שיחה:רבי יצחק ברנייס
הספר המזרח המקראי
ישי, כיף לעבור אחרי עריכותיך המושקעות. במקרה זה, למה מחקת את זה? היה ראוי לתת תקציר ואסמכתא. אם הבעיה היא רק משום אספקלריה (ניסוח יהודי/כבוד תח) ניתן לשכתב את הנוסח, או לשים תבנית {{מהדורות/פסקה}}.
כמו כן בקשר לעריכה על הבגדים, האם אתה בטוח בנימוק שנתת? בעריכה החדשה לא פירטת מה היה סוג הבגדים שהוא כן לבש הסתפקת במילה הכללית מודרני, ולא נתת מקור לדבריך. מתוך הערך כרגע נראה שהוא לבש לבוש מעבר ללבוש הרבני המקובל כלומר לא פראק וצילינדר למשל, אלא גלימות הדומות יותר לכמרים, וזכור לי שאכן ניתן לראות לבוש כזה בקרב רבני התקופה. לא מדובר במקור היסטורי קדום אלא בתהליך שקרה לכאורה ממש באותו הזמן, וסביר שהוא היה מהראשונים בו. דוד (שיחה) 22:08, 27 באוגוסט 2017 (IDT)
- אני מודע לעניין התקציר אך בשל תקלה לא נשמר תקציר העריכה (קשור לעניין אימות הרובוט).
- מחקתי משום שאין מקור לכל הקטע הזה. ובפירוט יותר, מכיון שיש כאן עניין של כבוד ת"ח, ומאידך אין כל סיבה ברורה בעד השארת הקטע, חשבתי שעדיף למחוק. בסוף התקציר שלא נשמר כתבתי שזה היה שיקול דעתי אך אם טעיתי שחזרוני נא. בתודה ישי (שיחה) 22:19, 27 באוגוסט 2017 (IDT)
- אני מבין את ההגיון, מאידך, הצד השני הוא שתוכן שנמחק לא במהרה יושב לעלול ללכת לאבדון. לפיכך לתוכן ללא מקור נהוג לשים תבנית {{דרוש מקור}} אלא אם יש סיבה טובה לחשוב שזה המצאה חסרת בסיס. ולגבי כובד ת"ח אני חושב שלא קשה לתקן, אך איני רוצה לעשות זאת בעצמי. אם גם אתה לא יודע לתקן וגם חושב שאין להשאיר ככה, בדיוק לזה כתבתי שיש את תבנית המהדורות. התוצאה של תבנית זו היא גם שהטקסט מחוק ובלתי נראה, אך בצורה כזו הוא לא נאבד אלא ניתן לראותו כמחוק על ידי קו חוצה (כתמז) במהדורה הכללית. אם תתקש אבצע זאת בשבילך על מנת להדגים. דוד (שיחה) 22:34, 27 באוגוסט 2017 (IDT)
- לא כל כך הבנתי את הפתרון. ישי (שיחה) 00:56, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- מוסיף והולך, שים לב לדיון כאן, האם יש טעם להשאיר את הפרט הזה ללא מקור? בברכה ישי (שיחה) 01:06, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- התכוונתי לזה. שים לב ללשוניות בסיסי (המייצגת את הנוסח שיוצג במהדורת המכלול הבסיסית) ללשונית כללי (המצייגת את הנוסח שיוצג במהדורה הכללית). תבנית זו מיועדת למחיקת/עריכה מושכלת של טקסטים בעיתיים מבחינת אספקלריה יהודית אם כי לגופו של עניין איני מסכים ואיני רואה צורך בתבנית זו. מספיק לתקן קלות את הניסוח און אפילו זה לא. או מקסימום לשים את התבנית על מילים בודדות (ובמקרה כזה להשתמש במקום ב{{מהדורות/שורה}}. כל זה אם השיקול הוא חוסר כבוד התורה, וכל שכן אם השיקול הוא חוסר מקור שזה עניין אחר, מפני שלא נראה שיש פה המצאה, ידוע לך אחרת? בלי סיבה רק בגלל שאינך מכיר לא מוחקים אלא שמים דרוש מקור. שאם כן אין לדבר סוף. דוד (שיחה) 01:28, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- אגב, בזכותך עליתי על תקלה טכנית בתבנית "מהדורות/פסקה" - שהיא אינה יכולה כרגע לכלול בתוכה כותרות. התבנית חדשה יחסית וטוב לדעת. (לפני זה שימשה התבנית {{כתמז}} עם פונקציה דומה). דוד (שיחה) 01:29, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- מה הם 2 המהדורות השונות? ולגבי תבנית מקור, מי