שיחה:רבי מרדכי מסטשוב
חסידות סטאשוב
צריך למחוק את המילים האלו כי לא היה כזו חסידות מעולם. לאחרונה מנסים לייצר אותו בכח. ולכן נמחק הדף של "חסידות סטאשוב" בהמכלול בעבר. ספרי קודש שיחה ל' בסיוון ה'תשפ"ג • 22:09, 18 ביוני 2023 (IDT)
- תעשה בדיקה באוצר החכמה, קובץ נחלת צבי ועוד כפי שמופיע ב'לקריאה נוספת' בערך, תראה שהיה כן חסידות כזאת, בנו ונכדו ונינו וכו'. תבדוק טוב. ~ תכליתי (שיחה) 16:45, 22 ביוני 2023 (IDT)
- לא! מוזכר שם אדמורי"ם נוספים. רק מוזכר שהיה לו בן ונכד וכו' ככל איש ישראל. (אפילו לו היה כן מוזכר זה היה רק משאלת לב של הנכד הכותב). כאמור ה"שושלת" הזה כבר נמחק מהמכלול. ספרי קודש שיחה ד' בתמוז ה'תשפ"ג • 15:18, 23 ביוני 2023 (IDT)
- אמת. ראו שיחת טיוטה:חסידות סטאשוב. (גם חסידות מישקולץ מנסה להציג את עצמה כשושלת. אבל כאן זה בוטה יותר.) ספרא - שיחה 15:29, 23 ביוני 2023 (IDT)
- לא! מוזכר שם אדמורי"ם נוספים. רק מוזכר שהיה לו בן ונכד וכו' ככל איש ישראל. (אפילו לו היה כן מוזכר זה היה רק משאלת לב של הנכד הכותב). כאמור ה"שושלת" הזה כבר נמחק מהמכלול. ספרי קודש שיחה ד' בתמוז ה'תשפ"ג • 15:18, 23 ביוני 2023 (IDT)
תר"ז
@תכליתי, מאיפה הגיע התיארוך המוזר הזה? שמש מרפא (שיחה) 16:39, 22 ביוני 2023 (IDT)
- ניסתי להיזכר איפה ראיתי זאת ולא מצליח, זה נראה או טעות סופר או טעות עיני, כי במקומות אחרים מופיע שנולד בתקי"ח. ~ תכליתי (שיחה) 16:42, 22 ביוני 2023 (IDT)
כמה נקודות
@שמש מרפא אני כתבתי את הערך עפ"י הספר 'גדולת מרדכי' משנת תרצ"ד, שם נכתב בכל הספר הן בשער והן בתוך הספר, רבי מרדכי הלוי מגיד מישרים בסטאבניץ ובסטאשוב, אז קודם כל יש לנו הוכחה שהיה מגיד מישרים בסטאבניץ ובסטאשוב ולא רק אדמו"ר בסטאשוב, שנית כל יש הוכחה שהיה מגיד מישרים בסטאבניץ, אז מה אתה אומר? ומנין לך שמשפחתו היתה 'פרדס', כי בספר הנ"ל לא מוזכר זאת. תודה רבה. והאם לא ראוי שיעלה לתבנית 'ערכים חדשים'? ערך יפה על אחד מצדיקי החסידות מדורות קדומים ~ תכליתי (שיחה) 18:10, 25 ביוני 2023 (IDT)
- @תכליתי, מופיע בכמה מקומות, כמו אטלס עץ חיים של הלפרין, משפחות עתיקות בישראל ועוד. אגב, לא מומלץ להתבסס על מקור מיושן. המאמר של וקשטיין למשל מכנס עוד כמה מקורות. גדולת מרדכי לא כותב מעבר לכך מילה, לא על מינויו ולא על כהונתו בתפקידים. גם בשאר המקורות לא מצאתי התייחסות. מאד מוזר.
לגבי ערכים חדשים, אבדוק בהמשך היום בע"ה. שמש מרפא (שיחה) 14:36, 26 ביוני 2023 (IDT)- תזכורת לגבי ערכים חדשים, כמו"כ אם אפשר להוסיף לתבנית ערכים חדשים את רבי אהרן פרסבורגר גם ערך יפה. לגבי סטבניץ, אכן לא מוזכר בספר גדולת מרדכי על הכהונה וכו', אך בשער הספר מכנה אותו כמגיד מישרים בסטבניץ וכך גם בתחילת הספר אומר שבצעירותו היה חזן בעיר ואולי הכוונה גם למגיד. לא יודע. ~ תכליתי (שיחה) 15:48, 29 ביוני 2023 (IDT)
- @שמש מרפא, יש להעביר לשם המתאים (גם מנטר יכול לדרוס הפניה), ייש"כ. הגדה של פסח (שיחה) 02:52, 14 באוגוסט 2024 (IDT)
- @הגדה של פסח לא חושב שאפשר להעביר בלי לפתוח דיון. ~ תכליתי • שיחה • י' באב ה'תשפ"ד 11:43 (IDT) 11:43, 14 באוגוסט 2024 (IDT)
- אפשר, זה שם משפחתו. הגדה של פסח (שיחה) 11:44, 14 באוגוסט 2024 (IDT)
- לא קשור. יש הרבה שיש להם משפחה אבל שם הערך זה ללא שם המשפחה, עכ"פ אולי אתה צודק, אבל בדר"כ נהוג לשמוע עוד דעות כשזה לא חד משמעי. ~ תכליתי • שיחה • י' באב ה'תשפ"ד 11:47 (IDT) 11:47, 14 באוגוסט 2024 (IDT)
- לפי ההחלטה במועצת והדיון שקדם לה באולם הדיונים, כנראה שאם שם משפחתו לא מספיק מוכר משתמשים בשם העיר (אם זה זיהוי יותר מוכר), יש לו כאן נכד, @בית סטאשוב, מה אתה אומר? הגדה של פסח (שיחה) 11:50, 14 באוגוסט 2024 (IDT)
- בערך כתוב ששם המשפחה של אביהם היה רוטנברג
- במשפחה שלנו מקובל שהשם היה בוימגרטן או משהו דומה שבתרגום זה פרדס והוא כבר שינה את שם המשפחה.
- שמו המפורסם היה רבי מרדכי מסטאשוב, אפשר בהחלט להשאיר כך...
- אם כבר הזכרת את ייחוסי, (אני פנחס ב"ר שניאור ב"ר חיים ב"ר אברהם יששכר ב"ר יוסף מנשה האדמו"ר האחרון שנפטר בתרצ"ח סמוך לשואה ב"ר אדמו"ר ר' דוד ב"ר אדמו"ר ר' מרדכי השני ב"ר אדמו"ר ר' שמואל אהרן ב"ר האדמו"ר ר' מרדכי מסטאשוב.) בית סטאשוב (שיחה) 13:37, 14 באוגוסט 2024 (IDT)
- לפי ההחלטה במועצת והדיון שקדם לה באולם הדיונים, כנראה שאם שם משפחתו לא מספיק מוכר משתמשים בשם העיר (אם זה זיהוי יותר מוכר), יש לו כאן נכד, @בית סטאשוב, מה אתה אומר? הגדה של פסח (שיחה) 11:50, 14 באוגוסט 2024 (IDT)
- לא קשור. יש הרבה שיש להם משפחה אבל שם הערך זה ללא שם המשפחה, עכ"פ אולי אתה צודק, אבל בדר"כ נהוג לשמוע עוד דעות כשזה לא חד משמעי. ~ תכליתי • שיחה • י' באב ה'תשפ"ד 11:47 (IDT) 11:47, 14 באוגוסט 2024 (IDT)
- אפשר, זה שם משפחתו. הגדה של פסח (שיחה) 11:44, 14 באוגוסט 2024 (IDT)
- @הגדה של פסח לא חושב שאפשר להעביר בלי לפתוח דיון. ~ תכליתי • שיחה • י' באב ה'תשפ"ד 11:43 (IDT) 11:43, 14 באוגוסט 2024 (IDT)
