ארנה נאס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ארנה נאס
הושפע מ ברוך שפינוזה, גנדי, הבודהה, היידגר, רייצ'ל קרסון

ארן נאסנורווגית: Arne Dekke Eide Næss ; ינואר 1912 - 12 בינואר 2009) היה פילוסוף נורווגי שטבע את המונח "אקולוגיה עמוקה", סופר פורה בנושאים פילוסופיים רבים אחרים.[1] נאס ציטט את ספרה של רייצ'ל קרסון משנת 1962, "אביב דומם" כבעל השפעה מרכזית בחזון האקולוגיה העמוקה שלו. נאס שילב את החזון האקולוגי שלו עם אי-אלימות של מהאטמה גנדי ובכמה הזדמנויות השתתף בפעולה ישירה.

נאס טען כי בעוד שקבוצות סביבתיות מערביות של התקופה המוקדמת שלאחר המלחמה העלו את המודעות הציבורית לנושאים הסביבתיים של אותה תקופה, הן לא הצליחו במידה רבה להבין ולהתייחס למה שלטענתו היה הרקע התרבותי והפילוסופי הבסיסי לבעיות אלו. נאס האמין שהמשבר הסביבתי של המאה העשרים נוצר עקב הנחות מוקדמות ועמדות פילוסופיות בלתי נאמרות בתוך חברות מערביות מודרניות מפותחות שלא הוכרו.[2]

בכך הוא הבחין בין מה שהוא כינה חשיבה אקולוגיה "עמוקה" ואקולוגיה "רדודה". בניגוד לפרגמטיות התועלתנית הרווחת של עסקים וממשלות מערביות, הוא דגל בכך שהבנה אמיתית של הטבע תצמיח נקודת מבט שמעריכה את הערך של המגוון הביולוגי, תוך הבנה שכל יצור חי תלוי בקיומם של יצורים אחרים. ברשת המורכבת של יחסי הגומלין שהיא עולם הטבע.[2]

ביוגרפיה

נאס נולד בסלמדאל, אוסלו, נורווגיה, בנם של כריסטין (דקה) ורגנאר אייד נאס.[3] אביו היה בנקאי מצליח, ואחיו הצעיר של בעל האונייה Erling Dekke Næss.[4] לנאס היו שני ילדים מאשתו הראשונה אלסה והיה דודו של מטפס ההרים ואיש העסקים ארן נאס הבן (1937–2004).[5]

בשנת 1939, נאס היה האדם הצעיר ביותר שמונה לפרופסור מן המניין באוניברסיטת אוסלו והפרופסור היחיד לפילוסופיה במדינה באותה תקופה.[6]

נאס היה מטפס הרים ידוע, שב-1950 הוביל את המשלחת שעשתה את העלייה הראשונה של טיריך מיר ( 7,708 מטרים (25,289 רגל) ) בפקיסטן.[7] בקתת טברגשטיין במסיף Hallingskarvet מילאה תפקיד חשוב בשם הפילוסופיה של נאס, "אקוסופיה T", שכן ה-"T" מייצגת את בקתת ההרים שלו טברגשטיין.[7][8]

בשנת 1958, הוא ייסד את כתב העת הבינתחומי לפילוסופיה Inquiry.[7]

נאס בקמפיין עבור מפלגת הירוקים הנורווגית ב-2003

ב-1970, יחד עם מספר רב של מפגינים, הוא כבל את עצמו לסלעים מול Mardalsfossen, מפל בפיורד נורווגי, וסירב לרדת עד שהתוכניות לבניית סכר בוטלו.[5] אף על פי שהמפגינים נסחפו על ידי המשטרה והסכר נבנה בסופו של דבר, ההפגנה השיקה שלב אקטיביסטי יותר של איכות הסביבה הנורווגית.[5][9]

בשנת 1996, הוא זכה בפרס הנורדי של האקדמיה השוודית, הידוע כ"נובל הקטן". בשנת 2005 הוא עוטר כמפקד עם כוכב המסדר אולף ה"קדוש" על עבודה מועילה חברתית. נאס היה מועמד פוליטי שולי במפלגת הירוקים הנורווגית ב-2005.[10]

