איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי
איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי (באנגלית: Recording Industry Association of America), ידוע גם כ-RIAA, הוא ארגון סחר שמייצג את תעשיית ההקלטות בארצות הברית. באיגוד חברים חברות הקלטות ומפיצים. המטה של RIAA נמצא בוושינגטון הבירה.
RIAA הוקם ב-1952. המשימה המקורית שלו הייתה לטפל בבעיית זכויות יוצרים, לעבוד עם איגודים מקצועיים ולעשות מחקרים על תעשיית ההקלטות ועל תקנות ממשלתיות. RIAA לוקחת חלק בניהול זכויות קולקטיביות של הקלטות קול, נוסף לכך האיגוד אחראי להכתרת אלבומי/סינגלים זהב או פלטינה בארצות הברית.
יעדי ה-RIAA:
- להגן על הזכות לקניין רוחני ועל התיקון הראשון של זכויות האומנים
- לבצע מחקר על תעשיית המוזיקה
- לפקח ולבחון את הרלוונטיות של חוקים, תקנות ומדיניות
מבנה החברה
קרי שרמן הוא היו"ר והמנכ"ל של RIAA מ-2011. שרמן הצטרף ל-RIAA כיועץ משפטי ב-1997 וקודם לנשיא הדירקטוריון ב-2001, שרמן שירת בתפקיד זה עד שמונה ליו"ר ומנכ"ל ה-RIAA.
מיטש גלזיר מונה להיות סגן נשיא הבכיר של RIAA ב-2011. בין השנים 2001 ל-2011 גלזיר שימש כסגן הנשיא הבכיר הבכיר למדיניות ציבורית וליחסי עבודה.
מיטש בינאול היה המנכ"ל והיו"ר של ה-RIAA בין השנים 2003 ל-2011. הוא עזב ב-2011 את ה-RIAA, כדי להיות הנשיא והמנכ"ל של הברית ליצרני רכב.
הדירקטוריון מורכב מ-26 חברי דירקטוריון, מחברות שונות בתעשיית המוזיקה. חברי הדירקטוריון ב-2013 היו:
- קרי שרמן - RIAA
- קולין פינקלשטיין - EMI Recorded Music
- ביל הרן - EMI Christian Music Group
- דיירדרה מקדונלד - סוני מיוזיק אנטרטיינמנט
- טרי המינגס - Provident Music Group/סוני מיוזיק אנטרטיינמנט
- קווין קלהר - סוני מיוזיק אנטרטיינמנט
- תומאס הסה - סוני מיוזיק אנטרטיינמנט
- ג'ולי סווידלר - סוני מיוזיק אנטרטיינמנט
- לוק ווד - אינטרסקופ רקורדס
- ג'ף הרלסטון - יוניברסל מיוזיק גרופ
- זאק הורוביץ - יוניברסל מיוזיק גרופ
- מל להווינטר - Universal Motown Republic Group
- קרייג קלמן - The Atlantic Group
- פול רובינסון - וורנר מיוזיק גרופ
- בוב קוואלו - Buena Vista Music
- גלן בארוס - Concord Music Group
- מייק קורב - Curb Records
- מייקל קוך - Entertainment One U.S.
- טום סילברמן - Tommy Boy Entertainment
- סטיב ברטלס - איילנד רקורדס
RIAA מייצג יותר מ-1,600 חברות, כמו: חברות תקליטים וחברות הפצה, ביחד הם מייצרים ומפיצים כ-90% מהמוזיקה הנמכרת בארצות הברית. שלוש החברות הגדולות והמשפיעות ב-RIAA הן:
בסוף 2007 דיווח RIAA ששווי השוק של ההקלטות הנמכרות על ידי החברות באיגוד הוא 10.4 מיליארד דולר[1], ירידה מהשווי שפורסם ב-1999 והיה מוערך ב-14.6 מיליארד דולר.
תעודה על מכירות
ה-RIAA מפעיל מערכת של הענקת פרסים לאלבומים שמכרו מספר רב של עותקים. המערכת החלה ב-1958, כאשר סינגלים ואלבומים שנמכרו בסכום של 1,000,000 דולר קיבלו "פרס זהב". שיטת הכתרת האלבומים שונתה ב-1975 להכתרת אלבומים על פי מספר האלבומים שנמכרו, כשפרס זהב ניתן לאלבום שמכר כ-500,000 עותקים. ב-1976 נוסף פרס פלטינה עבור מכירת מיליון עותקים. ב-1989 גם שיטת הכתרת הסינגלים שונתה, כאשר "פרס זהב" ניתן לסינגלים שהגיעו ל-500,000 במכירות, ו"פרס פלטינה" לסינגלים שהגיעו ל-1,000,000 במכירות; וב-1999 פרס יהלום למכירות של 10 מיליון עותקים. הפרסים מוצעים לחברי RIAA וגם לאלו שאינם חברים באיגוד.
משנת 2000 מפעיל ה-RIAA מערכת דומה עבור מכירות של מוזיקה בשפה הספרדית, הנקרא Los Premios de Oro y De Platino. פרס זהב (בספרדית: Disco De Oro) מוענק עבור 50,000 יחידות ופרס פלטינה (בספרדית: Disco De Platino) עבור 100,000 יחידות, כאשר אלבום מולטי פלטינה מוענק עבור 200,000. כדי להיות זכאי לפרס זה, השיר המוקלט חייב להכיל יותר מ-50% תוכן בספרדית.
מכירות "דיגיטליות"
ב-2004 הוסיף ה-RIAA קטגוריה חדשה עבור מכירת הקלטות "דיגיטליות", כלומר הקלטות שמועברות לקהל דרך הרשת (כמו הקלטות שנמכרות באייטונס), לא כולל הקלטות שנמכרות במדיות אחרות כגון דיסק, קסטה או מיני דיסק. ב-2006 התווספו מכירות רינגטונים לקטגוריה של המכירות "דיגיטליות". החל מ-2007 הקריטריונים בקטגוריה הם:
- כסף: 100,000 עותקים
- זהב: 500,000 עותקים
- פלטיניום: 1,000,000 עותקים
- מולטי פלטיניום: 2,000,000 עותקים
- יהלום: 10,000,000 עותקים
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ RIAA's Gold & Platinum Tally, באתר RIAA
23340134איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי