Keep Calm and Carry On

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הכרזה "Keep Calm and Carry On", ‏1939

Keep Calm and Carry Onאנגלית: הישארו רגועים והמשיכו הלאה) היא כרזה שהופקה על ידי ממשלת בריטניה בשנת 1939, מספר חודשים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, במטרה להעלות את המורל בקרב הציבור הבריטי, בעת החששות מפני תקיפות אוויריות כבדות על הערים הגדולות בבריטניה. הכרזה הופצה באופן מצומצם ולא הוצגה בציבור, לכן לא הייתה מוכרת לרבים. היא נתגלתה מחדש בשנת 2000, הודפסה על ידי מספר חברות פרטיות ושימשה בתור פריט קישוט למוצרים שונים. בעבר נטען כי ישנן רק שתי דוגמאות של הכרזה ששרדו מחוץ לארכיוני הממשלה הבריטית, אולם בתוכנית "מופע העתיקות" בשנת 2012 הוצגו 20 מקורות.

היסטוריה

עיצוב והפקה

הכרזה הופקה בתחילה על ידי משרד המידע של ממשלת בריטניה, בראשית מלחמת העולם השנייה. היא נועדה להפצה במטרה לחזק את המורל לקראת הלחימה, אשר צפויה הייתה לגבות אסונות כגון הפצצות כבדות על ערים מרכזיות בבריטניה תוך שימוש בגז רעיל. מעל ל-2,500,000 עותקים הודפסו, אולם הכרזה הופצה באופן מצומצם ומעולם לא נראתה בציבור.

הכרזה היא השלישית בסדרה של שלוש. השתיים הקודמות, "החירות בסכנה, הגנו עליה בכל הכוח" (Freedom Is In Peril. Defend It With All Your Might) ו"האומץ, העליזות והנחישות שלכם יביאו לנו ניצחון" (Your Courage, Your Cheerfulness, Your Resolution Will Bring Us Victory) הונפקו ונעשה בהן שימוש ברחבי בריטניה לצורכי הנעה כאשר המשרד למידע שיער כי האירועים הצפויים בשבוע הראשון למלחמה יביאו להידרדרות במורל האוכלוסייה.

תכנון הכרזה החל באפריל 1939. עד לחודש יוני הוכנו עיצובים ובאוגוסט 1939 החל ייצור הכרזות. הן היו מוכנות להיתלות תור 24 שעות מרגע פתיחת הלחימה. הכרזות נועדו להיות מזוהות עם המשרד למידע ולשלב סמלים מוכרים וייחודיים יחד עם הודעה ממלך בריטניה לנתיניו. בכותרת הכרזה הוצב סמליל כתר ה"טיודור" (סמל שהיה בשימוש נרחב בידי רשויות השלטון הבריטי). הסיסמאות הומצאו על ידי פקידי ציבור, ביניהם מר ווטרפילד, אשר הגה את "האומץ" בתור "קריאה לקרב מלכדת, אשר תפיק את המירב בכל אחד מאיתנו ותציב אותנו בעמדת מתקפה באחת". כרזות אלו במיוחד עוצבו כ"הצהרה בגין חובת הפרט" וללא איורים. כרזת "האומץ" התפרסמה בעיקר במהלך המלחמה בשל כך שהייתה הראשונה מבין כרזות המשרד למידע.

אולם, למרות מסע הפרסום שהוחל ואף-על-פי ש-800,000 מבין כרזות "החירות בסכנה" ו"האומץ" הופצו, רבים טענו כי לא ראו אותן. אנשים אשר ראו את הכרזות חשבו כי הן מתנשאות ומעוררת מחלוקת. היסטוריונית העיצוב סוזנה ווקר מחשיבה את מסע הפרסום כ"כישלון מהדהד", ושיקוף של שיפוטם המוטעה של הפקידים הגבוהים לגבי הלך הרוח בעם.