פילוסופיה

ספרו של נאס משנת 1936 Erkenntnis und wissenschaftliches Verhalten (קוגניציה והתנהגות מדעית) עסק נושאים רבים המוכרים בפילוסופיה האנליטית שלאחר מלחמת העולם הראשונה.[11]

במאה ה-21, נאס הוכר על ידי דורות חדשים יותר של פילוסופים כחלוץ של "פילוסופיה ניסיונית" (מונח שנאס עצמו השתמש בו) למחקר הסמנטיקה האמפירי שלו.[12][13][14][15] אחד הפרסומים המוקדמים של נאס על פילוסופיה ניסיונית היה Truth" as Conceived by Those Who Are Not Professional Philosophers ("'האמת' כפי שהוגה על ידי אלה שאינם פילוסופים מקצועיים") משנת 1938.[16]

יצירתו הפילוסופית העיקרית של נאס משנות החמישים הייתה Interpretation and Preciseness (פרשנות ודייקנות) משנת 1953.[17] בחיבור זה נעשה יישום של תורת הקבוצות לבעיות של פרשנות השפה, תוך הרחבת עבודתם של סמנטיקים כמו צ'ארלס קיי אוגדן ב"משמעות המשמעות". דרך פשוטה להסביר זאת היא שכל אמירה נתונה (מילה, ביטוי או משפט) יכולה להיחשב כבעלת פרשנויות פוטנציאליות שונות, בהתאם לנורמות השפה הרווחות, המאפיינים של אנשים או קבוצות משתמשים מסוימות, ומצב השפה שבו האמירה התרחשה. יש לנסח את הפרשנויות השונות הללו בשפה מדויקת יותר המיוצגת כתת-קבוצות של האמירה המקורית. לכל תת-קבוצה יכולה, בתורה, להיות תת-קבוצות נוספות (תאורטית עד אינסוף). היתרונות של המשגה זו של פרשנות הם שונים. היא מאפשרת הדגמה שיטתית של פרשנות אפשרית, המאפשרת הערכה שלהן הן "הפרשנויות הסבירות" יותר ופחות. זהו מכשיר לוגי להדגמת עמימות שפה, הכללה מיותרת, קונפלציה, פסאודו-הסכמה ותקשורת יעילה.[18]

המלצות לדיון ציבורי

בשנת 1966 נאס פיתח ספר לימוד פשוט ומעשי המגלם את היתרונות הללו, בשם Communication and Argument: Elements of Applied Semantics (תקשורת וויכוח: אלמנטים של סמנטיקה יישומית), [19] שהפך למבוא מוערך לדיבייט או ל"לוגיקה מדוברת", ושימש במשך עשורים רבים כתנאי בל יעבור לבחינת ההכנה באוניברסיטת אוסלו, שנודעה מאוחר יותר בשם "exphil" (קיצור של examen philosophicum).[20]

הספר כלל את המלצותיו אובייקטיבי. נאס טען כי יש לדבוק במספר עקרונות או סייגים כדי להפוך דיונים פוריים ונעימים ככל האפשר:[21]

  1. "הימנעו מהתייחסויות מגמתיות לנושאים צדדיים" - הסחות דעת כגון התקפות אישיות בכמו טענות ביחס למוטיבציה של היריבים, הסברים או טיעונים לא רלוונטיים (כגון אד הומינם).
  2. "הימנעו מעיבודים מגמתיים של דעותיהם של אנשים אחרים" - עריכת ציטוטים או פרפרזה בצורה מוטה או מטעה (כמו הוצאה מהקשר).
  3. "הימנעו מעמימות מגמתית" - מתן הצהרות מעורפלות במכוון במקום מדויקות יותר (שפה מעורפלת).
  4. "הימנעו מוויכוח מגמתי ממשמעות לכאורה" - הקצאת דעות למתנגדים שאינן מחזיקים בהן (איש קש).
  5. "הימנע מדיווחים מגמתיים ממקור ראשון" - מידע שאינו נכון או לא שלם, מניעת מידע רלוונטי (כמו שקר בעזרת מהשמטה מכוונת).
  6. "הימנעו משימוש מגמתי בהקשרים" - הצגת חומר עם אביזרים נוספים של שכנוע וסוגסטיה כגון פניות חזותיות או שמיעתיות לרגש של אירוניה, סרקזם, עלבון, הגזמה או איום.

