תעלת קורינתוס
חציבת התעלה בסביבות 1890 | |
מאפיינים כלליים | |
---|---|
שימוש | תעלת מים |
מיקום | מצר קורינתוס, יוון |
מידע על ההקמה | |
תקופת הבנייה | 1881 – 25 ביולי 1893 (כ־12 שנים) |
מידות | |
אורך | 6.343 ק"מ |
רוחב | 21 מ' בקרקעית, 24.6 מ' בקודקוד. |
עומק | 8 מטר |
תעלת קורינתוס היא תעלת מים ביוון, החוצה את מצר היבשה (איסתמוס) של קורינתוס, ומחברת את המפרץ הסרוני עם מפרץ קורינתוס. התעלה, שֶׁנִּכְרְתָה בין 1881 לבין 1893, מקצרת את המרחק מהים האדריאטי לפיראוס ב-320 קילומטר.
אורכה של התעלה כ-6.3 קילומטר, ורוחבה 21 מטר בקרקעיתה ו-25 מטר בקודקודה. עומק המים 8 מטר. גובה דפנותיה מגיע עד 80 מטר מעל פני הים.
מעל התעלה הוקמו שלושה גשרים, אחד למסילת רכבת ושניים לכביש ראשי ממרכז יוון לפלופונסוס. בשני קצוות התעלה הוקמו גשרים שוקעים המונחים על קרקעית התעלה ומורמים מעליה לצורך מעבר כלי רכב.
בשנות האלפיים עוברות בתעלה כ-11,000 אוניות עוברות בתעלה בשנה בממוצע, בעיקר יאכטות וספינות תיירים. המספר המועט יחסית של כלי שיט העוברים בתעלה נובע מכך שרוחבה אינו גדול דיו למעבר אוניות משא מודרניות.
היסטוריה
במאה ה-7 לפני הספירה נבנה דיולקוס (diolkos), דרך סלולה ומרוצפת אבנים, בין שני נמלי העיר קורינתוס, שאחד שכן על המפרץ הקורינתי, והשני על הים האגאי, ובכך איפשר העברה ביבשה של ספינות מלחמה מים לים.
תוכניות לבניית תעלה במצר נעשו כבר במאה ה-6 לפני הספירה, אולם רק בימי נירון קיסר הוחל בחפירתה. בעקבות ההתקוממות של גאיוס יוליוס וינדקס נגד נירון, ב-68 לספירה הנוצרית, נפסקו העבודות. גלבה, הקיסר הרומאי החדש, זנח את העבודות, כנראה משום שנראו לו יקרות מדי.
רק בשנת 1881 התחדשו העבודות ביוזמת ראש הממשלה היווני הארילאוס טריקופיס, באותו תוואי שנקבע לחפירת התעלה בימי נירון.
גלריה
|
קישורים חיצוניים
- אתר תעלת קורינתוס (באנגלית) (ביוונית)
- מיכאל יעקובסון, סקירה על תעלת קורינתוס מלווה בתמונות, בבלוג "חלון אחורי", 6 בספטמבר 2015
21911157תעלת קורינתוס