובהמלצתם יכול להשתלט על הסמכויות המבצעות מידי שר המדינה, זמנית כאשר הנציגים הנבחרים של ממשלת המדינה לא הצליחו ליצור סביבה שלווה. והידרדר לכאוס. נשיא הודו מפזר את ממשלת המדינה הקיימת במידת הצורך, ומתנהלות בחירות חדשות.

ועדת בחירות

ועדת הבחירות היא הגוף הפדרלי של הודו אשר נחקק על פי הוראות החוקה, האחראי על פיקוח וניהול של כל תהליכי הבחירות של הודו. גוף זה אחראי להבטיח שהבחירות יהיו חופשיות והוגנות, ללא כל משוא פנים.[2]

ועדת הבחירות מבטיחה את התנהלותם של חבריה לפני הבחירות, במהלך הבחירות, ולאחר הבחירות בהתאם לחקיקה הסטטוטורית.

כל הסכסוכים הקשורים לבחירות מטופלים על ידי ועדת הבחירות. בית המשפט העליון בהודו קבע כי אם מקום בו החוקים שנחקקו לא עובדים כראוי או ההוראות שלהם לא מספיקות לטיפול במצב הנתון בזמן קיום הבחירות, לוועדת הבחירות יש סמכויות על פי החוקה לפעול בהתאם.

סוגי הבחירות

הרפובליקה של הודו כוללת כמה סוגי בחירות, כגון בחירות ל:

  • חברי הפרלמנט בלוק סבהה ורג'יה סבהה
  • חברי אספות החקיקה של המדינה, (וגם בחירות לאספה לכמה משטחי האיחוד, כגון דלהי)
  • חברי המועצות המחוקקות של המדינה
  • חברים בפנצ'יאטים בכפר או במועצות תאגיד עירוניות
  • בחירות משנה שמתקיימות כאשר אדם ממערכת מסוימת בהודו נפטר, מתפטר או נפסל

בחירות כלליות בפרלמנט (לוק סבהה)

חברי לוק סבהה (בית העם) או הבית התחתון של הפרלמנט של הודו שנבחרים על ידי הצבעה על ידי כל אזרחי הודו הבוגרים, מתוך מכלול מועמדים העומדים במחוזות הבחירות שלהם. כל אזרח בוגר בהודו יכול להצביע רק במחוז הבחירה שלו. מועמדים הזוכים בבחירות בלוק סבההנקראים 'חברי פרלמנט' ומחזיקים במקומותיהם למשך חמש שנים או עד לפיזור הגופה על ידי הנשיא בעצת מועצת השרים. חברי הבית נפגשים בתאי Lok Sabha של Sansad Bhavan בניו דלהי, בנושאים הנוגעים ליצירת חוקים חדשים, הסרה או שיפור של החוקים הקיימים המשפיעים על כל אזרחי הודו. הבחירות מתקיימות אחת לחמש שנים לבחירת 545 חברים ללוק סבהה (בית תחתון).[3]

בחירות כלליות (לוק סבהה)
בחירות לוק סבהה ה-1
בחירות לוק סבהה ה-2
בחירות לוק סבהה ה-3
בחירות לוק סבהה ה-4
בחירות לוק סבהה-5
בחירות לוק סבהה ה-6
בחירות לוק סבהה ה-7
בחירות לוק סבהה ה-8
בחירות לוק סבהה ה-9
בחירות לוק סבהה ה-10
בחירות לוק סבהה ה-11
בחירות לוק סבהה ה-12
בחירות לוק סבהה ה-13
בחירות לוק סבהה ה-14
בחירות לוק סבהה ה-15
בחירות לוק סבהה ה-16
בחירות לוק סבהה ה-17

היסטוריית הבחירות של לוק סבהה

מפלגות

הקונגרס הלאומי ההודי, מפלגת העם ההודית, המפלגה הקומוניסטית ההודית, המפלגה הקומוניסטית ההודית (מרקסיזם), דרוידה מונטרה קזאגם, מפלגת ג'נטה, מפלגת ג'נטה (חילונית), המפלגה הסוציאליסטית של פרג'ה, מפלגת סמג'וואדי, המפלגה הסוציאליסטית ההודית, מפלגת סוואנטרה, מפלגת טלגו דסם, מפלגת הקונגרס

