1984 (תשדיר פרסומת)
בימוי | רידלי סקוט |
---|---|
הופק בידי | סרטי פיירבנק, ניו יורק |
תסריט | סטיב היידן (רעיונאי) |
עריכה | פמלה פאוור |
שחקנים ראשיים |
אניה מייג'ר דייוויד גרהאם |
חברה מפיצה | אפל |
הקרנת בכורה | 31 בדצמבר 1983, 22 בינואר 1984 |
משך הקרנה | 60 שניות |
שפת הסרט | אנגלית |
תקציב | 900,000$ |
"1984" הוא שמו של סרטון פרסומת של חברת אפל, לקראת השקתו של מחשב המקינטוש בשנת 1984. את הפרסומת ביים יוצר הסרטים רידלי סקוט.
עליית הפרסומת לאוויר
הסרטון עלה לאוויר פעמיים: פעם אחת מוקדם מספיק כדי להיכנס לתחרות הפרסומות של אותה שנה, ופעם שנייה במהלך שידורי הסופרבול, שהיה זמן צפיית שיא בטלוויזיה האמריקאית. הפרסומת הייתה כל כך אפקטיבית וזכירה – שצופים רבים זוכרים אותה טוב יותר מאשר את משחק הפוטבול.
עלילת התשדיר
התסריט מנסה לדמות את עלילת הספר "1984" של ג'ורג' אורוול. בתשדיר מוצג בפני הצופים אצטדיון ענק מלא בגלוחי ראש בלבוש אחיד מביטים במסך שעליו נראה "האח הגדול", ראש המפלגה בספר, כשהוא נושא נאום ניצחון על הצלחתם לדכא את מרידות המחשבה, ושכעת כולם חושבים בצורה שאותה תכננה המפלגה. במקביל לתמונות אלו נראית אישה המתפרצת להיכל כשחיילים רודפים אחריה ומנסים למנוע ממנה להיכנס. האישה בולטת בתוך הקהל, ובשיא הפרסומת מיידה האישה פטיש על המסך ושוברת אותו, דבר הגורם לכל הצופים לפעור את פיהם בתדהמה ובחרדה. בסוף התשדיר הוצגה ההודעה שב-24 בינואר 1984 אפל תשיק את המקינטוש, כדי ששנת 1984 לא תראה כמו "1984".
המסר הפרסומי
מטרת הפרסומת הייתה להציג את אפל כאלטרנטיבה למונופול העצום של יבמ ששרר אז בשוק המחשבים. התשדיר עשה שימוש מוצלח בפחד הלא-רציונלי ששרר אז בקרב חלקים מהציבור, ששנת 1984 תהיה קטסטרופלית כפי שהוצגה בספר של אורוול. הפרסומת הצליחה למצב את המותג אפל בתור חלופה לאחדות החשיבה אותה מייצגת יבמ.
המיצוב של המותג כפי שבאה לידי ביטוי בפרסומת, מציע "לגאול" את הצופים ולהציע להם חופש בחירה, גם אם עד אז היה נדמה כי "יבמ" היא האפשרות היחידה בכל הנוגע לשוק המחשבים.
אלמנטים פרסומיים חשובים
הפרסומת נחשבת לאחת הפרסומות הקלאסיות והחשובות בעולם הפרסום והשיווק. ישנם מספר אלמנטים בולטים בפרסום אשר ניתן להמחיש באמצעות הפרסומת:
- שימוש בהפחדה – שימוש בהפחדה בפרסום הוא חרב פיפיות בדרך כלל. הפרסומת מראה שימוש נכון בהפחדה בכך שהתסריט שהיא מציגה בדיוני מספיק על מנת שהקהל "יסבול" את הצפייה ולא יתחמק ממנה או ידחיק את המסר. כמו כן הצגת הפתרון למצוקה מסייע לקתרזיס ולעיכול ההפחדה ללא הצבת מחסומים.
- שימוש באלמנטים תרבותיים – ההנחה כי הספר 1984, וגם השנה עצמה היא חלק מהמטען התרבותי הקולקטיבי ולכן יכולה לשמש כ"שפה משותפת" בין הצופים לפרסומת.
- שימוש במטאפורה התנהגותית – ההמשלה של התנהגות הדמויות בעולם ה"פוליטי" אותו מציגה הפרסומת אל האפשרויות העומדות בפני הצרכנים כשהם רוכשים מחשב.
- היעדר המוצר – אי הצגה של המוצר מחזקת את כוחם של האלמנטים הוויזואליים והרגשיים בפרסומת. למעשה הפרסומת אינה מציגה יתרון מוצרי אחד של אפל על פני יבמ, אלא מדברת רק על הערכים אותם מייצג המותג.
פרסים
הסרטון זכה במקום הראשון בפסטיבל הפרסום בקאן ובפרס קליאו. על מנת להיות זכאית להצגת מועמדות לתחרות הקליאו כבר ב-1984, שודרה הפרסומת בדצמבר 1983 בתחנת טלוויזיה קטנה באיידהו בעלות של 10 דולר[1].
קישורים חיצוניים
- צפייה בסרטון הפרסומת, סרטון באתר יוטיוב
הערות שוליים
- ^ The 1984 Apple Commercial, באתר Curt's Media
300190301984 (תשדיר פרסומת)