תפילה לשלום חיילי צה"ל

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

התפילה לשלום חיילי צה"ל (מי שברך לחיילי צה"ל) היא תפילת מי שברך שנאמרת בשבת ובחגים לשלום חיילי צה"ל ולכוחות הביטחון בישראל.

תפילה זו תוקנה על ידי הרב שלמה גורן בימי ראשית המדינה. בקהילות מסוימות התפילה נאמרת אחרי הקריאה בספר התורה בסמוך לברכה לרפואת חולים (מי שברך לחולים), ובצמוד לתפילה לשלום המדינה (הרב גורן עצמו הפסיק לומר תפילה לשלום המדינה לאחר הסכם אוסלו) (מנהג האשכנזים), ובקהילות אחרות נאמרת התפילה עם פתיחת ההיכל (מנהג הספרדים).

התפילה נהוגה בבתי כנסת בעלי צביון דתי לאומי ובחלק מבתי הכנסת בעלי צביון חרדי. תפילה זו, לצד התפילה לשלום המדינה, מהווה שוני בין התפילות בבית כנסת דתי-לאומי וחרדי לאומי (כדוגמת הרב גורן עצמו) לבין התפילות בבית כנסת חרדי לא ציוני.

נוסח התפילה

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל וְאַנְשֵׁי כֹּחוֹת הַבִּטָּחוֹן, הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱ-לֹהֵינוּ, מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם, וּמִן הַיָּם הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה, בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם.

יִתֵּן יְיָ אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם! הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכׇּל צָרָה וְצוּקָה, וּמִכׇּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם, וִיעַטְּרֵם בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבְעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב:[1] "כִּי יְיָ אֱ-לֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם, לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם". וְנֹאמַר: "אָמֵן".

בתקופת האינתיפאדה השנייה שונה הנוסח הרשמי של התפילה, והוספו הביטויים 'ואנשי כוחות הביטחון' לנושא הברכה, ו'בכל מקום שהם' לתיאור מיקומם של חיילי צה"ל. אולם הנוסח החדש לא נתקבל בכל בתי הכנסת, בין השאר בשל מעמדה הרעוע של הרבנות הראשית לישראל באותה תקופה, ההפרעה למנגינה על ידי התוספות, והתרעומת על דקדקנות היתר.

לאחר יישומה של תוכנית ההתנתקות החלו בקהילות רבות להוסיף לנוסח התפילה (באופן בלתי רשמי) את המילה המסייגת "לטובה" לאחר המשפט "בכל מעשה ידיהם", אך גם שינוי זה לא נתקבל ברובן המכריע של הקהילות, שהוסיפו לדבוק בנוסח המקורי אשר כתב הרב גורן כאמור.

תפילה נוספת לשלום הלוחמים היהודים בארץ ישראל, חוברה על ידי רבי מנחם מנדל גפנר[דרושה הבהרה]:


מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב מֹשֶׁה אַהֲרֹן דָּוִד וּשְׁלֹמֹה שָׂרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה, הוּא יְבָרֵךְ וְיִשְׁמֹר וְיַעֲזֹר וְיָגֵן וְיוֹשִׁיעַ לְכָל אַחֵינוּ בְּנֵי יִשְרָאֵל, הָעוֹמְדִים בְּמַעֲרָכָה מוּל שׂוֹנְאֵי יִשְרָאֵל, הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמְרֵם וְיַצִילֵם מִכָּל רָע, וְיַדְבֵּר עַמִּים תַּחְתָּם, וְרָדְפוּ מֵהֶם חֲמִשָׁה מֵאָה וּמֵאָה מֵהֶם רְבָבָה יִרְדְֹּפוּ, וּבְכֹל אֲשֶׁר יִפְנוּ יַצְלִיחוּ, וְנָפְלוּ אוֹיְבֵינוּ לִפְנֵיהֶם לֶחָרֶב, וְיָשׁוּבוּ אַחֵינוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְשָׁלוֹם אִישׁ לְבֵיתוֹ. וּמִי מֵהֶם שֶׁצָּרִיךְ רְפוּאָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יְמַלֵּא רַחֲמִים עֲלֵיהֶם לְהַחֲלִימָם, לְרַפְּאוֹתָם, לְהַחֲזִיקָם לְהַחֲיוֹתָם, וְיִשְׁלַח לָהֶם רְפוּאָה שְׁלֵמָה בִּמְהֵרָה מִן הַשָּׁמַיִם לְכָל אֵיבְרֵיהֶם וְגִידֵיהֶם בְּתוֹךְ שְׁאָר כָּל חוֹלֵי יִשְׂרָאֵל, רְפוּאַת הַנֶפֶשׁ וּרְפוּאַת הַגּוּף, הַשְׁתָּא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב. וּמִי מֵהֶם שֶׁנָּפַל בַּשְׁבִי, הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יְמַלֵא רַחֲמִים עֲלֵיהֶם וְיִתְּנֵם לְרַחֲמִים לִפְנֵי שׁוֹבֵיהֶם, וְיוֹצִיאֵם מִמַּסְגֵּר אָסִיר, וְיִקְרָא לַשְׁבוּיִים דְּרוֹר וְלָאֲסוּרִים יִפְקַח קוֹחַ, וִישִׁיבֵם לְבָתֵּיהֶם לְשָלוֹם בִּמְהֵרָה, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן:

בשנת תשל"ד, עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים התפילה פורסמה שוב. בתחתית הדף שעליו הודפסה התפילה מובא: ”הנוסח הנ"ל אושר ע"י הגאונים מטשבין זצ"ל והרה"ג רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל”[2]

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0