שנה מושבים מפלגה אחוזי הצבעה
1 1951–52[4][5][6] 364 הקונגרס הלאומי ההודי 45%
2 1957[7] 371 47.78%
3 1962 361 44.72%
4 1967 283 40.78%
5 1971 352 43.68%
6 1977 298 JP 43.17%
7 1980 351 הקונגרס הלאומי ההודי 42.69%
8 1984 404 49.10%
9 1989 195 39.53%
10 1991 244 35.66%
11 1996 161 מפלגת העם ההודי 20.29%
12 1998 182 25.59%
13 1999 182 23.75%
14 2004 145 הקונגרס הלאומי ההודי 26.53%
15 2009 206 28.55%
16 2014 282 מפלגת העם ההודי 31.34%
17 2019 303 37.4%[8]

* : 12 מושבים באסאם ו-1 במגלאיה לא הצביעו.[9]

בחירות לאספת המדינה (וידאן סבהה)

חברי האספה המחוקקת של המדינה, נבחרים ישירות על ידי הצבעה, מתוך מכלול מועמדים העומדים במחוזות הבחירות שלהם. כל אזרח בוגר בהודו יכול להצביע רק במחוז הבחירה שלו. מועמדים הזוכים בבחירות לאספות המחוקקים הממלכתיות נקראים 'חברי האספה המחוקקת' (MLA) ומחזיקים במקומותיהם למשך חמש שנים או עד לפיזור הגופה על ידי המושל. חברי הבית נפגשים במדינה המתאימה בעניינים הנוגעים ליצירת חוקים חדשים, הסרת או שיפור החוקים הקיימים המשפיעים על כל האזרחים החיים באותה מדינה.

הכוח הכולל של כל אספה תלוי בכל מדינה, בעיקר על פי גודל ואוכלוסייה. בדומה לבחירות בלוק סבהה, מנהיג מפלגת הרוב יישבע כשר המדינה הראשי.

בחירות משנה

כפי שהשם מרמז, כאשר מועמד נבחר לאספת המדינה, המנהיג של רג'יה סבהה או לוק סבהה עוזב את המשרה ומפניה לפני סיום כהונו, נערכות בחירות משנה כדי למצוא מחליף מתאים למילוי התפקיד הפנוי. לעיתים קרובות מכנים אותו בהודו Bypolls.

סיבות נפוצות לבחירות משנה :

  • יושב MLA מתפטר ברגע שהוא נבחר לפרלמנט.
  • יושב MLA או חבר פרלמנט מת.

אך סיבות אחרות מתרחשות כאשר בעל התפקיד אינו כשיר להמשיך בתפקידו (הרשעה פלילית, או אי שמירה על נוכחות מינימלית במשרד או עקב אי סדרים בבחירות שנמצאו מאוחר יותר. כמו כן, כאשר מועמד זכה ביותר ממנדט אחד, עליו לפנות אחד. כמו כן, ועדת הבחירות מקיימת את בחירות הודו.

בחירות רג'יה סבהה (הבית העליון)

רג'יה סבהה, הידועה גם בשם "מועצת המדינות", היא הבית העליון של הפרלמנט של הודו. המועמדים אינם נבחרים ישירות על ידי האזרחים, אלא על ידי חברי האספות המחוקקות ועד 12 מועמדים יכולים להיות מועמדים על ידי נשיא הודו על תרומתם לאמנות, ספרות, מדע ושירותים חברתיים. חברי הפרלמנט ברג'יה סבהה מקבלים כהונה של שש שנים, כאשר שליש מהגוף עומד לבחירה מחודשת אחת לשנתיים. רג'יה סבהה פועלת כגוף לביקורת מדרגה שנייה לפני שהצעת החוק הופכת למעשה.[10]

סגן נשיא הודו הוא יושב |"ראשו לשעבר" של רג'יה סבהה, המנחה את מושביו.