יספק אותו , הרי הויקיפד שכתב את זה לא כאן כדי להשיב. בברכה ישי (שיחה) 01:57, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- התכוונתי לזה. שים לב ללשוניות בסיסי (המייצגת את הנוסח שיוצג במהדורת המכלול הבסיסית) ללשונית כללי (המצייגת את הנוסח שיוצג במהדורה הכללית). תבנית זו מיועדת למחיקת/עריכה מושכלת של טקסטים בעיתיים מבחינת אספקלריה יהודית אם כי לגופו של עניין איני מסכים ואיני רואה צורך בתבנית זו. מספיק לתקן קלות את הניסוח און אפילו זה לא. או מקסימום לשים את התבנית על מילים בודדות (ובמקרה כזה להשתמש במקום ב{{מהדורות/שורה}}. כל זה אם השיקול הוא חוסר כבוד התורה, וכל שכן אם השיקול הוא חוסר מקור שזה עניין אחר, מפני שלא נראה שיש פה המצאה, ידוע לך אחרת? בלי סיבה רק בגלל שאינך מכיר לא מוחקים אלא שמים דרוש מקור. שאם כן אין לדבר סוף. דוד (שיחה) 01:28, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- המקור החסר זה נקודה אחת, כמותו יש לנו רבים. כמו שדוד אמר, אפשר להסתפק ב{{מקור}}. הנקודה השנייה היא צורת הניסוח, ואת זו כדאי אכן להשאיר בתבניות שהיא עתה בהן, עד שתנוסח הפסקה על ידי מי שבירר את העניין. מוסיף והולך (שיחה) 04:07, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- מוסיף והולך, שים לב לדיון כאן, האם יש טעם להשאיר את הפרט הזה ללא מקור? בברכה ישי (שיחה) 01:06, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- לא כל כך הבנתי את הפתרון. ישי (שיחה) 00:56, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- אני מבין את ההגיון, מאידך, הצד השני הוא שתוכן שנמחק לא במהרה יושב לעלול ללכת לאבדון. לפיכך לתוכן ללא מקור נהוג לשים תבנית {{דרוש מקור}} אלא אם יש סיבה טובה לחשוב שזה המצאה חסרת בסיס. ולגבי כובד ת"ח אני חושב שלא קשה לתקן, אך איני רוצה לעשות זאת בעצמי. אם גם אתה לא יודע לתקן וגם חושב שאין להשאיר ככה, בדיוק לזה כתבתי שיש את תבנית המהדורות. התוצאה של תבנית זו היא גם שהטקסט מחוק ובלתי נראה, אך בצורה כזו הוא לא נאבד אלא ניתן לראותו כמחוק על ידי קו חוצה (כתמז) במהדורה הכללית. אם תתקש אבצע זאת בשבילך על מנת להדגים. דוד (שיחה) 22:34, 27 באוגוסט 2017 (IDT)
לבושו
אם אינני טועה ההשתלשלות האופנתית של סגנון הלבוש המדובר הוא: מאנשי הדת הנוצרים, אל הרפורמים ומשם (להבדיל) אל הרבנים האורטודוקסים המודרנים, אם אני צודק אז לבושו בעצם היה דומה לשל הרפורמים, שבתורם לקחו את הסגנון מאנשי הדת הנוצרים. דוד ו מוסיף והולך, מה דעתכם? בברכה ישי (שיחה) 01:02, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- מה שאתה אומר מסתבר, וגם זכור לי כנכון, וגם אדרבה משתלב טוב עם העריכה שלי בערך. אמנם דברים כאלו צריכים מקור (עם כל הכבוד לדעתינו וזכרוננו), ולפיכך כדאי להשאיר בינתיים את הנוסח שלי מפני שהוא מתבסס על גרסה יציבה, ואם לדעתך יש מקום לחלוק אז תציב לצידו {{דרוש מקור}}. דוד (שיחה) 01:04, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- אני גם מסכים להבחנת ההשתלשלות, אך עדיין חושב שהתואר הוא המקור הנוצרי. אינני רואה בכך פסול, רק צריך לראות איך לנסח את זה בצורה מכובדת. הרשו לי לצטט בפניכם קטע מעיתון יתד נאמן (על רבי יצחק דב במברגר, מוסף ש"ק, תרומה תשע"ג, עמ' 12):
