אורז חינם
אורז חינם (באנגלית: Free Rice) הוא אתר אינטרנט חינוכי ולימודי שרותם את הגולשים למאבק ברעב עולמי באמצעות משחקים חינוכיים רב-ברירתיים. השתתפות הגולשים במשחקים מביאה לתרומת מזון על ידי מפרסמים באתר.
המשחקים כוללים אוצר מילים באנגלית (המשחק איתו התחיל האתר), לוח הכפל, קדם-אלגברה, סמלים כימיים (ברמות בסיסית ובינונית), דקדוק השפה האנגלית, אוצר מילים בסיסי של שפות זרות לדוברי אנגלית (צרפתית, גרמנית, איטלקית וספרדית), גאוגרפיה (זיהוי ערי בירה בעולם ומדינות בעולם), וזיהוי יצירות אמנות מפורסמות. שלב הקושי המקסימלי שונה בין נושא לנושא.
עבור כל תשובה שהגולש עונה עליה נכונה, נתרמים 10 גרגירי אורז. נותני חסות שונים, המקבלים פרסום באתר, תורמים את הכסף הדרוש למימון האורז והעלויות הנוספות הדרושות כדי להמשיך לקיים את האתר. התרומות מועברות על ידי תוכנית ההאכלה העולמית של האו"ם ([United Nations's World Food Programme [WFP), המתחילה מבנגלדש.
השותף של Free Rice הוא מרכז ברקמן לאינטרנט וחברה (Berkman Center for Internet & Society) באוניברסיטת הרווארד.
במרץ 2009 הרים האתר תרומה לתוכנית המזון העולמית של האו"ם.
עיקר המדינות המקבלות את תרומות האורז הן בנגלדש, קמבודיה, בהוטן, אוגנדה ונפאל, אף על פי ש-Free Rice יכול לנדוד ברחבי העולם (כך היה ב-2008). נכון ל-2008, מקים האתר תרם יותר מ-213,000$ ל-WFP, מה שעודד אנשים להיכנס לאתר בהמשך. ב-20 בנובמבר 2007, השיק WEP את הקמפיין "להאכיל ילדים לקראת חג ההודיה"[1].
יעילות
בששת חודשי הפעילות הראשונים, תרם האתר מעל ל-42 מיליארד גרגירי אורז. חודש אחד לאחר תחילת תוכנית השיווק, הגולשים צברו מספיק נקודות עבור מיליארד גרגירי אורז. תוכנית ההאכלה העולמית של האו"ם קבעה שהכמות הזאת יכולה להאכיל 50,000 אנשים ליום[2], מאחר שהיא דורשת 400 גרם או כ-19,200 גרגירי אורז על מנת להאכיל מבוגר ליום[3].
על פי החישוב הזה, ב-2008, נתרם מספיק אורז על מנת להאכיל מעל ל-6,000 אנשים מדי יום במשך אותה שנה. נכון לאפריל 2013, תרם האתר מעל ל-10 מיליון ארוחות, בחישוב של שתי ארוחות ליום.
פרסים
זוכה בחירת יאהו של שנת 2007 - קטגוריית צדקה[4].
זוכה פרס ברקמן למקים האתר FreeRice.com, ג'ון ברין. ברין קיבל את הפרס ב-16 במאי 2008. בחגיגות יום השנה העשירי למרכז ברקמן עבור אינטרנט וחברה של אוניברסיטת הרווארד, מקבלי פרסי ברקמן נבחרו עבור תרומותיהם יוצאות הדופן להשפעת האינטרנט על החברה בעשור האחרון.
ציוני דרך
- 7 באוקטובר 2007 - FreeRice עולה לרשת עם 830 גרגירי אורז שנתרמו ביום הראשון.
- 10 בנובמבר - FreeRice שוברת את השיא היומי של 100,000,000 גרגירים ליום עם 122,377,240 גרגירי אורז שנתרמו.
- 28 בנובמבר 2007 - בעזרת תמיכה מתמשכת מצד ספונסר, FreeRice מכפילה את מספר הגרגירים עבור הגדרה נכונה מ-10 ל-20.
- 17 בדצמבר 2007 - FreeRice שוברת את השיא היומי של 300,000,000 גרגירים עם 358,559,540 גרגירים שנתרמו.
- 19 בדצמבר 2007 - 10 מיליארד גרגירים נתרמים בסך הכול.
- 25 בפברואר 2008 - 20 מיליארד גרגירים נתרמים בסך הכול.
- 29 ביולי 2008 - 40 מיליארד גרגירים נתרמים בסך הכול.
- פברואר 2009 - 60 מיליארד גרגירים נתרמים בסך הכול.
- יוני 2010 - 80 מיליארד גרגירים נתרמים בסך הכול.
- אוגוסט 2013 - 100 מיליארד גרגירים נתרמים בסך הכול.