אוטו מולר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תבנית אמן ריקה אוטו מולרגרמנית: Otto Müller;‏ 16 באוקטובר 187424 בספטמבר 1930) היה צייר גרמני חבר בתנועה האקספרסיוניסטית, הגשר.

ביוגרפיה

אוטו מולר נולד בליבאו (כיום לובבקה, מחוז קמיינה גורה), בשלזיה. בין השנים 1890–1892 הוא למד ליתוגרפיה בערים גרליץ וברסלאו. בין השנים 1894–1896 למד באקדמיה לאמנות בדרזדן אצל גאורג פרייר (Georg Freyer), ובהמשך, בשנת 1898, המשיך את לימודיו במינכן. הוא עזב את האקדמיה במינכן לאחר שהאמן פרנץ פון שטוק קבע כי הוא חסר כישרון.[1]

יצירותיו המוקדמות של מולר הושפעו מאימפרסיוניזם, יוגנדסטיל וסימבוליזם. עם זאת, רבות מיצירותיו המוקדמות אינן קיימות עוד, שכן הוא עצמו השמיד אותן. בשנת 1908 עבר לברלין, ושם החל לפתח סגנון אקספרסיוניסטי יותר. בתקופה זו נפגש עם האמן וילהלם להמברוק, המשורר ריינר מריה רילקה והצייר אריך הקל. בשנת 1910 הצטרף לקבוצת האמנים האקספרסיוניסטית "הגשר" שפעלה בדרזדן. הוא היה חבר בקבוצה עד פירוקה בשנת 1913 עקב חילוקי דעות אמנותיים. במקביל, היה בקשר גם עם קבוצת "הפרש הכחול" (Der Blaue Reiter). מולר נודע באופיו האנטי-בורגני הקיצוני, ואף מסופר כי שפך מי שופכין על רצפת בית של משפחה מהמעמד הבינוני בעת שהתארח לארוחת ערב.[2]

במהלך מלחמת העולם הראשונה לחם כחייל גרמני בצרפת וברוסיה. לאחר המלחמה מונה לפרופסור באקדמיה לאמנויות בברסלאו (Akademie der Bildenden Künste), תפקיד שבו החזיק עד מותו ב-24 בספטמבר 1930. בין תלמידיו נמנו ג'וני פרידלנדר, היינריך טישלר ואיזידור אשהיים.

בשנת 1937 הוחרמו 357 מיצירותיו ממוזיאונים בגרמניה על ידי המשטר הנאצי, שסיווג אותן כ"אמנות מנוונת". כמו כן, יצירותיו נבזזו מאוספי אספנים יהודים, כמו משפחת ליטמן (Littmann). חלק מהעבודות אבדו או נגנבו במהלך מלחמת העולם השנייה, וכמה מהן התגלו מאוחר יותר באוסף גורליט (Gurlitt hoard).[3][4][5][6][7][8][9][10]

מולר נחשב לאחד הציירים האקספרסיוניסטים הליריים ביותר בגרמניה. נושא מרכזי בעבודותיו הוא הקשר ההרמוני בין האדם לטבע, תוך שימוש בצורות, צבעים וקווים פשוטים. הוא נודע במיוחד בזכות ציוריו של דמויות צועניות. בשל כך, כונה "הצועני מולר", וישנה סברה כי אמו הייתה ממוצא צועני. מולר הושפע עמוקות מהאמנות המצרית הקדומה, וראה בקווים הפשוטים והנקיים שביצירתו המשך למסורת זו. הוא העדיף לצייר בטכניקת טמפרה על בד גס, שהעניקה ליצירותיו מראה מט. בסך הכול יצר 172 יצירות גרפיות, רובן ליתוגרפיות, לצד מספר חיתוכי עץ ותחריטים.[2]

