אלכסנדרה, נסיכת אדינבורו וסקסה-קובורג-גותה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אלכסנדרה, נסיכת אדינבורו וסקסה-קובורג-גותה
שם מלא אלכסנדרה לואיז אולגה ויקטוריה

אלכסנדרה, נסיכת אדינבורו וסקסה קובורג גותה (1 בספטמבר 187816 באפריל 1942) הייתה בתם הרביעית של אלפרד, דוכס אדינבורו וסקסה-קובורג-גותה ומריה אלכסנדרובנה, הנסיכה הגדולה של רוסיה. כאשתו של ארנסט, נסיך הוהנלוהה-לנגנבורג, היא הייתה בת הזוג של הוהנלוהה-לגנבורג. היא הייתה נכדתם של ויקטוריה, מלכת הממלכה המאוחדת ושל הצאר אלכסנדר השני, קיסר רוסיה.

ראשית חיים

הנסיכה אלכסנדרה נולדה ב-1 בספטמבר 1878 בטירת רוזנאו, קובורג לאלפרד, דוכס אדינבורו, בנה של ויקטוריה, מלכת הממלכה המאוחדת, ולמריה אלכסנדרובנה, הנסיכה הגדולה של רוסיה, בתם של אלכסנדר השני, קיסר רוסיה ומריה, נסיכת הסן. היא הוטבלה בשם המלא אלכסנדרה לואיז אולגה ויקטוריה ב-2 באוקטובר 1878 בארמון אדינבורו, קובורג, ככל הנראה על ידי הכומר של אמה. הסנדקים שלה כללו את דודה מצד אמה, אלכסיי אלכסנדרוביץ', הנסיך הגדול של רוסיה.

במהלך שנותיה הראשונות של אלכסנדרה, אביה, עסוק בקריירה שלו בחיל הים ומאוחר יותר כשליט בקובורג, הקדיש תשומת לב מועטה למשפחתו. הייתה זו אמה של אלכסנדרה שהייתה הנוכחות השולטת בחיי ילדיהם. לאלכסנדרה היו ארבעה אחים: אלפרד, מארי, ויקטוריה מליטה וביאטריס. לאורך כל חייה, היא נחשבה פחות יפה ומאופקת יותר ממארי וויקטוריה מליטה.

אלכסנדרה, שזכתה לכינוי 'סנדרה' על ידי משפחתה, בילתה את ילדותה תחילה בממלכה המאוחדת, ולאחר מכן מ-1886 עד 1889 במלטה, שם שירת אביה בצי הבריטי. בשנת 1889 עברה המשפחה לקובורג שבגרמניה, כיוון שאביה היה היורש של דוכסות סקסה-קובורג וגותה. היא הייתה שושבינה בחתונתה של דודתה ביאטריס, נסיכת הממלכה המאוחדת בשנת 1885 עם הנרי, נסיך בטנברג, ובחתונת הדוכס והדוכסית מיורק בשנת 1893.באותה שנה דודה הגדול, ארנסט השני, דוכס סקסוניה-קובורג-גותה (אחיו של סבה מצד אביה, אלברט, נסיך סקסה-קובורג-גותה) מת ללא יורשים. כשהנסיך אלברט נפטר, ואדוארד השביעי ויתר על תביעתו לדוכסות, כס המלכות נפל לידי הדוכס מאדינבורו. בעקבות הירושה של אביה, אף על פי שאלכסנדרה נותרה נסיכה בריטית, היא לקחה את התואר הנסיכה אלכסנדרה מסקסה-קובורג וגותה.

נישואין

אמה של אלכסנדרה, הדוכסית הגדולה מריה אלכסנדרובנה, האמינה בנישואים עם בנותיה הצעירות, לפני שהחלו לחשוב בעצמן. בסוף 1895 היא ארגנה את אירוסיה של אלכסנדרה לארנסט, הנסיך התורשתי של הוהנלוהה-לנגנבורג (13 בספטמבר 1863 – 11 בדצמבר 1950). סבתה של אלכסנדרה, המלכה ויקטוריה, התלוננה שהיא צעירה מדי. אביה של אלכסנדרה התנגד למעמד חתנו לעתיד, שיהפוך לנסיך השביעי של הוהנלוהה-לנגנבורג. בית הוהנלואה-לנגנבורג היה מתווך – משפחה שלטונית לשעבר, אשר העבירה את זכויותיה הריבוניות לאחרים בעוד (בתיאוריה) שמרה על לידתם השווה; זה לא נחשב משחק מבריק. בני הזוג היו קשורים גם: ארנסט היה נכדה של פאודורה, נסיכת ליינינגן, אחותה למחצה של המלכה ויקטוריה. החתונה התקיימה ב-20 באפריל 1896 בקובורג, גרמניה. אלכסנדרה הייתה בת 17 בלבד וארנסט בן 32.

לזוג היו חמישה ילדים:

  • הנסיך גוטפריד, הנסיך השמיני של הוהנלואה-לנגנבורג (24 במאי 1897 – 11 במאי 1960); נישא לנסיכה מרגריטה מיוון ודנמרק, אחותו הבכורה של הנסיך לעתיד פיליפ, דוכס אדינבורו, ונולדו להם ילדים.
  • מארי מליטה, נסיכת הוהנלוהה-לנגנבורג (18 בינואר 1899 – 8 בנובמבר 1967); נישאה לווילהלם פרידריך, דוכס שלזוויג-הולשטיין ונולדו להם ילדים
  • אלכסנדרה ביאטריס לאופולדין, נסיכת הוהנלוהה-לנגנבורג (2 באפריל 1901 – 26 באוקטובר 1963)
  • אירמה הלן, נסיכת הוהנלוהה-לנגנבורג (4 ביולי 1902 – 8 במרץ 1986)
  • הנסיך אלפרד כריסטיאן מהוהנלוהה-לנגנבורג (16 באפריל 1911 – 18 באפריל 1911)

חיים מאוחרים יותר

אלכסנדרה חיה עד סוף חייה בגרמניה. עם מותו של אביה בשנת 1900, בעלה של אלכסנדרה מונה לעוצר של הדוכסות של סקסה-קובורג במהלך המיעוט של הדוכס החדש, שהיה בן דודה הראשון. אחיה היחיד של אלכסנדרה, אלפרד, נפטר בשנת 1899.במהלך מלחמת העולם הראשונה עבדה כאחות הצלב האדום. בפברואר 1916 נישאה בתה הבכורה מארי מליטה בקובורג לנסיך וילהלם פרידריך, הדוכס העתידי משלזוויג-הולשטיין, ואלכסנדרה הפכה לסבתא כאשר בנם הראשון של בני הזוג, הנסיך הנס, נולד במאי 1917. ביום נישואיה ה-35, באפריל 1931, נישא בנה הבכור גוטפריד לנסיכה מרגריטה מיוון ומדנמרק. בשנים שקדמו למלחמת העולם השנייה הייתה אלכסנדרה תומכת מוקדמת של המפלגה הנאצית, אליה הצטרפה ב-1 במאי 1937, יחד עם כמה מילדיה. היא נפטרה באולם שוואביש, באדן-וורטמברג, גרמניה בשנת 1942.

קישורים חיצוניים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0