שיחה:בשל סופרים הלך אחר המיקל/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

אליצור (שיחהתרומות)

דרוש הסבר מדוע הערך לא יאוחד עם ספק דרבנן לקולא. אם כל ההבדל הוא בפרט מסוים בלבד או אפילו בכה ראוי יותר שיהיה ערך אחד.

ננעל במבטו הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
ננעל במבטו (שיחהתרומות)

בגלל שההבדל הזה מראה שיש כאן שני כללים שונים ישנו הבדל נוסף (שלימדני הרב שמש מרפא) שייכנס לערך בעזרת ה' עוד היום שגם מראה על אותו עיקרון שהכל של הלך אחר המיקל הוא פסק ואילו ספק דרבנן לקולא מלמד שאפשר לנהוג לקולא לפי שני צדדי הספק ולא על המיקל מביניהם נראה לי שההבדל הזה מצריך ערך

הרבנים החשובים הצטרפו לדיון

מקוה (שיחהתרומות)

מה הקשר הלך אחר המיקל לספק דרבנן? מלבד זה שזה שתי קולות שיש לנו בדרבנן. (יש עוד כמה)

ננעל במבטו (שיחהתרומות)

במבט ראשון זה נראה שבשניהם יש ספק שני צדדים שאין הכרעה ביניהם לדעתי זה טעות אך טעו בה רבים וטובים גם בקובץ יסודות וחקירות קישר ביניהם

אליצור (שיחהתרומות)

הכל שורש אחד וגם אם יש חילוקי דינים ו"חילוקים למדניים" אינם סיבה לחלק ערכים (ולהיפך הדבר מטעה יותר מאשר מברר) כמוכן אין שיש ברירה בדרבנן בפשטות נובע מדין ספק דרבנן. יותר קל להבנה כשזה ערך אחד וממסבירים שיש חילוק לדיעות מסוימות מאשר להפריד. קולות אחרות בדרבנן שאינן קשורות לספק כמו נאמנות גוי מסל"ת ובירורים של חזקות יכולים להיות פרטים בערך על דיני דאוריתא ודרבנן.

ננעל במבטו (שיחהתרומות)

מהו השורש האחד ששניהם מדרבנן

חילוקים למדניים וחילוקי דינים הם לא בהכרח סיבה לחלק ערכים אך הם סיבה לחלק אם הם מצביעים על הבדלים מהותיים

וכאן לפי הבנתי יש פה שני כללים שונים ספק דרבנן לקולא נשאר ספק לעולם ועד ובכל מקום פוסקים בו לקולא גם אם לצורך זה נוהגים לפי שני הצדדים הסותרים

בשונה מדברי סופרים הילך אחר המיקל שפוסקים כמו הצד המיקל ואין כל ספק לאחר הפסק

מישהו (שיחהתרומות)

אפשר להסיר משמו של הערך את 'בשל סופרים', ולכתוב 'הלך אחר המיקל', - זה כלל שנאמר בכמה דינים, למשל בדרבנן (זו הרבה שיטות בשתי לישנות כמו מי פוסקים, יש דעה שבשל סופרים הלך אחר המיקל, יש דעות של לשון ראשון/אחרון וכו'), ולמשל בהלכות אבלות, ובהלכות עירובין. אפשר גם להרחיב מתי בדיוק אומרים את זה באבלות ובעירובין, אוכל ג"כ להוסיף בעז"ה.

מישהו (שיחהתרומות)

ערכתי עריכה משמעותית את הפתיח, נא עיונכם - זו תהיה עריכה תקינה רק אם שם הערך ישתנה, אבל אני ממתין לדעתכם

מישהו (שיחהתרומות)

באנצ. תלמודית הנושא קיים בתוך הערך 'הלכה' (ערך ארוך מאוד), באות י' ("על פי קולא וחומרא"), כרך ט' טור רמא

ננעל במבטו (שיחהתרומות)

זה נראה לי נכון כי זה יבליט את העיקרון שכלל זה הוא כלל פסיקה ולא הנהגה

מישהו (שיחהתרומות)
ננעל במבטו (שיחהתרומות)

אולי תכתוב את הערך הלכה כדברי המקל עם התוכן על אבלות ועירובין ואז תצרף את החומר עם שינויי העריכה המתבקשים ואז תמחוק את הערך הזה

נראה לי דרך קלה ופשוטה

מישהו (שיחהתרומות)

בעז"ה. יתכן אחרי ת"ב.

אין נושאים ישנים יותר