VAZ 2101
מאפיינים כלליים | |
---|---|
יצרן | אווטוואז |
שנות ייצור | 1970-1988 |
מודל אחריו | VAZ 2106 |
סיווג | משפחתית |
פלטפורמה | מנוע קדמי, הנעה אחורית |
אורך | 4073 מ"מ |
רוחב | 1611 מ"מ |
גובה | 1382 מ"מ |
משקל | 955 ק"ג |
מפרט טכני | |
מנוע | ארבעה צילינדרים, 1.2 ליטר, בנזין |
הילוכים | ידני: 4 הילוכים |
VAZ 2101 (ברוסית: ВАЗ-2101) היא מכונית נוסעים סובייטית ממשפחת מכוניות "ז'יגולי" שהייתה מיוצרת במפעל אווטוואז בעיר טוליאטי במהלך השנים 1970-1988. במהלך תקופה זו בקו הייצור של המפעל נבנו כ-4.85 מיליון מכוניות. בשנת 2000 המכונית זכתה בתואר "מכונית הטובה של המאה ה-20 ברוסיה". בשפת העם המכונית מכונה "קופייקה".
רקע
ב-11 באוגוסט 196 נחתם הסכם בין ברית המועצות לבין חברת פיאט על הקמת מפעל לייצור מכוניות חדש. בהתאם להסכם המפעל היה צריך לייצר מכונית על בסיס פיאט 124 עם התאמות נדרשות. המכוניות הראשונות נבנו ב-19 באפריל 1970. באוגוסט קו הייצור עבר לייצור סדרתי. בשנת 1973 נבנו 380 אלף מכוניות מדגם VAZ-2101.
תיאור המכונית
כבר מתחילת הדרך היה ברור שצריך להתאים את המכונית האיטלקית לדרכים ירודים בברית המועצות ויכולת תחזוקה של המוסכים. לצורך כך שונה מתכונת בלמים אחוריים, חוגון ומערכת הילוכים. בסך הכול נכנסו כ-800 שינויים במכונית האיטלקית שהייתה בסיס למכונית הסובייטית. המכוניות הייתה פריצת דרך בשוק הסובייטי. איכות הייצור איפשרו כבר בתחילת שימוש במכונית לנצל אותה במלואה, במהירויות גבוהות לא היה רעש חזק בסלון המכונית, המכונית צוידה במערכת חימום הסלון ולא הייתה בעיה גדולה בהתנעת המכונית בחורף. לראשונה למכוניות סובייטיות הותקנה מערכת קירור מתקדמת. לאור יתרון גדול של מאייד שהותקן במכונית זו עד מהרה הוא עבר למכוניות מייצור מוסקביץ'.
למרות שנפח מנוע היה קטן יחסית למכוניות סובייטיות אחרות המכונית הייתה חזקה מספיק וללא בעיה הסתדרה עם עליות ודרכים קשות.
דגמים
- VAZ-2101 - הדגם הבסיסי שהיה מיוצר עד לשנת 1983
- VAZ-21011 - דגם עם מנוע חזק יותר בעל נפח 1.3 ליטר ושינויים שונים ששיפרו את המכונית
- VAZ-21013 - דגם עם שיפורים שהושמו בדגם VAZ-21011 אך עם מנוע 1.2 ליטר
- VAZ-2101-94 - דגם עם מנוע של 1.5 ליטר לצורכי מערכת הבטחון
- Lada 1200 - דגם המיועד לייצוא.
בשנות ה-70 מכוניות השתתפו במרוצי ראלי בינלאומיות וזכו בפרסים.