בקשר לעריכה זו, אני לא מתמצא מספיק לצערי בהסטוריה של תנועת המוסר אבל כפי הנראה ה"סבא מקלם" נפטר כשנתיים לאחר הקמת ישיבת נובהרדוק, בקלם כידוע היה סדר מוסר ארוך כל יום, קצת נראה שגם סדר המוסר בסלבודקה התחיל לפני (המחלוקת בסלבודקה גם הייתה בערך בשנת יסוד ישיבת נובהרדוק), אם טעיתי אשמח שתחזיר את עריכתך בצירוף מקור שמאמת את טענתך, תודה רבה.
שיחה:ישיבה/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין לפני כרגע, אבל כמדומני בספר "עיירתי מכורתי" של חיים שפירא )מחבר לך לך בני( כותב איך שבעקש הסבא מסלבודקא שישלחו אליו לישיבה כמה בחורים מנובהרדוק כדי שיכניסו את המושג "מוסר" בישיבה וכך להילחם בהשכלה . (כמדומני יש שם אנקדוטה שהשמש של הישיבה זרק את הספרים שהם הביאו איתם כי הדפים היו ממוספכים בספרות ולא באותיות שזה היהסימן ההיכר שלו לספרי השכלה)
תנסה לעיין בערכי תלמוד תורה (קלם) ישיבת כנסת ישראל (סלבודקה) וישיבת נובהרדוק.
הן אמת שהסבא מנובהרדוק קיבל את תורת המוסר מפי הגרי"ס עצמו והסבא מסלבודקה לא אך נראה שישיבת סלבודקה שהתייסדה על לימוד המוסר הוקמה לפני ישיבת נובהרדוק.
בכל מקרה שניהם הוקמו לאחר סגירת התלמוד תורה, שנתייסד על ידי הסבא מקלם שהיה מתלמידיו הראשונים של הגרי"ס.
לו"ז מקוצר של זמנים שאספתי:
- הסבא מקלם פגש את הגרי"ס לפני שנת תרי"ז
”ב-ה'תר"ט עבר רבי ישראל לקובנה. ב-ה'תרי"ז עבר לקניגסברג שבפרוסיה”(1)”לאחר שעזב רבי ישראל סלנטר את קובנה ועבר לגרמניה, שב רבי שמחה זיסל לקלם”(2)
- הסבא מנובהרדוק נולד בשנת תר"י והכיר את הגרי"ס לא לפני גיל 18 (לאחר חתונתו) כלומר לא לפני שנת תרכ"ז.
- הסבא מסלבודקה נולד בשנת תר"ט והצטרף לתנועת המוסר כמה שנים לאחר נישואיו.
- הסבא מקלם החל לנהל את ה"תלמוד תורה" בשנת תרכ"ו.
- הסבא מסלבודקה פותח את ישיבת סלבודקה בשנת תרל"ז
- בשנים תרנ"ו-תרנ"ח קמו מערערים על שיטת המוסר בישיבת סלבודקה
- ישיבת נובהרדוק הוקמה בשנת תרנ"ו, כבר בהקמתה קמו לה מתנגדים בשל שיטת המוסר שהונהגה בה.
- הסבא מקלם נפטר בשנת תרנ"ח.
למעשה אין שום ספק שבישיבת קלם היה סדר מוסר עוד מימות הסבא מקלם כך שהם כנראה מריכים לזכות ב"כתר", אם כי לא הייתי מוסיף את זה ללא מקור שכותב את המידע באופן מפורש.
מכלולאים פעילים ציטוט:
משגיח קטן (מק"ק): איש צוות שאחראי על התנהגות הבחורים היומיומית - כפוף למשגיח, קיים בעיקר בישיבות החרדיות.
זה אמיתי, או מעשה קונדס של בחור?
למה קןדנס? זה לא אמיתי?
הר"ת
זה כינוי נפוץ, אין מה לעשות.
הייתי בטוח שזה טעות, אף פעם לא ראיתי כזה כינוי.
זה כנראה מרוב שאתה לעבעדיג.
