לכבוד הרב ספרא
מה שהביאו שרב שרירא גאון כותב כמסתפק וכו'
לפום ריהטא לא ראיתי היכן משמע שמסתפק בענין המדובר
הנה הציטוט מדברי רב שרירא גאון
ושכיב שמואל ונח נפשיה בשנת תקס"ד והוו תלמידיה רב נחמן בנהרדעא ורב יהודה בפום בדיתא ורב ששת בשלחי.
סוף ציטוט
ועשיתי בירור קטן ולא מוסמך כלל
ומצאתי את הדברים דלהלן שיש שאמרו שרב שרירא גאון לא ידע מדוע לא מצינו שרב נחמן היה אצל רב הונא!!!! ולא מדובר כלל על שמואל
הרי הדברים לפניכם כדלהלן
וגם בזה לא כולם הסכימו בעל דורות הראשונים
תחילת ציטוט
ייסודן וראשית התפתחותן של ישיבות בבל- סורא ופומבדיתא : חלקים ג-דמחבר: יואל פלורסהיים |
|
|
בהמשך האיגרת כתב הגאון:
ורב נחמן בשילתי ובמחוזא עם רבנן דנהרדעא ולא אשכחן דהוה אעייל לקמיה <ד> רב הונא אלא כבני זאוי הוו דבכמה דוכתא אמר רב נחמן הונא חברין.
לכאורה רומזים הדברים למעמד המיוחד של רב נחמן שישב בשלחי ומחוזא, ונחשב לבעל מעמד מקביל לראשי ישיבות בבל. אך לעומת רב יהודה מפומבדיתא שנראה לרב הונא בפירקא14, לא נראה לו רב נחמן, והנימוק היה: ש'כבני זאוי הוו'. בכל תולדות אמוראי בבל לא מצאנו תופעה דומה ואף רב שרירא גאון לא הביא דוגמא נוספת כזו. כל שאר ראשי הדור קשורים היו לאחת משתי הישיבות.
ובוודאי יחוש כל הלומד את התלמוד הבבלי, שרב נחמן, אף-על-פי שלא היה לא מחכמי סורא ולא מחכמי פומבדיתא, היתה השפעתו גדולה על בני זמנו ורב חלקו בתורת דורו. מה טיבו של מעמד זה?
שאלה נוספת לגבי רב נחמן עולה מדברי הגאון שעם רב נחמן נמצאו רבנן דנהרדעא. למה היו חכמים אלה אצלו, ולא אצל רב יהודה, בפומבדיתא, לשם עברה הישיבה, לכאורה, אחרי חורבן נהרדעא?
לדעת וייס15 היו כנראה שלושה מוסדות מקבילים – רב נחמן בנהרדעא – ואחרי חורבנה בשלחי ובמחוזא "ושם יסדו (רבה בר אבוה ורב נחמן) בית דין ורב נחמן ישיבתו"16 – רב יהודה בפומבדיתא ורב הונא בסורא. יחד עם רב נחמן בשלחי היה רב ששת שהיה לרוב גם בעל מחלוקתו17.
עניין זה טעון בירור, ויתברר בהמשך.
הלוי18 כתב:
ובודאי שאילו היה רב שרירא גאון אומר זה מקבלתו או מעצמו בדרך החלט הי' הדבר קשה לחלוק עליו, אבל עכשו שהוא בדבריו רק כמסתפק(!) ואומר 'ולא אשכחן דהוה אעייל רב נחמן לקמיה דרב הונא אלא כבני זוגייהו דבכמה דוכתין אמר רב נחמן הונא חברין' ועושה זה גם להבדל בין רב נחמן לרב יהודה הרשות לעמוד על זה ולברר מגמרא בהיות אך זה לבד עיקר המקור לפנינו.
בהמשך, הגיע הלוי איפוא למסקנה הפוכה מזו של הגאון וכתב:
אבל כן הדבר שגם הוא הי' מהבאים לסורא לברורי שמעתתא והעמדת ההלכה ובהיותו אז כבר משוש דורו הי' לפעמים גם זאת כי קדמו פניו מראשי חכמי המתיבתא ויודיעו לו כבר שם ספקותיהם.
אף תמה הלוי "ובאמת לא ידעתי כלל ענין ספיקו של רב שרירא גאון" וכו'.
כמו שראינו, דבריו מפורשים נגד עדותו של רש"ג. והתימה,לא יהא הגאון כמסתפק במקום שהלוי ראה דברים מפורשים, אלא שיש לקבל את דברי הגאון כפשוטם19.
יש הסוברים כי מעמדו המיוחד של רב נחמן מוסבר בכך שהיה בעל התפקיד המיוחד של דיין לראש הגולה שמשמעותו, כנראה, דיין ראשי בבית-דין של ראש הגולה. וכך מקובל במחקר היום20. אך לא בתלמוד ולא באיגרת רש"ג מוצאים לו תואר זה. רב הונא אומר, אמנם, לרב נחמן "הילכתא כותייכו דמקרביתו לבבא דריש גלותא דשכיחי דייני" (או 'דיני', עיין רשב"ם בשם ר"ח; בבא בתרא סה א), אך אין זאת אומרת שרב נחמן היה הדיין של ראש הגולה. אדרבה, מהפיסקה ראיה להיפך, במיוחד על-פי נוסח ר"ח. וכן מהמסופר בבבא מציעא סו א "עבד רב נחמן עובדא גבי ריש גלותא" אין ראיה לדיינא דריש גלותא, ופירושו הוא שכתב שטר על-פי שיטתו לראש הגולה, לבית ראש הגולה או לבית-הדין של ראש הגולה. אף דברי רב הונא לרב יהודה שיופיע לפני רב נחמן "משום יקרא דבי נשיאה" (קידושין ע א) אינם מלמדים אלא, שרב נחמן היה ממשפחת ראש הגולה, כלומר אדם מיוחס וקרוב למלכות21. אי-אפשר להסיק מכאן שרב נחמן היה דיין של ראש הגולה. גם נסיעתו באפריון של זהב (גיטין לא ב) איננה הוכחה למעמדו הציבורי כדיין ראש הגולה, כי אם למעמדו החברתי כאחד ממשפחת ראש הגולה. מה שמצאנו אותו פוסק בהזדמנויות שונות בענייניהם של ראשי הגולה22, הרי זה מפני שנוסף על כל אלו, היה מקום מושבו בקרבת ראש הגולה, ועל כן טבעי היה שאליויפנו בשאלותיהם. ולבסוף, בבבא קמא, נה ב, מספר התלמוד:
סוף ציטוט