JT 42BW (רכבת ישראל)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
JT 42BW
JT 42BW של רכבת ישראל מוביל מערך של בומברדיה דאבל דק קוץ' באזור חיפה
JT 42BW של רכבת ישראל מוביל מערך של בומברדיה דאבל דק קוץ' באזור חיפה
JT 42BW בתחנת הרכבת חיפה מרכז

JT 42BW (המכונה בו-בו (Bo-Bo) בשל סידור הגלגלים[1]) היא סדרת קטרים דיזל-חשמליים המופעלת על ידי רכבת ישראל, בעיקר להנעת רכבות נוסעים ולעיתים גם רכבות משא. הקטרים נבנו בספרד עבור רכבת ישראל בשנים 1998 ו-2008, בעקבות זכיית החברה במכרז של רכבת ישראל[2]. הם פועלים מאז בכמעט כל קווי הנוסעים של רכבת ישראל, מלבד הקו המהיר לירושלים וקו הרצליה-אשקלון. קטרי הסדרה ממוספרים 731 עד 778.

תיאור טכני

הקטרים הם מסדרת "פרימה" שיוצרו על ידי חברת אלסטום בולנסיה שבספרד (ב-2005 המפעל וייצור הקטרים עבר לחברת "פוסלו" עקב מכירת מפעל בעיר Meinfesa). הקטרים מס' 731-766 נושאים שם היצרן GEC Alsthom, וקטרים מס' 767-778 נושאים שם היצרן Vossloh.

נתון
אורך 20.46 מטר
רוחב 2.85 מטר
גובה 4.29 מטר
משקל 90 טון
נפח מְכל דלק 6,000 ליטר
מנוע GM EMD 12N710G3B, V12
הספק מנוע 3,000 כ"ס ב-900 סל"ד
מהירות מקסימלית 140 קמ"ש

מפרט טכני

נתוני יחידת כח

הקטרים מצוידים במנוע דיזל דו פעימתי בעל 12 בוכנות מדגם 12N-710-G3B של חברת EMD האמריקאית. למנוע מורכב מגדש טורבו שתפקידו לנצל את האנרגיה של גזי הפליטה של המנוע לסובב במהירות גבוהה טורבינה, שמסובבת מדחס על צירה. המדחס מגדיל את לחץ־האוויר בצילינדרים של המנוע בעומסים מוגברים, ובכך מגדיל באופן ניכר את ההספק שהוא מסוגל לייצר.

חיבורים מכניים נוספים למנוע כוללים את מדחס האוויר לבלמים ומערכות משניות בקטר ובקרונות, ומשאבות השמן והמים שמגינות על המנוע.

בקרת מנוע מתבצעת על ידי מערכת מכנית-הידראולית ששולטת על כמות הדלק שהמנוע מקבל על מנת להשאירו על אחד משמונה סל"דים קבועים ושולט בווסת עומס (נגד משתנה) שמתאים את הספק האלטרנטור הראשי לסל"ד המנוע והעומסים הפועלים עליו על ידי שינוי הזרם בחלק המסתובב בהתאם. המערכת מתוכננת לכבות את המנוע כאשר לחץ שמן נמוך או שמפלס מי הקירור נמוך מדי.

גנרטור חשמלי

מנוע הקטר מסובב אלטרנטור שמייצר זרם חילופין המומר לזרם ישר לארבעה מנועי הסעה מסוג D43-FM המחוברים במקביל במהלך כל פעילות הקטר (שלא כמו בדגמים אחרים בהם מנועי ההסעה מחוברים בטור במהירויות נמוכות), הזרם החשמלי המקסימלי שמנועי ההסעה מסוגלים לשאת בלי להתחמם הוא 700 אמפר ועל הנהג להזיז את המשנק בהדרגה על פי שעון זרם שהוא רואה על מנת לא לעבור אותו (בעת נהיגה בקטר מקרון ניהוג זה יותר קשה כי אין מכוון זרם והנהג צריך להסתמך יותר על ניסיון והרגשה). מנועי ההסעה של הקטר מסוגלים להפוך לגנרטורים במצב שנקרא "בלם דינמי" שמסוגלים להמיר את האנרגיה הקינטית של הרכבת לאנרגיה חשמלית שמועברת למקרן שמפזר אותה כחום. הבלם הדינמי מופעל גם בעת בלימת רכבת רגילה כ"בלם מעורבל" כאשר הוא נותן חלק מכוח הבלימה במקום גשושי הבלימה על מנת לשמור עליהם מעומסי יתר, נהג הקטר יכול לנתק פעולה זו על ידי הורדת מתג.

מערכת בקרה

מערכות הבקרה של הקטר מתבססות על המחשב EM-2000.המערכת מציגה לנהגים ולטכנאים מידע בזמן אמת אודות פרמטרים בקטר כגון מהירות, דרגת שלט והספק מנוע וכן ומתריע על תקלות ומצב דלתות בקרונות.

הקטר מצויד במערכות SIFA הבודקת את ערנות הנהג על ידי בדיקה אם הוא לוחץ על דוושה הנמצאת מתחת לשולחן הנהג ומשחרר אותה בהתאם לצורך, אם הנהג לא לוחץ ומשחרר כמו שצריך המערכת עוצרת את הקטר. וגם במערכת אינדוזי הבודקת אם הנהג מודע למצב הסימנור הראשי הבא ולא מתקרב אליו מהר מידי.

מהירות מקסימלית של הקטר היא 140 קמ"ש ובמהירות הגבוהה מ-143 קמ"ש תופעל אזעקה בקטר ויתנתק כוח הסחיבה ומעל 147 קמ"ש הקטר יפעיל עצירת חירום. במצב "קטר בודד" (Light engine) הקטר מוגבל ל-120 קמ"ש.

שימוש

כל 48 הקטרים מדגם זה משמשים להנעת רכבות נוסעים מכל הסוגים בקווים בינעירוניים ופרבריים שברשות רכבת ישראל כולל קרונות מדגם סימנס ויאג'ו לייט ומדגם בומברדיה דאבל דק קוץ' וגם הקרונות החד קומתיים של אלסטום. לעיתים הקטרים מופעלים ברכבות משא.

מאז שנת 2011, רכבת ישראל מפעילה קטרים מדגמי Euro 4000 ו-Euro 3200 שיוצרו אף הן על ידי חברת פוסלו וזהים ל-JT42BW במספר רכיבים כגון: המנוע מדגם 710 (רק שבהם מותקנת מערכת הזרקת דלק במקום שלט המנוע ווסת העומס), המבנה הדו תאי ומחשב הקטר מסוג EM-2000.

מתוך 48 קטרים, 4 קטרים עברו תאונות קשות ונהרסו ויצאו מכלל שימוש או תוקנו על ידי היצרן במפעל בספרד:

משנת 2014, רכבת ישראל התחילה לצבוע מחדש את כל הקטרים מדגם זה בצביעה חדשה בצבעים כחול וכסף.

הקטרים לא הוכיחו את עמידותם בפני תאונות, כפי שניתן היה לראות בתאונת הרכבת בבית יהושע, בה התנגשה רכבת שבראשה קטר מדגם זה עם טנדר קטן, ונשמטה מהפסים והקטר נהרס ויצא מכלל שימוש. לשם השוואה, באסון הבונים התנגשה רכבת עם קטר EMD G12 בראשה באוטובוס תלמידים ולקטר נגרם נזק מזערי יחסית.

תמונות

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רכבת ישראל JT 42BW בוויקישיתוף

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

36349441JT 42BW (רכבת ישראל)