לא הבנתי מה כוונתך ב"בעיה", מקסימום אפשר למחוק. אגב, צריך לתקן את הקישור שיפנה למשגיח קטן, כי הקישור הנוכחי לא קיים בדף.
מוטי בטח שזה בעיה,
למה, מגיע מישהו ששמע בישיבה מקק ורוצה לדעת מה זה,
מאיפה הוא ידע?.
המכלול הוא אינציקלופדיה או רק לערכים מסוימים ?
כתבת שהבעיה היא שיש דף כזה, על זה עניתי שזו לא טענה. ועוד לא תקנת את ההפניה.
סתם כתבתי שיש דף כזה ?
הדף נוצר בגלל האינציקלופדיה.
ובמקום לבקש ממני לתקן את ההפניה אתה יכלת כבר לתקן אותה...
נו, אם זה שם מקובל אז למה לא?
שמש מרפא תסתכל בדף השיחה של עפר ואפר בפיסקה מלחמת מכמש בסוף בקשר לישיבות הספרדיות הבולטות.
?
הפירוש הוא שכבר היה דיון בעניין ויצא שמאור התורה היא מהישיבות הספרדיות הבולטות.
אפשר לדון באותה מידה בפייסבוק. דיון על ערך צריך להיות בדפ"ש המוצמד לו.
לגוש"ע, הנושא הוא לא למי היה רישום יותר טוב השנה אלא הישיבות שיש להן השפעה היסטורית על עיצובו של עולם הישיבות ב-70 שנה האחרונות. אצל הספרדים אין ממש כזו מכל מני סיבות, אבל היחידה שקרובה לשם זו פור"י.
הישיבות הספרדיות התחילו לקום לפני בערך 30 שנה ולכן צריך להוסיף את הישיבות שיש להם השפעה היסטורית על עיצובו של עולם הישיבות הספרדי
זה לא מדוייק, כי אתה מניח שישיבות ספרדיות=מרביצי, אבל גם לשיטתך מאור התורה לא ממש עונה להגדרה.
צודק לגמרי. טעיתי.
הערך מערבב בין המושג ההיסטורי ישיבה. למשמעות המדוברת של ישיבה. הערך גם חסר המון חומר בסיסי בקשר להיסטוריה של הישיבה כמסגרת, כמוסד, וכמבנה היררכי. אין בכלל איזכורים למשל לישיבות המוקדמות ביותר בהיסטוריה כמו ישיבת שם ועבר. ישיבת גושן. אברהם אבינו זקן ויושב בישיבה. וכו'.
עלה ירוק העריכה האחרונה שלך גם היא התמקדה באספקט הצר של המושג המוכר לך מהישיבה שבה הינך לומד או למדת. הערך אמור להקיף את המושג בכללותו. והפתיח צריך לתמצת את זה. וזה ממש ממש לא.
מי שמוכן לעזור לפתח בכיוון האמור מוזמן לתרום.
הייתי שמח לעזור אך יש לי כעיה בחיבור ואיני יכול לערוך
לכולם יש את הבעיה...
אני עובד על הערך.רק התחלתי בעריכה,אשלים את הכל.
העריכה שלי כרגע מתמקדת במבט חרדי.(הערך נכתב הרבה בהשוואה לעולם החילוני ולמוסדותיו)
אם מישהו יוכל להוסיף מידע מקיף כמו שכתבת לעיל אשמח מאוד.
נפתרה לך משתמש:איציק ברגמן הבעייה?
משתמש:איציק ברגמן ומשתמש:שמעון לוי יש לכם מושג למה הכוונה "ישיבות בין המאה ה-15 ל-18"?
ומהיכן ניתן להביא מידע לקטגורייה?
ערכת בעיקר בענין הישיבות בימינו שהיה בסך הכל טוב, ערכת את זה יותר טוב, אבל הסרת יותר מידי תוכן רלוונטי. אני מבין למה הסרת את הקטעים, אבל היה צריך לקצץ אותם ולא להסיר אותם.
מאידך כמעט ולא נגעת במושג הקדום על ישיבות. איך הוא נראה ומה עשו שם.
אין נושאים ישנים יותר