דורו היה דור שהרפורמה הארורה פרעה בו פרעות רבות והיה הוירצבורגר רב' מראשי הלוחמים בהם ואף על פי כן בבית הכנסת שלו היו שינויים דומים למנהגי הרפורמים. היתכן? נהוג היה בימים ההם לבוש מיוחד לרבנים ולחזנים ואנשי המקהלה בגלימה וכומתה בסגנון שהזכיר לבוש אנשי דת שאינם בני ברית... מרן הגאון רבי שמואל סלנט זצוק"ל רבה של ירושלים נסע פעם אחת לחוץ לארץ לוירצבורג כדי לדון עם הרב על כמה מעניני ארץ ישראל שהיו שייכים אליו ... כשנכנסתי לבית הכנסת סיפר רבי שמואל ראיתי את רבי זליגמן (רבי יצחק דב) לבוש ב'בגדי גלחים' ... בצאתנו מבית הכנסת אמר לי רבה של וירצבורג ודאי יש לכם קושיא עלי. חלילה ענה רבה של ירושלים אם אתם סבורים שיש לנהוג בדרך מסוימת אין לי על כך קושיות. בכל זאת אמר הרב במברגר אני יודע שאתם מתפלאים לראות את בגדי השרד שעלי ... אבל לא עשיתי כן מרצוני החופשי מאבק המתחדשים בקהילה איים לפצל אותה או לגרור את כולה לזרועות הרפורמה באתי למסקנא שבלי ויתורים כלשהם לא אוכל להציל את חיי התורה ועלי לוותר לפחות בענינים שאינם מהותיים
- באופן דומה, אנחנו צריכים להביא כאן את המידע (שימו לב לייחוס ל"גלחים" ולא ל"רפורמים". ייחוס לרפורמים זה סוג של בריחה. מקסימום אפשר לציין שזה היה כמו של הנוצרים והרפורמים, ובזה הדברים די ברורים ומצביעים), אך בצורה נאותה. מוסיף והולך (שיחה) 04:20, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- ואציין גם לשו"ת שאילת חמדת צבי, חלק ב', סימן ו', אות ד', או"ק כ"ח, שדן בארוכה על "גלימות שחורות הדומות לגלימות שלובשים כומרי הדתות של הגויים, לבוש שבזמנינו בעוה"ר לובשים החזנים והמטיפים בביהכנ"ס".
- ולגוף הדברים, אציין עוד מספר שומרי משמרת הקודש, חלק א', עמ' 246, הע' 51: "הגלימה ראה מש"כ רש"ב המבורגר בספר הרב יונה מרצבך פרקי חיים מכון מורשת אשכנז ב"ב תשס"ד עמי הערה ותשובתו של הגרח"ע גראדזיענסקי מווילנא בענין מלבוש טאלאר שנתפרסמה בשילה קובץ זכרון לרשי"ל מדליה ובנו ר' הלל מדליה מכון ירושלים תשמ"ג עמי קסז-קס"ח. יש לציין כי על אף שבמרבית בתי הכנסת האורתודוקסיים בגרמניה הונהגה לבישת המצנפת והגלימה ע"י המשרתים בקודש מכל מקום הקפידו היראים לדבר ה' לעשותם בצורה שונה מן הגלימה והמצנפת שלבשו המטיפים הרפורמיים שהיו חיקוי גמור לתלבושתם של הכמרים", וראוי לברר את העניין. מוסיף והולך (שיחה) 04:27, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- אכן ראוי לברר. אינני חושב ש'דומה לרפורמים' זו בריחה, מכיון שה'ויתור' לא היה לנוצרים בפשטות אלא לרפורמים, כלומר, בגלל שהרפורמים כך הלכו ולא בגלל הנוצרים. אפשר לכתוב לבוש מודרני בדומה ללבוש הרפורמים, אשר סגנונו נלקח במקור וכו'. משהו כזה. בברכה ישי (שיחה) 10:16, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- "לבושו הרבני היה מודרני, בדומה ללבוש הרפורמים שחיקו את לבוש אנשי הדת הנוצרים". מקובל? מוסיף והולך (שיחה) 10:52, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- הנקודה היא כזו, הרפורמים ראו משום מה את בגדי הכמרים כראויים יותר ומודרנים יותר כפי שרצו לחקות את כל הרגלי הגויים והנוצרים (עוגב, מקהלה), לפיכך אימצו את זה. כחלק מהמלחמה אימצו גם החרדים משהו דומה, לא בניסיון להידמות לרפורמים אלא בניסיון להתחרות בהם (כביכול להיות גם מודרנים). המשפט שכתב