- @שמש מרפא, יש להעביר לשם המתאים (גם מנטר יכול לדרוס הפניה), ייש"כ. הגדה של פסח (שיחה) 02:52, 14 באוגוסט 2024 (IDT)
- תזכורת לגבי ערכים חדשים, כמו"כ אם אפשר להוסיף לתבנית ערכים חדשים את רבי אהרן פרסבורגר גם ערך יפה. לגבי סטבניץ, אכן לא מוזכר בספר גדולת מרדכי על הכהונה וכו', אך בשער הספר מכנה אותו כמגיד מישרים בסטבניץ וכך גם בתחילת הספר אומר שבצעירותו היה חזן בעיר ואולי הכוונה גם למגיד. לא יודע. ~ תכליתי (שיחה) 15:48, 29 ביוני 2023 (IDT)
הבהרת מספר דברים
היי שושלת סטאשוב הייתה גם הייתה! בספרי חוקרי החסידויות כמו ד"ר אלפסי מובאת השושלת, וכן עיין בהקדמה לספר של צאצא השושלת הרב חיים פרדס "פרדס החיים" הערות על הש"ס שמביא את של השושלת לפרטי פרטים. אמנם היא לא הייתה גדולה כמו גור ואלכסנדר צאנז ועוד אך בפולין היא הייתה דומיננטית והכירו באדמו"ריה כקדושים וצדיקים. השושלת התחילה מר' מרדכי פרדס תלמידו של החוזה מלובלין המשיכה דרך בנו ר' שמואל אהרן שהיה גם סופר סתם שר' שלמה מרדומסק קנה אצלו פרשיות, דרך בנו ר' מרדכי השני, אח"כ כיהן ר' דוד שעבר לסוסנוביץ, (עוד בן של ר' מרדכי השני הוא ר' שלמה נתן פרדס שבנו הוא הרב שמואל אהרן פרדס בעל ירחון הפרדס), האדמו"רים הבאים היו ר' יוסף מנשה בסוסנוביץ ור' ישראל יעקב בסטאשוב, השושלת נכחדה בשואה ור' יוסף מנשה האדמו"ר האחרון נפטר ממש לפני פרוץ השואה בתרצ"ח, קבריהם של ר' דוד ור' יוסף מנשה שרדו את השואה ושופצו לפני מספר שנים על ידי הצאצאים. מתוך 12 ילדיו של ר' יוסף מנשה נשארו בחיים שלושה, ר' אברהם יששכר שהיה משב"ק של ר' אהרן מבעלז ור' משה מרדכי מלעלוב, מכספי תרומותיו שנשלחו עוד מפולין נבנה בניין הישיבה של בעלז באגריפס ובנין בית המדרש בתל אביב, ר' יעקב שלמה מחשובי חסידי גור באר"י ר' משה יצחק ראש הקהל בבריסל בבלגיה. המשך השושלת אינו באדמו"רות אפילו שביקשו מנכדו של ר' יוסף מנשה בן בנו רא"י הרב חיים מאניס פרדס לכהן באדמו"רות אך הוא פנה לעולם הרבנות הליטאי וכיהן כרב צפון ת"א וכאב"ד תל אביב. בניו הם הרב שניאור זלמן פרדס ראש אבות בתי הדין בנתניה ורב בית הכנסת בית אל ת"א הרב יוסף מנשה פרדס רב המזרחי וחבר בית הדיו בוינה אוסטריה. וחתנו הרב שמואל ברנהולץ ראש ישיבת עטרת התורה ירושלים. מי שמעוניין לשמוע עוד דברים וסיפורים כולל תמונות של הקברים ושל אדמו"רי ורבני השושלת מוזמן לפנות אליי באישי שבת שלום בית סטאשוב (שיחה) 17:12, 4 באוגוסט 2023 (IDT)
