תמר'ל ברגסון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תמר "תמריל" ברגסון-זוננברג (נכתב גם תמר'ל, טעמערל, בערעקסון וברקסון; ? – ג' באב תק"ץ, 23 ביולי 1830) הייתה אשת עסקים ונדבנית יהודיה, מגדולות הפטרונים של החסידות בפולין.

ביוגרפיה

מעט ידוע בוודאות על נעוריה של תמריל: אביה היה אברהם רוזנקרנץ מאפאטשנא, שנזכר כעשיר ומלומד. יש הטוענים[דרוש מקור] כי אביה היה רבי אריה ליב איש הורביץ מסטניסלאב. בגיל צעיר נישאה לסוחר וורשאי בשם יעקב יעקבסון, וילדה לו בן בשם צבי הירש. בעלה נפטר עד מהרה, ובפברואר 1787 התחתנה בשנית עם דב בער (ברק, ברקה, ברקו) זוננברג בן העשרים-ושלוש, בנו של שמואל ז'ביטקובר שהיה עשיר מאד ומקורב לשלטונות. אף המלך האחרון של האיחוד הפולני-ליטאי, סטניסלאב פוניאטובסקי, נכח בטקס. מלבד בנה מנישואיה הקודמים, ילדה עוד חמישה צאצאים לברק: גבריאל, פערל מרים, יעקב, לייב (לאופולד) ומיכל יוסף.  

היא החלה לסייע לבעלה בעסקיו עוד בימי חייו, ועברה לנהל את ההון הגדול שהוריש לה עם מותו ב-1822. תמריל סילקה את החובות שהותיר, ופתרה בהצלחה סכסוך משפטי שניהל בשנותיו האחרונות על הזיכיון הבלעדי לכרות ולשווק מלח. היא ייסדה בנק גדול, שגלגל מחזור כספים של עשרים מיליון זהובים בשבע השנים אחרי פטירתה שלה ב-1830. היא גם השיגה פטור ממגבלות הבעלות על נכסים שבעלה לא הצליח לעקוף: כבר בימי חייו היה לה בית באזור שנאסר על יהודים, והיא נמנתה על השישים מבין יהודי ורשה שהממשלה לא אכפה עליהם חוקים אלה. ב-1827 קיבלה אישור מיוחד מהצאר לקנות אחוזה מהאציל יז'י דה הסה דרמשטדט; רק לשני יהודים נוספים בכל פולין הקונגרסאית, יוסף רדליך ויעקב אפשטיין, ניתנו זכויות כאלה. הניהול הממשי היה מופקד בידי נוצרים מכח חוק.  

ההיסטוריון אברהם חיים רובינשטיין העריך כי הייתה זו תמריל שהביאה את החסידות לביתו של ברק. בני הזוג, שהיו אולי העשירים מבין יהודי פולין בימי חייהם, נודעו כגדולי פטרוניה ותמכו ברבים מצדיקיה. גלן דיינר ציין כי אין זה סביר כי בספרות החסידית יבקשו להאדיר יתר על המידה בחשיבותה של אישה, ועל כן ההתייחסויות התכופות אליה מעידות על גודל השפעתה. ב-1807 הקימו ברק ותמריל את בית-המדרש והמניין החסידיים הראשונים בוורשה, ברובע פראגה, ויצחק שיפר סבר כי היא דחפה לכך את בעלה. ברק והיא תמכו כספית בצדיקים רבים: תמריל העסיקה את רבי שמחה בונים מפשיסחה כסוכן מטעמה ביריד המסחר הגדול בלייפציג, ושכרה את רבי ישראל יצחק קאליש לנהל את אחד מנכסיה. כשרבי שמחה בונים ירש את היהודי הקדוש, היא העניקה לו סכום גדול במתנה. סיפורים דומים רבים אודותיה מופיעים בחיבורים חסידיים: נטען בין היתר שעם מות החוזה מלובלין ניסתה לשחד את הפרנסים כדי שיקברו אותו לצד ראש הישיבה שלום שכנא. נכתב גם שרבי מנחם מנדל מקוצק ירק ארצה בבוז כשהוצעה לו עזרה כספית ממנה שניתנה לרבים אחרים, עקב סלידתו מממון. דיינר העריך כי הייתה מעורבת עמוקות מאחורי הקלעים של החסידות בפולין בימיה. אין ראיות לכך שהשפיעה בצורה כלשהי על מהלכי החקירה הרשמית שערכו השלטונות אודות התנועה ב-1824, אך בנה יעקב היה גורם מכריע בהדיפת הטענות.

פעילותה הענפה למען החסידות הביאה לה הערכה רבה מן הצדיקים בפולין. בין היתר, המגיד מקוז'ניץ סידר קידושין בחתונת בתה ב-1806 עם תלמידו רבי ישכר בער הורוביץ מוורשה[1], נכדו של רבי שמואל שמלקה הורוביץ.[2] את הכבוד הראוי לציון ביותר העניק לה החוזה מלובלין, שהורה לכנות אותה בתואר "רֶבּ" (במובן של "ר' יהודי") השמור לגבר. רבי יצחק מאיר אלתר התבטא עליה: "כל מעשיו של בעלה, כאין וכאפס נגד מעשים טובים של אשתו המפורסמת בשמה הטוב הצדקת החסידה מרת תעמעריל עליה השלום".[3]

כמו כן, נהגה ללבוש טלית קטן, כפי שנזכר בחיבור אודות "המראה יחזקאל": ”בעיר ורשה יש אשה אחת בשם טעמרל... והיא אשת חיל עד מאוד, שמהדרת גם אחר המצות שהנשים פטורות מהן, שלובשת 'טלית קטן'.”[4] הילד יחזקאל פאנעט תמה בפני הרבנים כיצד יכולה אישה לשאת כלי גבר. לפי עדויות אחרות, למדה גם תלמוד.

היא העניקה סכומים גדולים לצדקה לכל שכבות העם, ועל כך זכתה לשבחים גם ממתנגדים רבים. ב-1818 תרמה 53,970 זהובים למוסדות הצדקה של קהילת ורשה, ועם מותה הורישה 300,000 לעזרה לעניים. היא טמונה בבית הקברות היהודי בוורשה. בנה גבריאל היה סבו של אנרי ברגסון.[5]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ היה חברו של החידושי הרי"ם, ובהמשך הלך עמו לרבי שמחה בונים מפשיסחה. שניהם היו מהשליחים של רבי בונים לחתונה הגדולה באוסטילה, לייצג את שיטתו, ה"חידושי הרי"ם" כ"גאון" ורבי ישכר כ"נגיד".
  2. ^ צבי מאיר רבינוביץ, המגיד מקוז'ניץ, אתר היברובוקס.
  3. ^ מאיר עיני הגולה, תולדות החידושי הרי"ם.
  4. ^ חיים פנט, דרך יבחר, מונקאטש תרנ"ג. עמ' 3.
  5. ^ הערך כולו, כולל מראי המקום למקורות הנוספים, מתבסס על: Glenn Dynner, Men of Silk: The Hasidic Conquest of Polish Jewish Society, Oxford University Press, 2006. עמ' 104-109.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

35704630תמר'ל ברגסון