אקוסופיה T ופילוסופיה עמוקה

אקוסופיה T ‏ (Ecosophy T), להבדיל מאקולוגיה עמוקה, הייתה במקור שמה של הפילוסופיה האישית של נאס. אחרים כמו וורוויק פוקס פירשו את האקולוגיה העמוקה כמחויבות לאקוסופיה T, האמונות האישיות של נאס. האות "T" מורה על השם "טברגשטיין" (Tvergastein), שהיא בקתת הרים שבה נאס כתב רבים מספריו. נאס גרס שכמותו, כל אחד צריך לפתח את הפילוסופיה שלו.[22] 

ניתן לסכם את האקוסופיה של נאס כמימוש עצמי. לפי נאס, לכל יצור, בין אם מדובר באדם, בעל חיים או צומח, יש זכות שווה לחיות ולפרוח.[23] נאס קובע כי באמצעות מימוש עצמי בני אדם יכולים להפוך לחלק מהמערכות האקולוגיות של כדור הארץ. לפי פרשנותו של טימותי לוק, המקסימה של נאס היא שכל ההשלכות האתיות של מימוש עצמי נמדדת כך שאם אדם אינו יודע כיצד התוצאות של מעשיו ישפיעו על יצורים אחרים, אסור לו לפעול.[24]

במאמר שסיכם את הקריירה של נאס, נינה ויטושק ציינה כי נאס סייג את הצעותיו הרדיקליות ביותר באמצעות המונח הרטורי "באופן עקרוני", והוא זיהה באופן פרגמטי כי, במילותיו של ויטושק, "ויתורים הם בלתי נמנעים; הדוגמות הן גמישות; והפרקטיקה חורגת מעיקרון".[25]