- "וכן עיין בהקדמה לספר של צאצא השושלת הרב חיים פרדס "פרדס החיים" הערות על הש"ס שמביא את של השושלת לפרטי פרטים". א] מאי משמע "שמביא את השושלת"? בכל משפחה יש השתלשלות דורות בלי קשר לאדמורו"ת. ב] מי הוא כותב ההקדמה הנ"ל? אולי זה המכונה "בית סטאשוב" כאן? או אולי נכד אחר מאלו שמעונינים להפיץ סטאשוב על כל העולם? ספרי קודש שיחה י"ט באב ה'תשפ"ג • 21:12, 5 באוגוסט 2023 (IDT)
- ספרי קודש הוא כתב לך שהשושלת האדמורי"ת הובא בספרי חוקרי החסידויות כמו ד"ר אלפסי (לא בדקתי, זה לדבריו), אז למה התעלמת מזה, וקפצת לחלק השני של תגובתו (שגם זה לא מופרך)? תהלים (שיחה) 17:05, 6 באוגוסט 2023 (IDT)
- מוזכר למעלה "האדמו"רים הבאים היו ר' יוסף מנשה בסוסנוביץ ור' ישראל יעקב בסטאשוב, השושלת נכחדה בשואה ור' יוסף מנשה האדמו"ר האחרון נפטר ממש לפני פרוץ השואה בתרצ"ח".
- רבי חיים פרדס בדברו בספריו על האדמו"ר ר' יוסף מנשה הלוי כותב כך "סבי היה תלמיד חכם מובהק וירא שמים גדול מרביץ תורה ברבים בעיר זבירצ"ה פולין מגדולי וחשובי חסידי רדומסק ושליח צבור נאמן וידוע לתהילה נפטר י"ד תמוז תרצ"ח. ותו לא מידי. ספרי קודש שיחה כ"א באב ה'תשפ"ג • 07:35, 8 באוגוסט 2023 (IDT)
- ספרי קודש הוא כתב לך שהשושלת האדמורי"ת הובא בספרי חוקרי החסידויות כמו ד"ר אלפסי (לא בדקתי, זה לדבריו), אז למה התעלמת מזה, וקפצת לחלק השני של תגובתו (שגם זה לא מופרך)? תהלים (שיחה) 17:05, 6 באוגוסט 2023 (IDT)
תשובה לספרי קודש
• צונזר • היי הרב חיים פרדס נפטר בג' סיון תשנ"ט.... ואני ב"ה חיי עד 120 שנה אמן, אתה יכול להסתכל באוצר החכמה על הרב חיים פרדס הוא היה הראשון שההדיר את ספרי המהר"ל מפראג! תלמיד חכם גדול שלא כותב שטויות. החסידות והשושלת הייתה גם הייתה! דבר זה לא ישתנה כלל וכלל באם יהיה ערך במכלול עליה או לא! א-ב-ל ג-ם אם היא הומצאה עכשיו ומנסים כלשונך "להפיץ סטאשוב בעולם" שאין לאף אחד מושג מה זה אומר ומה אתה רוצה מצדיקים אלו... מה כל כך אכפת לך? שוב אכתוב - שמי שהעלה את הערך על רבי מרדכי מסטאשוב (שאני העלתי לפני חצי שנה וספרי קודש מחק!) ועשה דבר טוב מאווד לזכרו - אם הוא מעוניין בתמונות וכו' שיצור קשר באישי. שבוע טוב בית סטאשוב (שיחה) 16:49, 6 באוגוסט 2023 (IDT)
- בס"ד, אני יצרתי זאת, איך אצור איתך קשר? ~ תכליתי (שיחה) 16:51, 6 באוגוסט 2023 (IDT)
- בהמכלול יש כללים. כבודו כמעט לא השתתף בעריכה בהמכלול ועדיין לא למד את הכללים.
- אנחנו מדברים לא על הרב פרדס אלא על ההקדמה לספרו שכנראה יצא לאור בתשפ"א וההקדמה נכתב בידי אחרים (כנראה). נא להתמקד.
