תוכנית FIA

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תוכנית FIAאנגלית:Future Imagery Architecture, שיטת צילום עתידית) הייתה תוכנית לבניית דור חדש של לווייני צילום בתחום האופטי ומכ"ם מפתח סינתטי עבור משרד הסיור הלאומי. מכרזים לפיתוח המערכת הסתיימו בשנת 1999 כאשר ריית'און זכתה בחלק הקרקעי של המערכת ובואינג בבניית ושיגור לוויינים. בשנת 2005 המרכיב האופטי של המערכת בוטל. לווייני מכ"ם מפתח סינתטי שוגרו החל משנת 2010.

מטרות ויעדים של התוכנית אינם ברורים וסודיים עד היום. ככל הנראה היה מדובר בניית לוויינים קטנים וקלים לעומת הדור הקודם. כמו כן ייתכן והיה תוכנית להציב אותם במסלול גבוהה יותר כדי להגן מפני התקפות[1].

תכנון החלק האלקטרו-אופטי נתקל בבעיות טכניות רבות. בשנת 2003 "בואינג" הודיע על הצורך בתכנון מחדש לאור אי יכולת השגת יעדים עם התכנון הקיים. בשנת 2005 התברר שבפיתוח כבר הושקעו 10 מיליארד $ ובואינג נמצא בהשקעת יתר[2]. בספטמבר 2005 חוזה עם בואינג בוטל ובמקום זה לוקהיד מרטין קיבלה חוזה לבניית זוג חדש של לוויינים מדגם KH-11 KENNEN. בשנת 2012 טלסקופים שנבנו עבור הפרויקט נתרמו לנאס"א. משקל כל טלסקופ היה כ-1,700 ק"ג. בנוסף המערכת הייתה צריכה לכלול כ-10 לוויינים והיו אמורים לספק מידע באיכות הרבה יותר טובה מלווייני "KH-11 KENNEN".

מרכיב שכולל לווייני מכ"ם מפתח סינתטי התקדם בהתאם לתוכנית. לווייני התוכנית שוגרו מבסיס חיל האוויר ונדנברג בשנים 20102018. הלוויינים פועלים בגובה של כ-1000 ק"מ. הם החליפו לווייני מסדרה "Lacrosse" ששיגורם הופסק בשנת 2005. בסך הכול שוגרו 5 לוויינים.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ A peek into secrets most jealously guarded, Baltimore Sun, ‏2001-09-08
  2. ^ Future Imagery Architecture [FIA - 2005 Restructuring], www.globalsecurity.org
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

37563731תוכנית FIA