MQ-25 סטינגריי
מטוס הבואינג MQ-25 סטינגריי (באנגלית:MQ-25 Stingray) הוא מזל"ט תדלוק אווירי שנבע מתוכנית מערכת תדלוק אווירית מבוססת-נשא (CBARS), שצמחה מהתוכנית המוקדמת יותר למעקב ותקיפה מוטסת ללא טייס ללא טייס (UCLASS). ה-MQ-25 טס לראשונה ב-19 בספטמבר 2019.
פיתוח
הצי של ארצות הברית החל את מאמציו לפתח מל"ט לנושאות המטוסים שלו בשנת 2006. הקונספט המקורי של UCLASS היה עבור פלטפורמת תקיפה חמקנית המסוגלת לחדור להגנה אווירית של האויב. בשנת 2012 דוללו דרישות הקטלניות והתקיפה על מנת ליצור כלי טיס מוכוון מודיעין, מעקב וסיור שניתן לפתח במהירות לביצוע משימות נגד טרור בעצימות נמוכה.
ב-1 בפברואר 2016, לאחר עיכובים רבים עקב השאלה האם UCLASS יתמחה בתפקידי תקיפה או מעקב וסיור, דווח כי חלק ניכר מהמאמץ יופנה לייצור מתדלוק אווירי בגודל זהה ל F-18 של הצי, בתור המערכת תדלוק אווירית לנושאות המטוסים (CBARS), עם יכולות מסוימות לממסר תקשורת, מודעין ויכולות תקיפה דוחות לגרסה עתידית של המטוס. ביולי 2016, הוא נקרא באופן רשמי "MQ-25A Stingray" לאחר שנקרא RAQ-25A בחיל הים בעבר.
ככל הנראה, הפנטגון ביצע את השינוי בתוכנית כדי לטפל במחסור הצפוי במטוסי הקרב על ידי הפניית כספים לרכישת F/A-18E/F סופר הורנט נוספים ולהאיץ את הרכישות והפיתוח של ה- F-35C . קבלת ה-CBARS כמל"ט הראשון המבוסס על נושאות מספקת גשר פחות מורכב ממטוס העתידי , אם זה יהיה פלטפורמת תקיפה בלתי מאוישת. זה גם נותן מענה לצורך של המובילים במטוס תדלוק אורגני, שהוצע כמשימה עבור UCLASS מאז 2014, 20-30 אחוזים מהסופר הורנטס המבצעים את המשימה בצורה יעילה וחסכונית יותר מאשר שאר מטוסי הצי.
ארבעה חוזי פיתוח ללוקהיד מרטין, בואינג, נורת'רופ גרומן וגנרל אטומיקס הוצאו ב-2016, עם הצעת מחיר רשמית ב-2017:
- בואינג-סיימה בחשאי לבנות את העיצוב שלה בשנת 2014 כאשר תוכנית UCLASS הושהתה, והחייתה אותו בשביל תוכנית CBARS. ב-19 בדצמבר 2017, חשפה בואינג את אב-טיפוס המטוס שלה, המשלב לקחים שנלמדו ממל"ט שלה פאנטום ריי וממל"טים האחרים שלה. עיצוב ה-MQ-25 של בואינג אינו חדש עבור משימת התידלוק, אבל בואינג אומרת שזה נשקל בעת התכנון.
- גנרל אטומיקס-הציעה את קונספט Sea Avenger על בסיס ה-MQ-21
- נורת'רופ גרמן-הציעה את קונספט X-47B .
- לוקהיד מרטין-הציעה את קונספט Sea Ghost על בסיס ה-RQ-170 סנטינל.
נורת'רופ גרמן הודיעה ב-25 באוקטובר 2017 שהיא מושכת את ה-X-47B שלה מתחרות MQ-25, ואמרה שהחברה לא הייתה מסוגלת לבצע את התוכנית לפי תנאי המכרז.
בסופו של התהליך נבחר העיצוב של בואינג.
ניסוי טיסה
ה-MQ-25 טס לראשונה ב-19 בספטמבר 2019.
בדצמבר 2020, בואינג פרסמה סרטון המראה את הטיסה הראשונה של ה-MQ-25 עם חנות תדלוק אווירית של קובהם מותקנת חיצונית.
ב-4 ביוני 2021, נערך מבחן התדלוק הראשון, כאשר ה-MQ-25 מספק דלק ל- F/A-18F סופר הורנט[1][2]. עם תמיכה של טייסת הניסויים וההערכה האווירית VX-23 . המשימה נמשכה כ-4.5 שעות כאשר שני המטוסים ביצעו מספר רב של חיבורים יבשים או רטובים במשך יותר מ-10 דקות ובסך הכל הועברו 325 פאונד של דלק. בדיקות תדלוק נוספות בוצעו עם E-2 ו-F-35C.
הערות שוליים
- ^ היסטוריה בתדלוק אווירי: לראשונה תודלק מטוס קרב על ידי כלי טיס בלתי מאוייש, באתר Israel Defense, 2021-06-08
- ^ לראשונה: צי ארה"ב תדלק באוויר חמקן עם כטב"מ, באתר mako, 2021-09-19
33551947MQ-25 סטינגריי