יצירותיו

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוטו מולר בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. "Otto Müller | Expressionism, Landscapes, Portraits | Britannica". www.britannica.com (באנגלית). 2024-09-20. נבדק ב-2024-10-30.
  2. ^ 2.0 2.1 Barnstone, Deborah Ascher (2016-06-28). Beyond the Bauhaus: Cultural Modernity in Breslau, 1918-33. University of Michigan Press. doi:10.2307/j.ctt1gk088m.10. ISBN 978-0-472-90059-6. JSTOR j.ctt1gk088m.10. נבדק ב-8 באוקטובר 2023. {{cite book}}: (עזרה)
  3. "Fateful Choices: Art from the Gurlitt Trove at the Israel Museum Presents Some 100 Significant Works Amassed by Dr. Hildebrand Gurlitt". www.lootedart.com. נבדק ב-2021-05-21. One of the most significant paintings in the exhibition, Portrait of Maschka Mueller by Otto Mueller (1924-25) was branded “degenerate” by the Nazis and acquired by Gurlitt in 1941.
  4. "Provenance Research: Museum Ludwig, Köln (Ludwig Museum, Cologne)". www.lootedart.com. נבדק ב-2021-05-21. Museum Ludwig, Köln (Ludwig Museum, Cologne) Research into Nazi-confiscated works of art in the museum's collection In 1999 the museum returned the painting Zwei weibliche Halbakte (Two Female Nudes) (1919) by Otto Mueller to the heirs of Dr. Ismar Littmann. The work had entered the collection of the Wallraf-Richartz Museum in 1946 as part of a gift from Cologne collector Josef Haubrich. When the modern art Museum Ludwig was created in 1976, the 20th century collection of the Wallraf-Richarz Museum was transferred into it, and the Otto Mueller painting became integrated into the collection of the Museum Ludwig. The painting was originally part of the collection of Breslau (Wroclaw) collector Dr. Ismar Littmann (1878-1934), who met Otto Mueller when the latter was nominated professor at the local School of Art and Design. In 1934 Littmann committed suicide. In February 1935 his widow put the collection up for auction through the dealer Max Perl, Berlin. But two days before the auction sixty-four Littmann works were confiscated by the Gestapo, including this painting by Mueller, which was among the few works chosen by Eberhard Hanfstaengl, director of the Nationalgalerie, when he was asked to choose those with "sale value". Most of the others, if not all, are believed to have been burnt. In 1937 the painting was confiscated from the Nationalgalerie as "degenerate art" and displayed at the eponymous Munich exhibition that same year. In 1939 it was put up for sale in the auction of 'Paintings and Sculpture by Modern Masters from German Museums' at the Fischer Gallery in Lucerne, Switzerland. Unsold, it was returned to Germany, where the art dealer Hildebrand Gurlitt purchased it for $100, selling it to Josef Haubrich two years later. Before being alerted to its real provenance in 1998, the Museum Ludwig states it had no reason to suspect the painting's history as it was registered as originating from the Nationalgalerie, Berlin.
  5. "Kunsthalle in Emden, (Emden Art Gallery)". www.lootedart.com. נבדק ב-2021-05-21. Kunsthalle in Emden, (Emden Art Gallery) Research into Nazi-confiscated cultural property in the museum's collection. The museum was involved in the first restitution of a painting from the Littmann collection. The painting Knabe vor zwei stehenden und einem sitzenden Mädchen (Landschaft mit Figuren) (1918/19) by Otto Mueller was then part of the collection of Henri Nannen who created a foundation in 1983 which led to the opening of the Emden museum in 1986. Nannen had bought the painting from an English dealer in 1979 and remembered seeing the painting before at the 1937 "Entartete Kunst" exhibition in Munich. The painting had originally been part of the collection of the Breslau (Wroclaw) collector Dr. Ismar Littmann (1878-1934) who met Otto Mueller when the latter was nominated professor at the local School of Art and Design. In 1934 Littmann committed suicide; his widow then put the collection up for auction through the Berlin dealer Max Perl. Two days before the auction sixty-four works from the collection were confiscated by the Gestapo, including this painting by Mueller. The Otto Mueller painting was kept at the Nationalgalerie as of "sale value" but most of the others are believed to have been burnt. In 1937 the painting was confiscated from the Nationalgalerie as "degenerate art" and displayed at the defamatory Munich exhibition, after which it was given to the art dealer Bernhard Boehmer for a trifling amount.
  6. "Looting and Restitution. Jewish-Owned Cultural Artifacts at the Jewish Museum Berlin". www.lootedart.com. נבדק ב-2021-05-21. Otto Mueller's painting entitled "Boy with two standing girls and one sitting girl" belongs to the paintings whose journey was traceable from looting to recovery. The Gestapo confiscated it from the auction of Ismar Littmann's art collection in Breslau in 1935. It was then shown at the "Entartete Kunst" (Degenerate Art) exhibition in Munich in 1937, after which it was sold. Ismar Littmann's heirs arranged to repurchase it from the Emden Kunsthalle, Henri and Eske Nannen Foundation in 1999.
  7. "Art Case Alleges WW II-Era Double-Cross". www.lootedart.com. נבדק ב-2021-05-21. Four of the paintings that Weidler did not sell are still in the Yris Rabenou Gallery's custody, including Max Pechstein's "Portrait of Paul Westheim," Otto Mueller's "Bathers," Edgar Jene's "Plastische Imagination" and a watercolor by Paul Klee, according to the complaint.
  8. "Dual exhibitions lift veil on Nazi-era art hoard". www.lootedart.com. נבדק ב-2021-05-21. "Maschka" by Otto Mueller, one of the works found in the horde belonging to the German collector Cornelius Gurlitt, in the restoration studio at the Kunstmuseum Bern in Switzerland for the "Gurlitt: Status Report" shows Portions of the spectacular art collection hoarded by the son of a Nazi-era dealer will be shown for the first time since World War II in parallel exhibitions in Switzerland and Germany starting Thursday.
  9. "U.S. List Helps Heirs Track Nazi-Loot Art in Munich Cache". www.lootedart.com. Bloomberg. נבדק ב-2021-05-21. Other works in Gurlitt’s collection in 1950 included paintings by Emil Nolde, Hans Thoma, Otto Mueller, George Grosz, Karl Schmidt-Rottluff, August Macke and the Italian painter Guardi.
  10. "Conservators remove fungus and cobwebs from Gurlitt hoard". www.lootedart.com. ארכיון מ-2018-05-01. נבדק ב-2021-05-21.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

אוטו מולר40549512Q317041