Sierra Entertainment

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף Sierra)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
Sierra Entertainment

סיירה (בשמה המלא Sierra Entertainment או סיירה און ליין Sierra On-Line), הייתה חברה אמריקאית שפיתחה והפיצה משחקי מחשב החל משנת 1979 ועד לשנת 2008.

שנים ראשונות

חברת Sierra נוסדה בשנת 1979 על ידי קן ורוברטה ויליאמס בביתם בפרבר בלוס אנג'לס, קליפורניה. את השראתם קיבלו ממשחק טקסט באותה התקופה שנקרא "הרפתקאה" (Adventure) וחשבו כיצד ניתן לפתח את הרעיון הזה. תוך זמן קצר מצאו עצמם הזוג ויליאמס עם מחשב ה-TRS-80 מחפשים ומשחקים ברוב משחקי המחשב של אותה תקופה שניתנים היו להשגה. רבים מהמשחקים היו טובים, אך כולם הציעו ממשק של טקסט המתאר את המצב במשחק כשהשחקן נדרש לכתוב למחשב מה לעשות בעזרת המקלדת.

"הבית המסתורי" המשחק הראשון מבית סיירה

רוברטה החלה לחשוב על משחק שישלב תמונה במקום תיאור מילולי, ושורת טקסט המאפשרת להשחקן לתת הוראות לדמות במשחק. רעיון זה היה חדשני מאוד באותה תקופה. רוברטה יצרה עלילה למשחק וקן תרגם את הרעיון והעלילה מכתב יד לשפת מחשב במשך חודש. כך נוצר המשחק הגרפי/טקסטואלי "הבית המסתורי" ("Mystery House") ששילב תמונה ב-4 צבעים ושורת טקסט. היה זה אירוע חדשני ולראשונה על מסך המחשב נראתה תמונה בז'אנר ההרפתקאה. המשחק השני של הזוג ויליאמס נקרא "המכשף והנסיכה" ("The Wizard and the Princess"); משחק זה שונה מהמשחק הראשון בכך שהיה בצבע ורק המסכים המתקדמים ביותר של אותה תקופה יכלו להריץ את המשחק. ההפצה של המשחק "המכשף והנסיכה" נעשתה על ידי הזוג ויליאמס בלבד. ייצור המחשב האישי באותה תקופה היה בחיתוליו ולכן ההפצה הייתה ללקוחות יחידים ולחנויות קטנות של חובבי מחשבים. הביקוש למשחק החל לעלות בעיקר בזכות הפופולריות של המחשב "Apple II". בתוך שנה פתחו הזוג ויליאמס את העסק מחוץ לבית ואימצו את השם "סיירה און-ליין" ("Sierra On-Line"). בסוף שנת 1981 מכר המשחק "המכשף והנסיכה" כ-60,000 עותקים.

מסע המלך

"מסע המלך" משנת 1984. למטה: שורת הפקודה

בשנת 1983 פנתה חברה י.ב.מ ("IBM") לקן ורוברטה שיפתחו משחק (במימונה של י.ב.מ) שיציג את יכולתיו החדשות של המחשב שי.ב.מ פיתחה באותה השנה ("IBM PCjr"). השותפות הסודית הזו בין הזוג לחברה יצרה את המשחק האגדי "מסע המלך 1: המסע אל הכתר" ("King's Quest I: Quest for the Crown").

במשחק זה שלט השחקן לראשונה בשלושה ממדים שהדמות יכולה ללכת בהם (על הקרקע ובנוסף לגובה על ידי טיפוס על קירות) והכל בצבע. מסע המלך 1 הוא משחק שבו השחקן משחק את גראהם במסע למען השבת שלושת האוצרות הקסומים של ממלכת דבנטרי (Daventry). ההצלחה של המשחק (לאחר מכן הושק גם לפלטפורמות אחרות) דרבנה את הזוג לפתח סדרות נוספות תחת ביסוס על השם קווסט (Quest). בשנים אלו שלטה סיירה בשוק עיצוב משחקי המחשב ופיתחה משחקים רבים שחלקם נחשבו להצלחה אדירה ואילו אחרים לניסיונות כושלים. סיירה יצאה בהצהרה כי היריב העיקרי שלה היא הטלוויזיה ומטרתה היא להציל את בני הנוער מלהיות "בטטות כורסא".

