אוניית תענוגות
אוניית תענוגות (באנגלית: Cruise ship) היא אוניית נוסעים שנועדה לשמש לטיול ולהנאה של נוסעיה, כאשר עצם ההפלגה באונייה היא חלק בלתי נפרד ממטרת השהייה בה.
אוניות תענוגות מפליגות בדרך כלל בנתיבים מעגליים המחזירים את הנוסעים לנמל היציאה. זאת בניגוד לאוניות נוסעים המפליגות ב"קו" ומשמשות אמצעי תחבורה לנוסע לצורך הגעה מנקודה אחת לאחרת. בדומה לאוניות תענוגות המפליגות בים קיימות ספינות תענוגות לנהרות, אשר נתיבן בדרך כלל קצר יותר.
אוניות תענוגות הפכו לחלק משמעותי בתעשיית התיירות באזורים רבים בעולם ובכל שנה מפליגים בהן מיליוני נוסעים. ענף תיירות זה עובר בתחילת המאה ה-21 תהליך מהיר של צמיחה, במיוחד בצפון אמריקה, ומאז 2001 נבנות בכל שנה לפחות תשע אוניות תענוגות חדשות לספק את צורכי הנוסעים, בעוד אוניות ישנות מוצאות משירות. מגפת הקורונה עצרה צמיחה זו וגרמה לפגיעה קשה בענף שיט התענוגות.
נכון ל-2018, אוניות תענוגות הגדולות בעולם הן אוניות התענוגות מסדרת אואזיס.
מגפת הקורונה
מגפת הקורונה גרמה לפגיעה קשה בענף שיט התענוגות. ב-4 בפברואר 2020, בתחילת התפרצות המגפה, התגלו 10 מקרים של הידבקות בנגיף הקורונה באוניית התענוגות "דיימונד פרינסס", בעת ששטה במים הטריטוריאליים של יפן. כ-3,700 נוסעים ואנשי צוות הוכנסו להסגר בן 14 ימים על ידי משרד הבריאות היפני. עם הירידה מהאונייה ולאחריה, הסתכם מספר המקרים שמקורם באונייה ב-712 נוסעים ואנשי צוות. מקרי קורונה התגלו באוניות תענוגות אחרות ועד 2 במאי 2020 התגלו מקרי קורונה על סיפונן של 40 אוניות תענוגות (ראו בהרחבה בערך COVID-19 pandemic on cruise ships). כתוצאה מכך המליצו ממשלות לתושביהן להימנע משיט תענוגות, ואוניות התענוגות הושבתו לחודשים אחדים, תוך גרימת הפסדים ניכרים לחברות המפעילות אותן. אחדות מאוניות התענוגות הועברו לגריטה, עקב חוסר תועלת בהן.[1][2]
בישראל
בישראל פועלות מספר ספינות של שיט תענוגות מנמל חיפה, הספינה הגדולה ביותר נקראת "קראון איריס" (אנ') שנבנתה בשנת 1992 במקור וכיום שייכת לחברת מנו ספנות, לשעבר הייתה הספינה בבעלות חברת Majesty Cruise Line (בשמה הקודם "רויאל מג'יסטי"), ולאחר מכן הייתה בבעלות חברות ספנות בינלאומית שונות: Norwegian Cruise Line, Star Cruises, Celestyal Cruises . הספינה נרכשה על ידי מנו ספנות בשנת 2018. הספינה מכילה 750 חדרים ו-11 סיפונים המסוגלים לשהות בהם כ-2,000 נוסעים.
ישנן מספר חברות שיט בינלאומיות המפעילות קווי שייט תענוגות מישראל.
גלריה
-
א/ק לווייתן, 1923
-
אד"ם קווין מרי, 1936
-
אד"ם קווין אליזבת, 1940
-
MS סאן פרינסס, 1995
-
MS וויאג'ר אוף דה סיז, 1999
-
MS נוויגייטור אוף דה סיז, 2002
-
אד"ם קווין מרי 2, 2004
-
MS אינדפנדנס אוף דה סיז, 2006
-
MS גולדן איריס, 2011
-
MS ספקטרום אוף דה סיז, 2019
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה
|
---|
- תמר וילרפורט, בעקבות השמש: אוניות לנופש צף, באתר כלכליסט, 16 בדצמבר 2010
- חיים הנדוורקר, הצצה לאוניית הנוסעים הגדולה בעולם: שבוע בקניון צף, באתר TheMarker, 25 בדצמבר 2010
- משה גלעד, ספינת האהבה? - הייאוש הנוח של שיט תענוגות, באתר הארץ, 29 בנובמבר 2013
- משה גלעד, הגל החדש: איך נהפכו הפלגות נופש לתחום התיירות הצומח בעולם, באתר הארץ, 16 בנובמבר 2016
הערות שוליים
- ^ ניו יורק טיימס, מפרקים את חדרי הכושר, מרסקים אולמות מופעים לחתיכות: כך נראה סופן של ספינות השעשועים, באתר TheMarker, 6 בנובמבר 2020
- ^ Ceylan Yeginsu, Where Cruise Ships Are Sent to Die, New York Times, October 30, 2020
30131343אוניית תענוגות