U-1206

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
U-1206
תיאור כללי
סוג אונייה צוללת גרמנית מדגם VIIC
צי קריגסמרינה
דגל הצי
ציוני דרך עיקריים
מספנה שישאו ורקה דנציג
הוזמנה 2 באפריל 1942
תחילת הבנייה 12 ביוני 1943
הושקה 30 בדצמבר 1943
תקופת הפעילות 16 במרץ 1944 – 14 באפריל 1945 (שנה)
אחריתה טבעה בתאונה ב-14 באפריל 1945.‏ 4 הרוגים ו-46 ניצולים.
מיקום בים הצפוני ליד פטרהד, סקוטלנד
מידות
הֶדְחֶק 769 טונות בציפה, 871 טונות בצלילה
אורך 67.1 מ' (אורך כללי), 50.5 מ' (גוף הלחץ)
רוחב 6.2 מ' (רוחב כללי), 4.7 מ' (גוף הלחץ)
שוקע 4.74 מ' (15 רגל ו-7 אינץ')
נתונים טכניים
מהירות

17.7 קשר (32.8 קמ"ש) על פני המים

7.6 קשר (14.1 קמ"ש) בצלילה
עומק צלילה 230 מ' (עומק קריסה 250-295 מ')
גודל הצוות 44-52 קצינים וחוגרים
טווח שיוט

15,170 קילומטר (8,190 מייל ימיים) במהירות 10 קשרים (19 קמ"ש) מעל פני המים

150 קילומטר (81 מייל ימיים) במהירות 4 קשרים בצלילה
הנעה

2 מנועי דיזל מתוצרת גרמניה-וורפט, 6 צילינדרים, 4-פעימות, טעינת טורבו, M6V 40/46, בהספק כולל של 2,800-3,200 כוחות סוס (2,100-2,400 קילוואט). מהירות מקסימלית 470-490 סל"ד

2 מנועים חשמליים בהספק יוצא כולל של 750 כוחות סוס (560 קילוואט) ומהירות מקסימלית של 296 סל"ד
אמצעי לחימה
חימוש

5 צינורות טורפדו בקוטר 533 מ"מ (21 אינץ') – 4 בחרטום ו-1 בירכתיים
14 טורפדות או 26 מוקשים ימיים
תותח 88 מ"מ על הסיפון

תותחי נ"מ שונים

U-1206 הייתה צוללת מדגם VIIC של הצי הגרמני במלחמת העולם השנייה. היא הושקה ב-30 בדצמבר 1943 במספנת שישאו ורקה (Schichau Werke) בדנציג, והוכנסה לשירות פעיל בצי ב-16 במרץ 1944. סמל הצוללת היה חסידה לבנה ירוקת-מקור וירוקת-רגליים על מגן שחור.[1] באחד מסיוריה התמלאה מים כתוצאה מהפעלה שגויה של אסלת השירותים ומשום שלא ניתן היה להצילה - הוטבעה במכוון על ידי מפקדה.

קורות שירותה בצי

לאחר כניסתה לשירות פעיל, תחת פיקודו של אוּבֶּר-לוֹיטְנָנְט גונתר פריץ, נטלה הצוללת חלק באימוני פלגת הצוללות השמינית עד יולי 1944, אז הועברה אל פלגת הצוללות האחת-עשרה. הפיקוד על הצוללת נמסר לידי קפיטן-לויטננט קרל-אדולף שליט (Schlitt), והיא צוידה בצינור שינור (שנורקל).

ב-28 במרץ 1945 הפליגה הצוללת מקיל להפלגת האימונים הראשונה שלה בים הצפוני וב-30 במרץ היא שבה לנמל. ב-2 באפריל יצאה הצוללת מהורטן להפלגת סיור בת-יום, ולהפלגתה המבצעית הראשונה נשלחה ב-6 באפריל מכריסטיאנסנד. ב-14 באפריל, תוך כדי הסיור, התמלאה הצוללת מים וטבעה כתוצאה מהפעלה שגויה של אסלת השירותים שלה.

נסיבות טביעתה

U-1206 הייתה אחת מן הצוללות של שלהי המלחמה שצוידה באסלת שירותים מסוג חדש, שפעלה בלחץ גבוה והותאמה לשימוש כשהצוללת נמצאה מתחת לפני המים, גם בעומק רב. ריקון האסלה לים היה מסובך ביותר, וימאים בצוללת עברו הכשרה מיוחדת כיצד להפעילה.

ב-14 באפריל 1945, 8 מייל (13 ק"מ) מפטרהד, סקוטלנד, בעודה שטה בעומק של 200 רגל (61 מ'), גרמה הפעלה שגויה של האסלה החדשה לחדירת כמויות גדולות של מים לתוך הצוללת. על פי הדוח הרשמי של מפקד הצוללת, נמסר לו על חדירת מים לחלקה הקדמי של הצוללת כתוצאה מהפעלה שגויה של השירותים כשסייע בתיקון אחד ממנועי הדיזל בחדר המכונות. המים הציפו את מצברי הצוללת, שנמצאו מתחת לשירותים, וגרמו להשתחררות גז כלור, כך שלא נותרה כל ברירה אלא לעלות אל פני המים. ברגע בו הגיחה U-1206 מן המעמקים, גילו והפגיזו אותה ספינות סיור בריטיות ואילצו את קפיטן-לויטננט שליט להורות על הטבעתה המכוונת. בהתקפה נהרג אדם אחד, ושלושה אחרים טבעו בים הסוער לאחר נטישת הצוללת. 46 מאנשי הצוות נפלו בשבי.[2] שליט דיווח כי הצוללת טבעה בנ"צ 57°24′N 01°37′W / 57.400°N 1.617°W / 57.400; -1.617, אך לא ניתן היה למצוא אותה שוב.

באמצע שנות השבעים, במהלך סקר תת-ימי לקראת הנחת צינור נפט משדה פורטיס (Forties Oil Field) של חברת בריטיש פטרוליום (BP) אל מפרץ קְרוּדֶן, נתגלו שרידי U-1206 בנ"צ 57°21′N 01°39′W / 57.350°N 1.650°W / 57.350; -1.650 ובעומק 230 רגל (70 מ') בקירוב. סקר שערכה רשות העתיקות המלכותית של סקוטלנד (RCAHMS) מלמד, כי אפשר שחדירת המים שאילצה את U-1206 לעלות אל פני המים ארעה לאחר שהתנגשה בטרופת של אונייה אחרת באותו מקום.[3]

מספר רב של מקורות מיחסים בטעות את המקרה לצוללת U-120.

הערות שוליים

  1. ^ אֶמְבִּלֶמַת הצוללת U-1206 בתוך uboat.net.
  2. ^ Showell, Jak P. Mallman (2006). The U-Boat Century: German Submarine Warfare 1906-2006. Chatham Publishing. p. 81.
  3. ^ U-1206: North Sea בתוך Royal Commission on the Ancient and Historical Monuments of Scotland.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

U-120635003930Q5551507