שנות ה-90

בתחילת שנות ה-90 החלה סיירה לרכוש חברות אחרות ובהן "דינמיקס" (Dynamix) ב-1990, "ברייטסטאר טכנולוגיות" (BrightStar Technology) ב-1992, "קוקטייל ויז'ן" (Coktel Vision) ב-1993 ו"אימפרשן גיימס" (Impressions Games) בשנת 1995. בהמשך קנתה עוד חברות נוספות.

בשנת 1991 החלה סיירה לתת שירות בשם The Sierra Network. שירות זה היה שירות אינטרנטי עוד לפני המצאת ה-WWW (האינטרנט בתצורתו הנוכחית). השירות נתן מענה לגיימרים אשר חוו בעיות במהלך משחקים או כאלו אשר נתקלו בעיות טכניות בהפעלתם. בנוסף לכך, אנשים יכולו לשלוח אימיילים מאחד לשני ולשחק עם שחקנים מארצות שונות. שירות זה נמכר לחברת AT&T בשנת 1994, ובשנת 1996 מכרה החברה את השירות ל-AOL. בשנת 1994 עברה סיירה לוושינגטון כדי לפנות לעוד לקוחות פוטנציאליים. ביולי 1996 נמכרה סיירה ל-CUC International שמאוחר יותר התאחדה עם חברת HFS Incorporated. באפריל 1998 הורשע הנשיא של חברת CUC ונשלח ל-10 שנים בכלא. בעקבות האירוע נמכרה שוב סיירה והפעם למשקיע צרפתי.

לאחר המכירה השנייה חולקה סיירה ל-5 קבוצות שונות:

  1. סיירה אטרקציות (Sierra Attractions).
  2. סיירה הבית (Sierra Home).
  3. סיירה ספורט (Sierra Sport).
  4. אולפני סיירה (Sierra Studios).
  5. דינמיקס (Dynamix, a Sierra Company).

ב-22 בפברואר 1999 פרויקטים רבים של סיירה שהיו בפיתוח הופסקו בשל החלטת ההנהלה ועובדים רבים פוטרו. במהלך אותה שנה חולקה סיירה שוב, הפעם ל-3 קבוצות Core Games, Sierra Sports and Casual Entertainment תוצאותיו של מהלך זה גרמו לפיטורים של 105 עובדים נוספים. בנוסף הפכה סיירה למפיצת משחקים של חברות עצמאיות במקום לעסוק בפיתוח בעצמה.

שנות ה-2000

בשנת 2002 השתנה השם של סיירה ל-Sierra Entertainment אך אין היא מפיצה או יוצרת משחקים אלא מפיצה את כותריה או כותרי חברות הבת שלה דרך חברת בת להפצה בשם ויואנדי אוניברסל (Vivandi Universal). בשנת 2008, חברת ויונדי יוניברסל, שבשנת 2006 התאחדה עם החברה אקטיוויז'ן (Activision) כדי ליצור את החברה אקטיוויז'ן בליזרד (Activision Blizzard). חברת ויונדי נסגרה והבעלות של חברת סיירה עברה לאקטיוויז'ן.

פרויקטי מעריצים

שיפור ניכר בגרפיקה

כיום קיימת קבוצה של חובבי משחקי סיירה הידועה בשם AGD Interactive והיא משחזרת את משחקיה של סיירה משנות ה-80 עד שנות ה-90, בעיקר מבחינה גרפית.

קבוצה נוספת היא Hero6 שהוקמה בגלל ההודעה על ביטול הרצון לעוצמה (סדרת משחקים) והיא ידועה כקבוצת המעריצים הראשונה של סיירה.

פריצות דרך

  • "הבית המסתורי" (Mystery House) - המשחק הראשון שאיחד בין טקסט לתמונה (לפני זה היו רק משחקי טקסט).
  • "מסע המלך 1" (King Quest I) - המשחק הראשון שאיפשר לנוע עם השחקן בשלושה ממדים.
  • "מסע המלך 4" (King Quest IV) - המשחק הראשון שתמך בכרטיס קול סטריאו.

רשימת המשחקים בהוצאת סיירה און-ליין

משפחת סיירה

החברות שקנתה סיירה במהלך שליטתה בשוק המשחקים:

  • Coktel Vision
  • Dynamix (נסגרה)
  • Impressions Games (נסגרה)
  • Papyrus Design Group (נסגרה)

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Sierra Entertainment בוויקישיתוף
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34183214Sierra Entertainment