פיתוחים מאוחרים

בשלב מאוחר יותר של המלחמה, הופץ עלון עם הודעה מראש הממשלה וכותרתו "להכות את הפולש". העלון מתחיל במילים "אם פלישה תתרחש..." וממשיך בחיזוקים "עמדו איתנים" ו"המשיכו הלאה". שני ביטויים אלה אינם מופיעים באותו המשפט, אולם נכתבו במודגש ומזוהים בתור שני "הצו(וים) והחוב(ות)" לעם הבריטי, בעת פלישה. העלון גם מונה מספר צעדים מעשיים שיש לנקוט בהם.

גילוי מחדש ומיסחור

בשנת 2000, סטיוארט מנלי, בעלים במשותף עם אשתו מארי בבארטר ספרים בע"מ הממוקמת באלנוויק, נורת'מברלנד, אנגליה - מצא בארגז ספרים משומשים שקנה במכירה פומבית כרזה מקורית של "Keep Calm and Carry On". השניים מיסגרו את הכרזה ותלו אותה בסמוך לקופה הרושמת. הכרזה משכה התעניינות כה רבה, עד שמנלי החל להפיק ולמכור עותקים ממנה. חברות אחרות החלו עד מהרה לעצב מגוון מוצרים תוך שימוש בכרזה כנושא מרכזי. "מה שנראה היה עבור מנלי כמקצת מתמצית הנוסטלגיה הבריטית, הפך לתעשייה בינלאומית. מארי מנלי הגיבה מאוחר יותר: "לא רציתי להקל בערכה (הנוסטלגי) של הכרזה, אולם עתה כמובן הפכה לטריוויאלית מעבר לכל דמיון".

ב-2012 הוציאו בני הזוג סרט קצר בשם "The Story of Keep Calm and Carry On", המתאר את סיפור הגילוי של הכרזה, ההיסטוריה שלה והמיסחור שלה מאז הגילוי.

היסטוריונית העיצוב סוזנה ווקר טענה כי הכרזה הפכה "לא רק לזיקוק של רגע קריטי בבריטיוּת, אלא גם למסר מעורר השראה ברגעי משבר, מהעבר אל ההווה". לצד זאת היא מצביעה על חשיבות הנסיבות בהקשר למסר זה, לאור הכישלון היחסי של הקמפיין שעבורו נוצרה הכרזה במקור.

תביעות לסימן מסחרי

ב-2011 פורסם כי חברה בשם "Keep Calm and Carry On" שמקורה בבריטניה, הצליחה לרשום את הסלוגן כסימן רשום באיחוד האירופי, לאחר שלא הצליחה לעשות זאת בבריטניה. הדבר עורר מחלוקת בשל השימוש הרחב הקודם בסלוגן בקרב הציבור, וביקורת על ניכוסו בידי חברה פרטית אחת. שירות הסימון המסחרי הבריטי הגיש תביעה לביטול הסימן המסחרי מסיבות אלו. כיום מנסה החברה לרשום את הסימן הרשום של הסלוגן גם בארצות הברית ובקנדה.

פרודיות

פרודיה על הכרזה - "הישארו בחיים וחִמקו מזומבים", 2009

עם עליית הפופולריות של הכרזה, נוצרו פרודיות וממים רבים המשתמשים בה. הפרודיות כוללות עיצוב דומה עם גרסאות שונות של מסרים, במגוון תחומים, מפוליטיקה ועד תרבות פופולרית. דוגמאות לפרודיות שנוצרו הן למשל "Now Panic and Freak Out" עם סמל הכתר הפוך; "Keep Calm and Have a Cupcake" עם עוגת קאפקייק בתור סמל; "Keep Calm and Hate Apple / Microsoft" עם סמל Microsoft Windows או אפל; "Keep Spending and Carry On Shopping" ועוד. ב-2012 יצאה להקת הפופ-רוק הבריטית מקפליי לסיבוב הופעות שנקרא "The Keep Calm and Play Louder Tour", שלווה בפוסטר בעל עיצוב דומה לכרזה.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Keep Calm and Carry On בוויקישיתוף
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

28015982Keep Calm and Carry On