- לא מחקתי את הערך, ואין לי מושג איך מוחקים ערכים. ספרי קודש שיחה כ' באב ה'תשפ"ג • 18:40, 6 באוגוסט 2023 (IDT)
תשובה
הרב פרדס כתב את ספרו לפני מותו וכתב בצוואתו להוציאו לאור, הוא כתב את כל ההקדמה לפרטי פרטים, את הספר הוא כתב בתמצות ולכן לא הוציאו מיד.... בית סטאשוב (שיחה) 19:42, 6 באוגוסט 2023 (IDT)
לתכליתי
אין לי מושג אם אתה יכול לכתוב לי כאן בפרטי ? אם יש לך אפשרות לכתוב לי תעשה כך בית סטאשוב (שיחה) 19:50, 6 באוגוסט 2023 (IDT)
- תשלח לי אימייל: [email protected] ~ תכליתי (שיחה) 19:52, 6 באוגוסט 2023 (IDT)
- לא מבטיח שאוכל לעזור. ~ תכליתי (שיחה) 19:55, 6 באוגוסט 2023 (IDT)
מצבת ר' דוד פרדס
אולי כדאי להשאיר את תמונת המצבה כדי שיהי גלוי לעיני כל האמת על השושלת המדומה. במצבה לא מוזכר "אדמו"ר" לא עליו ולא על אביו...ספרי קודש שיחה י"א בתמוז ה'תשפ"ד • 10:58, 17 ביולי 2024 (IDT)
- חחחח
- כמו על כל מצבה של אדמו"ר שהיה אדמו"ר מקומי או אזורי שהיו מלא כאלו בפולין וסביבותיה
- אם חשבת שהוא היה אדמו"ר בגודל של גור אלכסנדר ובעלזא אתה קצת טועה....
- כל השטויות הללו של השואו והכתיבה כ"ק הקוה"ט וכו' זה התחיל הדורות האחרונים תראה בעיתונים של לפני מאה שנה מה היה כתוב על האדמור השפת אמת איך מכנים אותו בלי שום כ"ק וקוה"ט!
- לא שאני חס וחלילה מזלזל בהם אבל ברור שבגלל הדור הרדוד שלנו אנחנו צריכים להגדיל בתארים את הרבנים והאדמורים שלנו בתארים מפוצצים
- על הרב מבריסק היה כתוב רק מרן ועל הרב מטשיבין אולי גם אבל לא מעבר!
- ועל החזון איש היה כתוב רק הרב חזון איש שליט"א! ועל הבית ישראל היה כתוב 'גרר רבה' וזהו לא מרן ולא מנהיג הדור ולא כ"ק וקוה"ט אע"פ שהוא היה למעיישה המנהיג המון שנים
- בהצלחה בית סטאשוב (שיחה) 11:29, 17 ביולי 2024 (IDT)
- מצטער, אבל אני מדבר על מצבה ולא על עיתון. על אדמו"ר לא כותבים במצבה בנש"ק. ספרי קודש שיחה י"א בתמוז ה'תשפ"ד • 11:32, 17 ביולי 2024 (IDT)
- זה לא באמת מענין אותי האם בתכלס ימחקו או לא
- אני עושה מה שאני חושב שזה נכון
- תעשה מה בא לך
- אני חושב ומאמין ויודע שהייתה שושלת וראה את הנכתב למעלה ועיין שספרי חוקר החסידות אלפסי ובספר גדולת מרדכי,
- אם זה עושה לך טוב על הלב להגיד שלא הייתה שושלת אדרבה ואדרבה זה חלק מהשליחות שלי בעולם כמו שקיבלתי בירושה מסבי הקדוש אדמו"ר מסטאשוב ר' דוד הלוי פרדס זיע"א (אע"פ שכתוב במצבתו רק בנש"ק) בית סטאשוב (שיחה) 11:34, 17 ביולי 2024 (IDT)
- לא קשור כלל וכלל לכל הדיון, סתם להעשרת הידע: במצבה של רבי מרדכי חיים סלונים כתוב "הרה"ח" ותו לא. (ולא משום שביקש לא לכתוב תארים וכדו' וכו' כמו שמצוי, אלא כי לא חשבו אחרת, הרה"ח כבר היה מספיק) ~ תכליתי • שיחה • י"א בתמוז ה'תשפ"ד 12:53 (IDT) 12:53, 17 ביולי 2024 (IDT)
- @בית סטאשוב אני לא רואה שום סיבה להשאיר את תמונת המציבה, אין לי שום בעיה עם חסידות סטאשוב, אין לי מושג אם היא היתה קיימת או לא, לא חקרתי את הנושא, אולי באמת הגיע הזמן לבדוק את זה...