הצעות החקיקה (קביעת חוקים חדשים, הסרה או צירוף תנאים חדשים לחוק הקיים) מובאות בפני בית הפרלמנט בצורה של הצעת חוק. הצעת חוק היא טיוטת הצעת חקיקה, שכאשר היא תועבר על ידי שני בתי הפרלמנט (לוק סבהה ורג'יה סבהה) ותאושר על ידי הנשיא, רק אז היא תהפוך לחוק פרלמנט.

החוקה של הודו עם זאת מציבה מגבלות מסוימות על רג'יה סבהה (הבית העליון) שהופכת את לוק סבהה (הבית התחתון) לחזקה יותר באזורים מסוימים. לדוגמה, היא קובעת כי שטרות הכסף מחויבים להיות מיוצרים מלוק סבהה (הבית התחון).

חברי רג'יה סבהה מתדיינים בהצעות חוק שנשלחו על ידי לוק סבהה ויכולים לאשרם, לדחותם או לשלוחם חזרה ללוק סבהה להמשך דיון ודיון בנושא, כמו גם להציע שינויים טובים יותר בהצעת החוק שנוסחה. חברי רג'יה סבהה יכולים להמליץ ללוק סבהה רק על חשבונות כסף תוך 14 יום. גם אם רג'יה סבהה לא מצליחה להחזיר את שטר הכסף תוך 14 יום ללוק סבהה, החשבון הזה נחשב כאילו עבר על ידי שני הבתים. כמו כן, אם לוק סבהה דוחה את כל התיקונים (או את כולם) שהוצעו על ידי רג'יה סבהה, הצעת החוק נחשבת כאילו הועברה על ידי שני בתי הפרלמנטים של הודו בצורה שלוק סבהה עוברת סופית.

הליכי בחירות

המועמדים נדרשים להגיש את ניירות המינוי שלהם לוועדת הבחירות. לאחר מכן מתפרסמת רשימת מועמדים. אף מפלגה אינה רשאית להשתמש במשאבים ממשלתיים לצורך קמפיין. אף מפלגה אינה רשאית לשחד את המועמדים לפני הבחירות. הממשלה לא יכולה להתחיל פרויקט בתקופת הבחירות. הקמפיין מסתיים עד השעה 18:00, יומיים לפני יום פתיחת הקלפיות.

הצבעת הקלפי נערכת בין השעות 07:00 עד 18:00, האספן של כל מחוז אחראי על הקלפי. עובדי הממשלה מועסקים כקציני משאל בקלפיות. נעשה שימוש במכונות הצבעה אלקטרוניות (EVM) במקום בקלפי על מנת למנוע הונאת בחירות. לאחר שהאזרח מצביע, עליו לחתום עם אצבעו השמאלית בעזרת דיו. נוהג זה הונהג בשנת 1962 ומשומש עד היום.

דיו לא מחיק

דיו המשמש בבחירות בהודו
משכון בקבוק דיו

המחקר על דיו לא מחיק נפתח על ידי מועצת המחקר המדעית והתעשייתית (CSIR). בשנות החמישים, עבד מל גואל על מחקר זה בחטיבה הכימית של המעבדה הפיזית הלאומית בהודו. הדיו המשמש מכיל חנקתי כסף, מה שהופך אותו לרגיש לצילום. הוא מאוחסן בבקבוקי פלסטיק בצבע ענבר או בבקבוקי זכוכית בצבע חום. ביישום, הדיו נשאר על הציפורן למשך יומיים לפחות. זה עשוי להימשך עד חודש, תלוי בטמפרטורת הגוף של האדם ובסביבתו.

הצבעה אלקטרונית

מכונת הצבעה

בהויק (EVM) שומשו לראשונה בבחירות 1997 והפכו לשיטת ההצבעה היחידה בשנת 2004. EVMs חוסכים זמן בדיווח על תוצאות. שביל ביקורת נייר מאומת על ידי הבוחר (VVPAT) הוצג ב-14 באוגוסט 2014 בנאגאלנד.[11] בבחירות הכלליות בשנת 2014, VVPAT פעל בשמונה מחוזות בחירה (לוקנוב, גנדינאגאר, בנגלור דרום, צ'נאי מרכז, ג'אדפור, ראיפור, פאטנה סאהיב ומיזורם) כפרויקט פיילוט.[12][13] תלוש שנוצר על ידי ה-VVPAT אומר לבוחר לאיזו מפלגה או מועמד שניתנה הצבעתם, שמם, מחוז הבחירה שלהם ובית הקלפי שלהם.[14][15][16][17][18]

