CR929

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
CR929
CR929
דגם המטוס
דגם המטוס
מאפיינים כלליים
ארץ ייצור הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין הרפובליקה העממית של סין
רוסיהרוסיה רוסיה
יצרן China-Russia Commercial Aircraft International Corp. Ltd‏ RCAIC
מחיר 113.5-117.8 מיליון דולר
ממדים 
משקל המראה מרבי 245 טון

CR929 הוא מיזם משותף של התעשייה האווירית של רוסיה והתעשייה האווירית של סין לבניית מטוס רחב גוף על קיבולת של 250–300 נוסעים.[1] המטוס מפותח על ידי תאגיד המטוסים המאוחד הרוסי ו-COMAC הסינית.

דגם הבסיס ייקרא CR 929-600. הגרסה המשנית היא CR 929-500. הגרסה הישנה יותר היא CR 929-700. יצוין כי האותיות הלטיניות C ו-R מציינות את שמות המדינות שמשתתפות בפרויקט: C - סין (China), R - רוסיה (Russia).[2]

היסטוריה

הסכם שיתוף הפעולה נחתם בשנת 2014 במהלך ביקורו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בבייג'ינג.[3][4]

דגם המטוס הודגם לראשונה בתערוכת החלל הבינלאומית China Airshow - 2016 (בז'והאיי, נובמבר 2016).[5][6][7]

ב-29 בספטמבר 2017 נקרא רשמית בשם CR 929.[8] ב-6 ביוני 2018 תאגיד המטוסים המאוחד וחברת COMAC הסכימו כי הפרויקט מהווה פיתוח של מטוס רחב גוף לטווח ארוכים.[9]

ב-6 בנובמבר 2018, ב-China Airshow הוצג דגם בקנה מידה מלא של המטוס.[10] הדגם הוצג לראשונה ברוסיה בתערוכת MAKS-2019.[11]

שיתוף פעולה

כדי ליישם את הפרויקט, נוצרה חברה משותפת לסין ורוסיה למטוסים מסחריים בינלאומיים בשם China-Russia Commercial Aircraft International Corp. Ltd.‎ (בראשי תיבות RCAIC), שבסיסה בשנגחאי. כמו כן, ישנו משרד ראשי האחראי על האסטרטגיה והפיתוח של התוכנית ברמה הגבוהה ביותר. לנשיא המיזם המשותף מונה גו בוז'י, ראש חטיבת המטוסים הרחבים של תאגיד COMAC. יו"ר מועצת המנהלים של המיזם המשותף הוא אולג יבגנייביץ' בושרוב (סגן שר התעשייה והמסחר של הפדרציה הרוסית). סרגיי פומיניח (מנהל התוכנית למטוסים רחבי גוף של תאגיד המטוסים המאוחד) מונה לחבר הדירקטוריון מהצד הרוסי. מקסים ליטווינוב מונה למעצב הראשי מהצד הרוסי, וצ'ן אינגצ'ון מהצד הסיני.

COMAC מפתחת ומייצרת גוף מרוכב מתכת; תאגיד המטוסים המאוחד מפתח ומייצר אגף מורכב. ההרכבה הסופית נערכת בשנגחאי, במתקני COMAC. מרכז ההנדסה ממוקם במוסקבה.

מימון פיתוח

עלות הפיתוח הצפויה של המטוס היא 13–20 מיליארד דולר.[12][7] רוסיה וסין משתתפות בפרויקט ומממנות אותו בשווה. פיתוח הקו והקמת מתקני ייצור יעלו 13 מיליארד דולר אמריקאי, 7 מיליארד דולר נוספים יעבור למערכת אספקת החלפים, שיווק ומכירת תמיכה - סבסוד וערבות הערך שנותר.

לדברי פוטין, חלק מהעלויות של הפרויקט ליצירת מנוע יכולות להיות ממומנות באמצעות חברת "רוסנפטגז".[13]

סיכויים

בשנת 2019 צפויים להסתיים החוזים הסולידיים הראשונים. הטיסה הראשונה צריכה להתקיים לא יאוחר משנת 2022. משלוחי מטוסי הייצור ללקוחות יחלו 10–12 שנים לאחר השקת הפרויקט, בערך בשנים 20262027. התוכנית כולה מתוכננת עד 2045.

מחיר המטוס נקבע על 113.5–117.8 מיליון דולר; בשנה הראשונה המוצר צפוי להיות זול ב-20% מהמתחרים.

מאפיינים

הגרסה הבסיסית של כלי טיס ארוכי טווח הרחבים תוגדר כ-CR 929-600, הצעירה ביותר - CR 929-500, והגדולה יותר - CR 929-700.

  • CR929-500: 230 מושבים, 14,000 ק"מ
  • CR929-600: 280 מושבים, 12,000 ק"מ
  • CR929-700: 320 מושבים, 10,000 ק"מ

בשלב הראשון יקבל המטוס מנועי ג'נרל אלקטריק או מנועי רולס רויס. בשלב השני (אחרי 2030) מתוכנן להתקין את מנוע ה-PD-35 הרוסי. משקל ההמראה המרבי הוא 245 טון.[14]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא CR929 בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ "Российско-китайского конкурента Airbus и Boeing начнут собирать в Шанхае". lenta. 3 בנובמבר 2016. נבדק ב-2016-11-03. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Vladimir Karnozov (20 באפריל 2019). "UAC Denies Media Reports on CR929 Sales Dispute with COMAC". AIN online. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ "China und Russland wollen es dem Westen zeigen" (בגרמנית). Welt. 2016-06-27. נבדק ב-2018-11-06.
  4. ^ "Россия и Китай создают новый реактивный самолет C929". Newsyou.info. 2016-06-28. אורכב מ-המקור ב-2016-11-04. נבדק ב-2016-11-04.
  5. ^ "Russia & China reveal their alternative to Airbus & Boeing" (באנגלית). RT. 2 בנובמבר 2016. נבדק ב-2016-11-03. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Yang Sheng (2016-11-03). "China, Russia reveal large passenger jet plan. Sino-Russian joint venture open to other suppliers" (באנגלית). Global Times. נבדק ב-2016-11-03.
  7. ^ 7.0 7.1 "В китайском Чжухае открывается авиакосмический салон Airshow China-2016". МИА Россия сегодня. 1 בנובמבר 2016. נבדק ב-2016-11-03. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ "CR 929 (ШФДМС) — последние новости и статус программы". Авиация России.
  9. ^ "ПАО «ОАК» и СОМАС согласовали общий вид самолета CR929" (ברוסית). www.uacrussia.ru. נבדק ב-2018-06-23.
  10. ^ "На China Airshow представили полномасштабный макет российско-китайского самолета CR929" (ברוסית). ТАСС. 2018-11-06. נבדק ב-2018-11-06.
  11. ^ Потягаться с Boeing: что ждет первый российско-китайский лайнер // Газета.Ru, 30.08.2019
  12. ^ CHINA AND RUSSIA JOIN FORCES TO BUILD NEW JUMBO JET / Popular Science, Feb 13th, 2015; перевод
  13. ^ Маргарита Папченкова (26 בדצמבר 2016). "Владимир Путин: «Роснефтегаз» – это еще один бюджет правительства. Так он объяснил «Ведомостям», почему в госхолдинге оседает часть доходов государства". Александр Воробьев. Ведомости. נבדק ב-2017-01-21. {{cite news}}: (עזרה)
  14. ^ "Раскрыт вес российско-китайского самолета CR929" (ברוסית). Авиатранспортное обозрение. 2019-08-09. נבדק ב-2019-08-11.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0