איירבוס בלוגה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
איירבוס בלוגה
איירבוס בלוגה
איירבוס בלוגה
מאפיינים כלליים
סוג מטוס מטען
יצרן האיחוד האירופיהאיחוד האירופי איירבוס
טיסת בכורה 13 בספטמבר 1994
תקופת שירות ספטמבר 1995 – הווה (כ־29 שנים)
יחידות שיוצרו 5
משתמש ראשי איירבוס
הטענת רכיב תחנת החלל הבינלאומית "קולומבוס" בנמל התעופה של ברמן
המטוס בתקופה בה כונה "סופר טראנספורטר"
איירבוס בלוגה בשנת 2005

איירבוס בלוגהאנגלית: Airbus Beluga) מכונה גם איירבוס A300-600ST, הוא מטוס מטען מתוצרת יצרנית המטוסים האירופית איירבוס. המטוס הוא מטוס איירבוס A300-600 בו הורחב בטן המטוס בצורה משמעותית על מנת שיוכל לשאת מטענים גדולים במיוחד.

ממטוס זה נבנו חמש יחידות, והם משמשים את איירבוס להעברת חלקי מטוסים בין מפעליה הפזורים בצרפת, גרמניה, ספרד, ובריטניה. בתחילה נקרא המטוס "סופר טראנספורטר" (Super Transporter), אולם בהמשך שונה שם המטוס לשמו באנגלית של לבנתן לבן, "בלוגה".

פיתוח

כשנוסדה איירבוס ב-1970 הוסעו רכיבי המטוסים המיוצרים במספר מדינות בכבישים. בשנת 1972 רכשה איירבוס ארבעה מטוסי בואינג 377 שעברו הסבה דומה, ומכונים "סופר גופי" (Super Guppy).

בשנת 1991 החלו החברות דיימלר-קרייזלר איירוספייס ו-Aérospatiale, שתי השותפות העיקריות של איירבוס, בפיתוח מטוס שיחליף את הבואינג 377. המטוס שתוכנן היה זהה ל-A300 בכנפיים, מנועים, כן הנחיתה, וחלקו התחתון. אולם כדי שיוכלו להכניס מטענים מבלי לנתק את המערכות ההידראוליות, הועבר תא הטייס לתחתית המטוס. כמו כן חוזק מבנה הזנב כדי לשמור על יציבות המטוס.

בניית המטוס החלה בספטמבר 1992, וטיסת הבכורה התקיימה ב-13 בספטמבר 1994. לאחר 335 שעות של מבחנים, קיבל המטוס את אישור הרשויות באוקטובר 1995.

המטוס משמש להעברת רכיבי המטוסים להרכבה הסופית בטולוז או המבורג. במשך השנים שמשו המטוסים להעברת מגוון רחב של מטענים מיוחדים, בהם רכיבי תחנת חלל, מכונות, ומסוקים.

נפח תא המטען גדול יותר מהC-5 גלקסי והאנטונוב 124, אולם המטוס מוגבל לנשיאת מטען של עד 47 טון, בהשוואה לגלקסי היכול לשאת 122.5 טון, והאנטונוב 124 המסוגל לשאת 150 טון. למרות גודלו המטוס לא מסוגל לשאת את חלקי הA380 המועברים לרוב על גבי ספינות.

בשנת 1999 נשא המטוס את ציורו של אז'ן דלקרואה החירות מובילה את העם מפריז לטוקיו, גובה הציור היה גדול בשביל הבואינג 747, והוא הועבר בתוך מכולה מיוחדת במטוס.[1]

מפרט טכני

A300-600ST‏[2]
אורך 56.15 מטר
מוטת כנפיים 44.84 מ'
גובה 17.24 מ'
שטח כנפיים 122.40 מ'
קוטר 3.95 מ'
בתא המטען
7.1 מ'
משקל ריק 86 טון
משקל המראה מרבי 155 טון
טווח (עם 40 טון מטען) 2779 ק"מ
טווח (עם 26 טון מטען) 4632 ק"מ
הנעה שני מנועי CF6-80C2A8 תוצרת ג'נרל אלקטריק
קיבולת מטענים 47 טון
קיבולת דלק 23,860 ליטר
נפח מטענים 43,000 מ"ק
אורך מסלול מינימלי 2,324 מ'
צוות 2

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איירבוס בלוגה בוויקישיתוף

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

22061598איירבוס בלוגה