מפלגות האופוזיציה דרשו להפוך את ה-VVPAT לחובה בכל רחבי הודו בשל הטענות על הממשלה לפריצה ל-EVM. בהתאם לכך, נעשה בו שימוש בכל מסלול הבחירות הכלליות בהודו מאז שנת 2019. מסלול ביקורת נייר מאומת (VVPAT) ו-EVM.[19][20] ב-9 באפריל 2019, בית המשפט העליון בהודו נתן את פסק הדין, והורה לוועדת הבחירות בהודו להגדיל את מספר ההצבעות של ה-VVPAT לחמישה EVM's שנבחרו באופן אקראי לכל מחוז בחירה, כלומר, ועדת הבחירות בהודו חייבת לספור תלושי VVPAT של 20,625 EVM בשנת 2019. בחירות כלליות.[21][22][23] VVPAT מאפשרת לבוחרים לבדוק האם ההצבעה שהעניקו עוברת למועמד הרצוי להם כיוון שהיחידה VVPAT מייצרת פתק נייר, המכונה בנוסף פתק הצבעה, המכיל את שמו, המספר הסידורי ותמונת המועמד שנבחר על ידי הבוחר עבור ההצבעה שלו. לאחר הבחירות הכלליות לשנת 2019, ECI הכריז כי אין אי התאמה בין EVM ל-VVPAT.[24]

NOTA

ב-27 בספטמבר 2013, בית המשפט העליון בהודו קבע כי לאזרחים יש זכות להצביע "הצבעה שלילית" על ידי שימוש באופציה "אף אחד מהאמור לעיל" (NOTA). זו הייתה תוצאה של עתירה מוועדת הבחירות והאיגוד העממי לחירויות אזרחיות משנת 2009. בנובמבר 2013 הוצגה NOTA בחמש בחירות למדינה.[25]

הצבעת נפקדים

הודו אינה מספקת הצבעות נפקדות כלליות.[26][27][28] ב-24 בנובמבר 2010, הצעת החוק לייצוג העם (תיקון) לשנת 2010 נמסרה כדי להעניק זכויות הצבעה להודים שאינם תושבים, אך עדיין נדרשת נוכחות פיזית בתא ההצבעה.[29][30][31]

