א. ביקשתי ממך כבר לפני כמה הודעות לעיין במה שכתבתי בתחילה הנושא בענין רחב שאחת שמופקרת לכל נקראת זונה.
ולא על זה מדובר כאן כי כאן בכזבי אדרבה כתוב שלא הפקירה את עצמה אלא לגדול. כך שאת הנושא הזה אתה יכול להפסיק לדון בו.
ב. פנויה שמפקירה נקראת בלשון הקודש קדשה או זונה וכמבואר להלן מדברי החינוך בשם הרמב"ן.
ג. עיין במקורות שהבאתי להלן שאחת שמופקרת לכל בודאי תעשה גם ביאות אסורות ולכן שמה זונה.
ד. אתה מתעלם מן התוספות שהבאתי שכתבו שאין גויה זונה. {אא"כ היא מופקרת לכל אך אין זה הנושא}.
ספר החינוך פרשת כי תצא מצוה תקע
שלא תהיה קדשה מבנות ישראל
(א) שנמנענו מלבעול אשה בלא כתובה וקדושין, ועל זה נאמר [דברים כ"ג, י"ח], לא תהיה קדשה מבנות ישראל. וכתב הרמב"ם ז"ל [בספר המצוות] וזה לשונו, וכבר נכפל הלאו בזה הענין בלשון אחר בכתוב [ויקרא י"ט, כ"ט] אל תחלל את בתך להזנותה, ולשון ספרי, אל תחלל את בתך, זה המוסר בתו פנויה שלא לשם אישות, וכן המוסרת עצמה שלא לשם אישות. ושמע ממני לאי זה דבר כפל זה הלאו בזה הלשון ואי זה ענין הוסיף בו, וזה שכבר קדם מדיניו שהבועל בתולה בין שיהיה מפתה או אונס אינו חייב שום עונש מן העונשים אלא לשקול ממון לבד ושישא האשה ההיא שבעל כמו שהתבאר בכתוב, ויהיה עולה במחשבתנו שאחר שזה הדבר אין בו אלא פרעון ממון שיהיה הולך דינו אחר דין דבר שבממון, וכמו שיש רשות לאדם לתת לחברו מממונו מה שירצה ויניח לו לעשות חפצו בשלו. גם כן יהיה רשות בידו שיקח בתו הנערה ויתנה לאיש שיבעול אותה אחר שזהו חקו הראוי לו, כלומר החמשים כסף שהם לאבי הנערה, זה יתננה לו כמו כן על תנאי שיקח ממנו כך וכך דינר, ונמנע מזה ונאמר לו אל תחלל את בתך להזנותה, לפי שזאת שדנתי בה לקחת ממון לבד אמנם הוא כשיקרה מקרה שיפתה איש או יאנוס, אבל כשיהיה הדבר ברצון שניהם יחד ובפרסום אין שום צד היתר לזה בשום ענין. והראה הטעם בזה ואמר ולא תזנה הארץ ומלאה הארץ זמה, לפי שהפתוי והאונס ימעט מציאותם, וכשיהיה הענין בבחירה ורצון ירבה זה ויתפשט בארץ. וזה טעם יפה מאד ומשובח בזה הפסוק, והוא דומה לכל מה שזכרו אותו החכמים ולמה שהסכימו עליו הדינים התוריים, עד כאן מלשונו ז"ל.
והרמב"ן ז"ל [בהשגתו לספר המצוות כאן] תפש עליו בזה ואמר כי אין הלאו הזה דקדשה בא להזהיר לבועל בלא כתובה וקדושין, שאין בזה איסור תורה, שהכתובה אינה מן התורה כלל מצוה וקנין באשה. אבל עיקר הלאו בא להזהיר שלא לבוא על אשה שהיא אסורה לבועל בענין שאין קדושין תופסין לו בה, וכמו שבארו זכרונם לברכה בגמרא [יבמות ס"א ע"א] שאין הזונה האמורה בכל מקום בתורה אלא באשה שבא עליה אחד מישראל שאין קדושין תופשין לו בה, וזהו הזנות שתרחיק התורה ותמאס לעולם ותזהיר הבועל והנבעלת על זה. וכמו כן מיסוד הענין הזה הוא שיזהיר הכתוב הבית דין שלא יניחו אשה מופקרת ביניהם לפי שסופה להבעל לאנשים שהיא ערוה להם עד שאין קדושין תופשין להם בה, שאין ספק כי המופקרת לרבים לא תקפיד אחר כן בין חתיכת שומן לחתיכת חלב. וכמו כן הוזהר אבי הבת על זה בפירוש בפסוק אחר שלא להפקירה לזנות ולא למוסרה למי שאין לו בה קדושין, ועל זה נאמר אל תחלל את בתך להזנותה, והכל מן הטעם הנזכר כי תבעל למי שהיא ערוה עליו, לא מטעם כתובה וקדושין כדעת הרמב"ם ז"ל.
ביאור על ספר המצוות לרס"ג (הרב פערלא) לאוין ל"ת רז רח רט
מיהו אפשר לומר דבכוונה נקט אתנן סתם. משום דאתנן זונה משמע שכבר היא זונה מעיקרא. ובאמת בסוגיא דתמורה שם מבואר דאפילו לא היתה זונה מעולם אלא דבביאה זו נעשית זונה מכאן ואילך נמי הוי אתנן. ועוד דאפילו אם גם לאחר ביאה זו לא נעשית זונה. כגון אלמנה לכה"ג גרושה וחלוצה לכהן הדיוט דלא נעשית זונה משום שאין איסורן שוה בכל לדעת הרמב"ם ז"ל וסייעתו. ולדעת שאר ראשונים אפילו בחייבי לאוין השוין בכל לא נעשית זונה אלא מהנך שאין קדושין תופסין בהן. ואפילו הכי הוי אתנן. כמבואר שם וברמב"ם (פ"ד מהלכות איסורי ביאה ה"ח) עיין שם ובלח"מ שם. ועוד דמבואר שם דאתנן זכר נמי הוי אתנן. אף על גב דזכר לא נעשה זונה אלא משום דכתיב תועבה והא נמי תועבה היא עיין שם. וע"כ אתנן זונה דכתיב בקרא היינו רק לומר אתנן של זנות. וכל ביאה אסורה מיקרי זנות. ולכוונה זו נקט רבינו הגאון ז"ל אתנן סתם ולא אתנן זונה כלישנא דקרא.
מסקנה מכל זה
מי שלא עשתה איסור אין היא זונה
וכזבי לא עשתה איסור.
וזה פשט דברי המהרש"א שהבאתי למעלה.