שיחה:שנים עבריות א' - צ"ט/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

קושי בהמרת שנים עבריות ללועזיות

3
זוהר עזרא (שיחהתרומות)

שלום,

אני עורך את הכרונולוגיה המקראית על אקסל בכדי להציג את מהלך האירועים על פני סקלה אחת. לצורך העניין אני נעזר בהרבה ערכים שקיימים באינטרנט כולל אילו שלכם.

ממה שראיתי עד עכשיו, קיים בלבול גדול שכנראה נובע משיטות המניין השונות והייתי מבקש שתעזרו לי להבין מי מכולם צודק.

(חבל שלא ניתן לצרף תמונות כי היה הרבה יותר קל להסביר באמצעותן - אם תינתן לי כתובת מייל אשמח לשלוח בצירוף תמונות)

על פי ערך וויקיפדיה מניין_השנים_בלוח_העברי לפי סדר רבה (מניין שנים שלמות) שנה 1 היא השנה הלועזית 3579-3578-. (להלן הציטוט: היו ארבע דרכים שונות למנות לבריאת העולם: "ללא שנת המבול" "לשנים שלמות", "לאדם הראשון", "לבריאת העולם". שנה א' במניין השנים הייתה; במניין "לבריאת העולם" - בשנים 3760–3761 לפנה"ס. במניין "לאדם הראשון" - בשנים 3759–3760 לפנה"ס. במניין "לשנים שלמות" - בשנים 3758–3759 לפנה"ס. במניין "ללא שנת המבול" - בשנים 3758-3757 לפנה"ס)

לעומת זאת על פי ערך המכלול שנים עבריות א' - צ"ט שגם הוא לפי סדר רבה, שנה 1 היא השנה הלועזית 3761-3760- (להלן הציטוט: שנים עבריות א' (1) - צ"ט (99) התחילו, על פי המסורת המקובלת של מניין השנים בלוח העברי המבוססת על סדר עולם רבה, בשנת 3761 לפנה"ס והסתיימו בשנת 3662 לפנה"ס לפי הלוח היוליאני.

כמובן שהבדל זה מביא לכך שכל האירועים המקראיים מקבלים ערך לועזי שונה משיטה לשיטה מה שכמובן לא הגיוני ומצביע על סתירה.

בהמשך לכך, הטעות הנל עוברת לערכים רבים באינטרנט (שכל אחד מהם משתמש בשיטה אחת מהשתיים ולעיתים אף מדלג משיטה לשיטה) שמשכפלים את אותה הטעות ובסוף קשה להבין מי הצודק ומי הטועה.

לפעמים ההבדל בין הערכים השונים נובע מתארוך שונה של השנה העברית. לדוג' על פי ערך וויקיפדיה מניין_השנים_בלוח_העברי, הולדת נח הייתה ב-א'נ"ח -2703 ולפי הטבלה שלכם (שהיא גם אותה הטבלה של ויקיפדיה) נח נולד ב-א'נ"ו -2705.

כמו כן, קיימות סתירות רבות בין הערכים של מכלול לערכים אחרים. לדוג' נס חנוכה קרה בשנת 3622 (ג'תרכ"ב) על פי סדר הדורות ובשנת 3597 (ג'תקצ"ז) על פי המכלול. וכן הלאה והלאה לגבי אירועים רבים בהמשך.

אשמח מאוד באם תוכלו להאיר את עיני בנידון

תודה רבה

זוהר

שמש מרפא (שיחהתרומות)

אני לא בטוח שהבנתי בדיוק למה אתה מתכוון, אבל חלק מהסתירות נובעות מכך ששיטת הספירה המקובלת השתנתה במהלך הדורות. כך, אם מקובל לומר שיצאנו ממצריים בשנת ב'תמ"ח, הרי שזה לא אומר שיצאנו ממצרים לפני 3334 שנה - כי מה שאנחנו קוראים "תשפ"ב" סדר עולם יכנה "תש"פ".

זוהר עזרא (שיחהתרומות)

שלום ותודה על תשובתך.

העניין מובן אך לפעמים לא ברור, ביחס לרשימה ספציפית, לפי איזה מניין הם סופרים וכנ"ל לגבי הערך הנוכחי של מכלול.

בגלל שיטות המניין השונות של השנים העבריות, ניתן להתייחס לספירה הלועזית כנקודת ייחוס. כלומר, נח נולד בשנת אנ"ו, אנ"ז או אנ"ח תלוי בשיטת המניין אבל כל 3 האפשרויות אמורות להסכים על אותה שנה לועזית. אשמח אם תוכל להכריע בוודאות באיזו שנה לועזית נח נולד.

כ"כ אשמח אם תתייחס להבדלים שאינם נובעים משיטת המניין כמו לדוג' נס חנוכה שקרה בשנת 3622 (ג'תרכ"ב) על פי סדר הדורות ובשנת 3597 (ג'תקצ"ז) על פי המכלול.

תודה

אין נושאים ישנים יותר