עבודות נבחרות

  • Næss, Arne (1936). Erkenntnis und wissenschaftliches Verhalten. Skrifter utg. av det Norske videnskaps-akademi i Oslo. 2. Hist.-filos. klasse, 1936 (בגרמנית). Vol. 1. Oslo: I kommisjom hos J. Dybwad. OCLC 5916296.
  • Næss, Arne (1938). "Truth" as Conceived by Those Who Are Not Professional Philosophers. Skrifter utg. av det Norske videnskaps-akademi i Oslo, II. Hist.-filos. klasse, 1938, no. 4. Oslo: I. kommisjon hos J. Dybwad. OCLC 1021167.
  • Næss, Arne (1953). Interpretation and Preciseness: A Contribution to the Theory of Communication. Skrifter utg. av det Norske videnskaps-akademi i Oslo. 2. Hist.-filos. klasse, 1953, no. 1. Oslo: I kommisjon hos J. Dybwad. OCLC 3195596.
  • Næss, Arne; Christophersen, Jens A.; Kvalø, Kjell (1956). Democracy, Ideology, and Objectivity: Studies in the Semantics and Cognitive Analysis of Ideological Controversy. Oslo: Published for the Norwegian Research Council for Science and the Humanities by University Press. OCLC 1942421.
  • Næss, Arne (ביוני 1958). "A systematization of Gandhian ethics of conflict resolution". Journal of Conflict Resolution. 2 (2): 140–155. doi:10.1177/002200275800200202. JSTOR 172972. {{cite journal}}: (עזרה)
  • Næss, Arne (1965). Gandhi and the Nuclear Age. Totowa, NJ: Bedminster Press. OCLC 368861.
  • Næss, Arne (1966). Communication and Argument: Elements of Applied Semantics. תורגם ע"י Alastair Hannay. Totowa, NJ: Bedminster Press. OCLC 1012411.
  • Næss, Arne (1968). Four Modern Philosophers: Carnap, Wittgenstein, Heidegger, Sartre. תורגם ע"י Alastair Hannay. Chicago: University of Chicago Press. OCLC 252616. Translation of Moderne filosofer.
  • Næss, Arne (1968). Scepticism. International Library of Philosophy and Scientific Method. New York: Humanities Press. OCLC 1283.
  • Næss, Arne (1973). "The shallow and the deep, long‐range ecology movement: a summary" (PDF). Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy. 16 (1–4): 95–100. doi:10.1080/00201747308601682.
  • Næss, Arne (1975). Freedom, Emotion and Self-Subsistence: The Structure of a Central Part of Spinoza's Ethics. Filosofiske problemer. Vol. 42. Oslo: Universitetsforl. ISBN 8200014592. OCLC 3841538.
  • Næss, Arne (Fall 1984). "A defence of the deep ecology movement". Environmental Ethics. 6 (3): 265–270. doi:10.5840/enviroethics19846330.
  • Næss, Arne (Winter 1986). "The deep ecological movement: some philosophical aspects". Philosophical Inquiry. 8 (1/2): 10–31. doi:10.5840/philinquiry198681/22.
  • Naess, Arne (1987). "Self-realization: an ecological approach to being in the world". The Trumpeter. 4 (3): 35–42.
  • Næss, Arne (1989). Ecology, Community and Lifestyle: Outline of an Ecosophy. תורגם ע"י David Rothenberg. Cambridge, UK; New York: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511525599. ISBN 0521344069. OCLC 17621528. "Not a direct translation of Arne Naess' 1976 work, Økologi, samfunn, og livsstil, but rather a new work in English, based on the Norwegian, with many sections revised and rewritten by Professor Naess".
  • Rothenberg, David; Næss, Arne (1993). Is It Painful to Think?: Conversations with Arne Næss. Minneapolis: University of Minnesota Press. ISBN 0816621519. JSTOR 10.5749/j.ctttspr2. OCLC 25631774.
  • Witoszek, Nina; Brennan, Andrew, eds. (1999). Philosophical Dialogues: Arne Næss and the Progress of Ecophilosophy. Lanham, MD: Rowman & Littlefield. ISBN 084768928X. OCLC 39157669.
  • Næss, Arne; Haukeland, Per Ingvar (2002). Life's Philosophy: Reason & Feeling in a Deeper World. תורגם ע"י Roland Huntford. Athens, GA: University of Georgia Press. ISBN 0820324183. JSTOR j.ctt46n9qm. OCLC 48642579.
  • Glasser, Harold, ed. (2005). The Selected Works of Arne Naess, Volumes 1–10. Springer-Verlag. doi:10.1007/978-1-4020-4519-6. ISBN 9781402037276. OCLC 62309695. (Review by David Orton, 2006)
    • Vol. 1: Interpretation and Preciseness: A Contribution to the Theory of Communication
    • Vol. 2: Scepticism: Wonder and Joy of a Wandering Seeker
    • Vol. 3: Which World Is the Real One?: Inquiry into Comprehensive Systems, Cultures, and Philosophies
    • Vol. 4: The Pluralist and Possibilist Aspect of the Scientific Enterprise: Rich Descriptions, Abundant Choices, and Open Futures
    • Vol. 5: Gandhi and Group Conflict: Explorations of Nonviolent Resistance, Satyāgraha
    • Vol. 6: Freedom, Emotion, and Self-Subsistence: The Structure of a Central Part of Spinoza's Ethics