הצבעה בדואר

הצבעה בדואר בהודו נעשית רק באמצעות מערכת "פתקי הצבעה דואריים המועברים אלקטרונית (ETPB)" של ועדת הבחירות בהודו, בה מופצים קלפי קלפי לבוחרים הזכאים הרשומים והם מחזירים את הקולות בדואר. כאשר מתחילה ספירת הקולות, קולות הדואר הללו נספרים לפני אלה ממכונות ההצבעה האלקטרוניות. רק קטגוריות מסוימות של אנשים זכאים להצביע כמצביעי דואר. אנשים העובדים בכוחות המזוינים ובמשטרת המדינה כמו גם בני זוגם, ועובדים העובדים בממשלת הודו המוצבים רשמית בחו"ל יכולים להירשם להצבעת הדואר, אלה נקראים גם "מצביעי השירות". בנוסף, אנשים במעצר מונע, מוגבלים וכאלה מעל גיל 80 יכולים להשתמש בהצבעות דואר. אסירים אינם יכולים להצביע כלל.[32][33][34]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בחירות בהודו בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Sharma 2007, p. 31.
  2. ^ "A Constitutional Body". Election Commission of India.(הקישור אינו פעיל, September 2017)
  3. ^ "Terms of the Houses". Election Commission of India. נבדק ב-19 בפברואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Lok Sabha Results 1951-52". Election Commission of India. נבדק ב-23 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Statistical Report on Lok Sabha Elections 1951-52" (PDF). Election Commission of India. נבדק ב-23 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Lok Sabha Elections Stats Summary 1951-52" (PDF). Election Commission of India. נבדק ב-23 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Statistical Report on Lok Sabha Elections 1957". Election Commission of India.
  8. ^ "Here's how BJP earned the massive mandate: Explained in numbers". The Economic Times. 28 במאי 2019. נבדק ב-28 במאי 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ "Seventh Lok Sabha elections (1980)". Indian Express. Indian Express. 14 במרץ 2014. נבדק ב-18 באוקטובר 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ "Rajya Sabha Election 2017: Here Is How Members Are Elected To Upper House". NDTV.com. נבדק ב-29 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "EC Decides to use VVPAT System at Bye-Election in Nagaland" (Press release). Press Information Bureau. 17 באוגוסט 2013. נבדק ב-18 באוגוסט 2013. {{cite press release}}: (עזרה)
  12. ^ References:
  13. ^ "VVPAT, a revolutionary step in voting transparency". DNA. 27 באפריל 2014. נבדק ב-27 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ "Not many were aware of VVPAT, but were happy with verification". The Hindu. 18 באפריל 2014. נבדק ב-23 בנובמבר 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  15. ^ "Safe distance". The Indian Express. 15 באפריל 2014. נבדק ב-23 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ "As smooth as it gets, says city poll chief". The Times of India. נבדק ב-23 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ "Ripon Buildings turns nerve centre of electoral activities in Chennai - Times of India". The Times of India. נבדק ב-13 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "Voter's verifiable paper audit trail system to be introduced in Chennai Central constituency". The Times of India. אורכב מ-המקור ב-1 באפריל 2014. נבדק ב-3 במאי 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ "EC announces Lok Sabha election dates: VVPATs, to be used in all polling stations, help bring more accuracy in voting". Firstpost. נבדק ב-13 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "What are EVMs, VVPAT and how safe they are". The Times of India. 6 בדצמבר 2018. נבדק ב-10 בינואר 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  21. ^ "Supreme Court: Count VVPAT slips of 5 booths in each assembly seat | India News - Times of India". The Times of India. נבדק ב-13 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ JAIN, MEHAL (8 באפריל 2019). "Breaking: SC Directs ECI To Increase VVPAT Verification From One EVM To Five EVMs Per Constituency [Read Order]". www.livelaw.in. נבדק ב-13 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ life.in/article/when-the-sc-says-no-for-software-audit-review-of-evms-and-vvpat-at-present/56828.html "When the SC Says No for Software Audit Review of EVMs & VVPAT at Present". Moneylife NEWS & VIEWS. נבדק ב-13 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה); Check |url= value (עזרה)
  24. ^ "EVM-VVPAT pass test in Lok Sabha polls". Economic Times. 23 במאי 2019. נבדק ב-5 ביוני 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  25. ^ "ELECTION COMMISSION OF INDIA:Press release" (PDF). Eci.nic.in. נבדק ב-23 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  26. ^ "Who can vote by postal ballot?". The Economic Times. נבדק ב-23 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ "Election Commission to ensure postal votes don't get invalid". dna. 7 בנובמבר 2013. נבדק ב-23 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  28. ^ "Pranab to become first president to cast vote via postal ballot". Oneindia.com. 29 באפריל 2014. נבדק ב-23 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  29. ^ "gazette notifications". The Hindu. Thehindu.com. 24 בנובמבר 2010. נבדק ב-6 באוגוסט 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  30. ^ "Petition for Absentee Voting in Indian Elections". Voterswithoutborders.org. אורכב מ-המקור ב-16 באפריל 2009. נבדק ב-6 באוגוסט 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  31. ^ "People for Lok Satta- NRI voting campaign". Nrivotingrights.info. 9 בינואר 2011. אורכב מ-המקור ב-5 באפריל 2011. נבדק ב-6 באוגוסט 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  32. ^ Postal ballots: Who can vote through ETPB, how to get registered and how the voting is done; an explainer, First Post, 2 April 2019.
  33. ^ Maharashtra, Haryana Elections 2019: Can You Vote By Postal Ballot If You Aren't Living At Home?, Huffington Post, 26 September 2019.
  34. ^ Bakshi, Gorki (29 באוקטובר 2019). "People over 80 years of age, disabled can now vote through postal ballot". נבדק ב-22 בספטמבר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32227553בחירות בהודו