אבל כל זמן שהערך הוא על רבי מרדכי ולא על החסידות איני רואה לנכון להביא תמונת מציבה של נכדו של נשוא הערך. ~ תכליתי • שיחה • י"א בתמוז ה'תשפ"ד 12:54 (IDT) 12:54, 17 ביולי 2024 (IDT)- @ספרי קודש סתם תוהה: על המציבה כתוב "דבר ומנהיג לאנשים ידועים", זה לא אומר משהו שהוא הנהיג אנשים? ~ תכליתי • שיחה • י"א בתמוז ה'תשפ"ד 12:56 (IDT) 12:56, 17 ביולי 2024 (IDT)
- הכל בסדר אם הרבנים החשובים היושבים כאן ראשונה בשולחן הכבוד כולל אלו שאני חולק עליהם בהרבה דברים מחליטים להוריד אין לי בעיה ובשמחה אם זה מועיל למכלול,
- הגבתי כמו שהגבתי להחלטות על החסידות הייתה או לא הייתה, לא משנה!
- תעשו המ שאתם מבינים מבחינה מקצועית
- בהצלחה בית סטאשוב (שיחה) 13:03, 17 ביולי 2024 (IDT)
- @ספרי קודש סתם תוהה: על המציבה כתוב "דבר ומנהיג לאנשים ידועים", זה לא אומר משהו שהוא הנהיג אנשים? ~ תכליתי • שיחה • י"א בתמוז ה'תשפ"ד 12:56 (IDT) 12:56, 17 ביולי 2024 (IDT)
- 100 אחוזים אתה צודק בית סטאשוב (שיחה) 13:04, 17 ביולי 2024 (IDT)
- @תכליתי כן זה אומר משהו, אבל לא שמנסים להמציא, רק בדיוק הפוך. הרמ"ח מסלאנים לא קשור, כדבריך. בכל אופן כמו שכתבת אין שום סיבה להביא את מצבת נינו של נשוא הערך. ספרי קודש שיחה י"א בתמוז ה'תשפ"ד • 15:00, 17 ביולי 2024 (IDT)
- @בית סטאשוב אני לא רואה שום סיבה להשאיר את תמונת המציבה, אין לי שום בעיה עם חסידות סטאשוב, אין לי מושג אם היא היתה קיימת או לא, לא חקרתי את הנושא, אולי באמת הגיע הזמן לבדוק את זה...
- לא קשור כלל וכלל לכל הדיון, סתם להעשרת הידע: במצבה של רבי מרדכי חיים סלונים כתוב "הרה"ח" ותו לא. (ולא משום שביקש לא לכתוב תארים וכדו' וכו' כמו שמצוי, אלא כי לא חשבו אחרת, הרה"ח כבר היה מספיק) ~ תכליתי • שיחה • י"א בתמוז ה'תשפ"ד 12:53 (IDT) 12:53, 17 ביולי 2024 (IDT)
- מצטער, אבל אני מדבר על מצבה ולא על עיתון. על אדמו"ר לא כותבים במצבה בנש"ק. ספרי קודש שיחה י"א בתמוז ה'תשפ"ד • 11:32, 17 ביולי 2024 (IDT)