    • Vol. 7: Communication and Argument: Elements of Applied Semantics
    • Vol. 8: Common Sense, Knowledge, and Truth: Open Inquiry in a Pluralistic World: Selected Papers
    • Vol. 9: Reason, Democracy, and Science: Understanding Among Conflicting Worldviews: Selected Papers
    • Vol. 10: Deep Ecology of Wisdom: Explorations in Unities of Nature and Cultures: Selected Papers
  • Drengson, Alan R.; Devall, Bill, eds. (2008). Ecology of Wisdom: Writings by Arne Naess. Berkeley, CA: Counterpoint. ISBN 9781582434018. OCLC 180574094.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארנה נאס בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Krabbe, Erik C. (2010). "Arne Næss (1912–2009)". Argumentation. 24 (4): 527–530. doi:10.1007/s10503-010-9188-1. תבנית:ProQuest.
  2. ^ 2.0 2.1 Luke, Timothy W. (ביוני 2002). "Deep ecology: Living as if nature mattered". Organization & Environment. 15 (2): 178–186. doi:10.1177/10826602015002005. {{cite journal}}: (עזרה)
  3. ^ "Arne Dekke Eide Næss/Else Marie Hertzberg". www.boslekt.com. אורכב מ-המקור ב-2016-03-17. נבדק ב-2021-09-17.
  4. ^ Anonymous (27 בינואר 2009). "Philosopher and Mountaineer". The Gazette (Montreal, QC). p. B7. Arne Dekke Eide Naess was born on January 27 1912, the son of Ragnar Naess, a successful banker. His father died prematurely within a year of Arne's birth. The family home was at Vettakollen near Oslo, and there the young Arne was brought up by his mother and elder brother Erling, who later became a major shipowner. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ 5.0 5.1 5.2 Schwarz, Walter (15 January 2009). "Arne Næss". The Guardian. London. Obituary.
  6. ^ Krabbe 2010, p. 527.
  7. ^ 7.0 7.1 7.2 Krabbe 2010, p. 529.
  8. ^ Næss 1989, p. 4.
  9. ^ Seed, John; Macy, Joanna; Fleming, Pat; Næss, Arne (1988). Thinking Like a Mountain: Towards a Council of All Beings. Philadelphia, PA: New Society Publishers. p. 119. ISBN 0865711321. OCLC 18611536.
  10. ^ Statistics Norway (2005). "Storting Election 2005. Official electoral lists, by county". Storting Election 2005. אורכב מ-המקור ב-2 ביולי 2007. נבדק ב-17 באפריל 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Hannay, Alastair (1995). "Norwegian Philosophy". In Honderich, Ted (ed.). The Oxford Companion to Philosophy (1st ed.). Oxford; New York: Oxford University Press. p. 627. ISBN 0-19-866132-0. OCLC 31239158.
  12. ^ Appiah, Kwame Anthony (בנובמבר 2008). "Experimental philosophy" (PDF). Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association. 82 (2): 7–22. JSTOR 27654052. {{cite journal}}: (עזרה)
  13. ^ Plakias, Alexandra (בפברואר 2015). "Experimental philosophy". Oxford Handbooks Online. doi:10.1093/oxfordhb/9780199935314.013.17. {{cite journal}}: (עזרה)
  14. ^ Murphy, Taylor Shaw (2014). "Experimental philosophy, 1935–1965". In Knobe, Joshua; Lombrozo, Tania; Nichols, Shaun (eds.). Oxford Studies in Experimental Philosophy. Vol. 1. Oxford; New York: Oxford University Press. pp. 325–368. doi:10.1093/acprof:oso/9780198718765.003.0013. ISBN 9780198718772. OCLC 898058805.
  15. ^ Chapman, Siobhan (בספטמבר 2018). "The experimental and the empirical: Arne Naess' statistical approach to philosophy". British Journal for the History of Philosophy. 26 (5): 961–981. doi:10.1080/09608788.2017.1336075. {{cite journal}}: (עזרה)
  16. ^ Næss 1938.
  17. ^ Næss 1953.
  18. ^ Eriksson, Darek (2007). "Phenomeno-semantic complexity: A proposal for an alternative notion of complexity as a foundation for the management of complexity in human affairs". Emergence: Complexity and Organization. 9 (1): 11–21. ISSN 1521-3250.
  19. ^ Næss 1966.
  20. ^ Krabbe 2010, p. 528.
  21. ^ Næss 1966, pp. 121–135.
  22. ^ Bookchin, Murray; Purchase, Graham; Morris, Brian; Aitchtey, Rodney; Hart, Robert; Wilbert, Chris (1993). Deep Ecology & Anarchism: A Polemic. London: Freedom Press. ISBN 0900384670. OCLC 28182962.
  23. ^ Næss 1989, pp. 164–65.
  24. ^ Luke, Timothy (ביוני 2002). "Deep ecology: Living as if nature mattered". Organization and Environment. 15 (2): 178–186. doi:10.1177/10826602015002005. {{cite journal}}: (עזרה)
  25. ^ Witoszek, Nina (בפברואר 2010). "The death of the philosopher king and the crisis of our time". Environmental Values. 19 (1): 1–6 (3). doi:10.3197/096327110X485356. JSTOR 30302328. {{cite journal}}: (עזרה)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34887613ארנה נאס