אליעזר (בן משה)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אֱלִיעֶזֶר הוא אישיות מהתנ"ך, בנם של משה וציפורה.[1] שמו מופיע פעמיים נוספות בדברי הימים א'.

פירוש שמו

אליעזר נולד לפני חזרתו של משה למצרים. משה מבטא את שמחתו על ביטול עונש המוות שהטיל עליו פרעה: "וְשֵׁם הָאֶחָד, אֱלִיעֶזֶר כִּי אֱלֹהֵ-י אָבִי בְּעֶזְרִי, וַיַּצִּלֵנִי מֵחֶרֶב פַּרְעֹה"

אברבנאל מסביר מדוע קרא משה לבנו הראשון גרשום: "כי אמר גר הייתי בארץ נכריה" ושם הבן השני קרא אליעזר לאמר, כי "אלקי אבי בעזרי ויצילני מחרב פרעה" וידוע שהחסד הראשון שעשה ה' עמו היה שהצילו מחרב פרעה בברחו ממצרים ואחר כך היה במדין גר בארץ נכריה ולכן היה לו לקרא את שם הראשון "אליעזר... ולשני יקרא גרשם". והוא עונה: "והנה קרא משה את שם בנו הראשון, אשר ילדה לו צפורה, גרשם והיא מילה מורכבת אם שיהיה פירושו גר משומם, ר"ל שלא ידע אנה ילך ומה יעשה, או שם גר, רומז שהיה גר במקום ההוא, ואולי שרמז על ארץ כוש, אשר גר שם בראשונה, והראיה לדבר, באמרו "גר הייתי בארץ נכריה", ולא אמר גר אנכי יאמר שיהיה הבן הראשון הזה, זיכרון לגרותו אשר היה בארץ כוש... האמנם לא קרא הבן הנולד לו ראשון "אליעזר" – לפי שעדיין היה בורח מחמת מלך מלאכי מות פרעה, והוצדק מפחדו, ללכת מגוי אל גוי, מממלכה אל עם אחר, וגם שם לא היה בטח... אמנם כשהובטח ממנו יתברך, ואמר לו לך שוב מצרימה, כי מתו כל האנשים המבקשים את נפשך, אז קרא לבן הנולד לו בזמן ההוא אליעזר...".[2]

ביוגרפיה

מיד לאחר שנולד קיבל משה רבנו את הנבואה לגאול את עם ישראל ממצרים, ולכן לא מל את אליעזר בנו מפני הסכנה למול ומיד לצאת לדרך, ובדרך התרחש הסיפור שמלאך בדמות נחש רצה לבלוע את אביו משה עד שאמו צפורה מלה אותו[3].

לאליעזר נולד בן ושמו רחביה. שמו נזכר שוב בדברי הימים א', כ"ד, כ"א ובפרק כ"ו, פסוק כ"ה. בפסוק י"ז נאמר על אליעזר אבי "רחביה הראש" עוד נאמר שלא היו לו "בנים אחרים".

לפי מדרש לקח טוב בני משה, גרשום ואליעזר נכנסו לארץ: ”אמר לו, משירדו בניך במצרים ועברו ד' דורות עד שישובו אל ארץ ישראל, קהת, עמרם, משה היו במצרים, ובני משה גרשום ואליעזר נכנסו לארץ ישראל ...”[4]

מהנאמר באבות דרבי נתן נראה כי משה סבר כי בניו ירשו את מנהיגותו: ”והתקן עצמך ללמוד תורה שאינה ירושה לך. שאילו היתה תורה ירושה היה אדם מורישו לבנו ולבן בנו ולבן אחותו עד סוף כל הדורות. שכן מצינו במשה בשער, שהיה סבור שבניו עומדים תחתיו מהו אומר . 'יפקד ה' אלקי הרוחת לכל בשר איש על העדה אשר יצא לפניהם' (במדבר כז, טז—יז). בא וראה מה המקום משיבו : 'קח לך את יהושע בן נון' (שם, שם, יח).” בדרשה אחרת אף היא מופיעה באבות דרבי נתן נאמר כי משה הבין כי בניו לא ירשו אותו: ”"התקן עצמך ללמוד תורה שאינה ירושה לך כיצד בשעה שראה משה את בניו שאין בהן תורה שיעמדו בנשיאות אחריו נתעטף ועמד בתפיל. אמר לפניו רבש"ע הודיעני את מי יכנס את מי יצא בראש כל העם הזה וכו'”[5]

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אליעזר בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ ספר שמות, פרק י"ח, פסוק ד'
  2. ^ נגה רבקה, מדרש השמות "גרשם" ו"אליעזר", בית מקרא, החברה לחקר המקרא בישראל, ירושלים, ניסן - סיון תש"ן, גיליון ג (קכ"ב)
  3. ^ ספר שמות, פרק ד', פסוקים כ"ד-כ"ו וברש"י.
  4. ^ בתוך: ישראל משה תא-שמע: כרך ג - איטליה וביזנטיון / כנסת מחקרים : עיונים בספרות הרבנית בימי הביניים, ירושלים, מוסד ביאליק, 2005, עמ' 304.
  5. ^ משה בר בתוך דניאל שפרבר, רפאל ינקלביץ ועמנואל פרידהיים עורכים, חכמי המשנה והתלמוד : הגותם פועלם ומנהיגותם, רמת גן, הוצאת אוניברסיטת בר-אילן, 2011, עמ' 375
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0