מוסיף והול אכן משקף את זה, אולם חושבני שאין צורך בפירוט, שכן זה חלק מפיסקה שלמה העוסקת בתיאור החיקוי של הרפורמים המחכים את הגויים. לטעמי די במה שכתבתי. דוד (שיחה) 15:00, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- "לבושו הרבני היה מודרני, בדומה ללבוש הרפורמים שחיקו את לבוש אנשי הדת הנוצרים". מקובל? מוסיף והולך (שיחה) 10:52, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- אכן ראוי לברר. אינני חושב ש'דומה לרפורמים' זו בריחה, מכיון שה'ויתור' לא היה לנוצרים בפשטות אלא לרפורמים, כלומר, בגלל שהרפורמים כך הלכו ולא בגלל הנוצרים. אפשר לכתוב לבוש מודרני בדומה ללבוש הרפורמים, אשר סגנונו נלקח במקור וכו'. משהו כזה. בברכה ישי (שיחה) 10:16, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
- באופן דומה, אנחנו צריכים להביא כאן את המידע (שימו לב לייחוס ל"גלחים" ולא ל"רפורמים". ייחוס לרפורמים זה סוג של בריחה. מקסימום אפשר לציין שזה היה כמו של הנוצרים והרפורמים, ובזה הדברים די ברורים ומצביעים), אך בצורה נאותה. מוסיף והולך (שיחה) 04:20, 28 באוגוסט 2017 (IDT)
הפניות
אודה מאוד למי שיאות ליצור מספר הפניות לערך:
- חכם ברנייס
- הרב ברנייס
- הרב יצחק ברנייס
תודה רבה! ישי (שיחה) 22:49, 30 באוגוסט 2017 (IDT)
- ישי אשמח לעשות זאת עבורך, אך האם יש לך מניעה לעשות זאת לבד? מדובר בהליך פשוט. דוד (שיחה) 23:13, 30 באוגוסט 2017 (IDT)
- המניעה היא פשוטה בתכלית הפשטות: אין לי שמץ מושג איך לעשות זאת. ישי (שיחה) 00:02, 31 באוגוסט 2017 (IDT)
- לכן בדיוק שאלתי, אין סיבה שאסתיר ממך את המידע הזה :
- אתה פותח דף חדש, בשם של הדף שאתה רוצה שישמש כהפניה (למשל: חכם ברנדייס). את תוכן הדף אתה משאיר ריק כמעט לגמרי ומכניס בו רק את הקוד הבא:
#הפניה [[שם דף היעד (רבי יצחק ברנדייס במקרה שלנו)]]
. ואח"כ שומר את הדף החדש. יש לזה גם קיצור דרך שאפילו עוד יותר מקל: בסרגל העריכה המתקדם, סמוך משמאל לסמל הוספת גלריית התמונות, יש סמל עם חץ כחול. לחיצה עליו מוסיפה את קוד ההפניה וכל שנותר לך הוא לכתוב את שם דף היעד. בהצלחה! דוד (שיחה) 00:30, 31 באוגוסט 2017 (IDT)- תודה רבה לך. ישי (שיחה) 01:26, 31 באוגוסט 2017 (IDT)
- המניעה היא פשוטה בתכלית הפשטות: אין לי שמץ מושג איך לעשות זאת. ישי (שיחה) 00:02, 31 באוגוסט 2017 (IDT)
בוצע ותודה על העזרה ישי (שיחה) 17:46, 7 בספטמבר 2017 (IDT)
שגיאת לואה
מה זה, למה זה, והאם מישהו יכול לפתור את זה?מופיע בראש הדף ובתחתיתו. בתודה ישי (שיחה) 13:21, 5 בספטמבר 2017 (IDT)
- טופל (על ידי דוד?). מדובר על סידור דרוש בתבניות. בינתיים יש להסיר מספר פרמטרים עד לטיפול כללי של התבניות. למעשה, בעת שנפגשים בתקלה כזו - אפשר לדווח על כך בדלפק הייעוץ. מוסיף והולך (שיחה) 03:31, 6 בספטמבר 2017 (IDT)
- יש עוד שגיאת לואה - בתחתית הדף, בסוף הערות השוליים. בתודה ישי (שיחה) 17:47, 7 בספטמבר 2017 (IDT)
- ישי תודה על העירנות. שגיאות לואה הם מערכתיות, רובן נובעות משלבי ההרצה של המערכת הטכנית של המכלול שעוברת שדרוגים. העניין מטופל עם הזמן ובדרך כלל אין מה להעיר אלא אם זה מפריע משמעותית לנראות הערך ואז אנסה לראות אם יש מה לטפל. יוצא מן הכלל זה שגיאה בתניות בראש ערך כמו תבנית רב וכדו', שם זו שגיאה ידועה שאנו נוהגים לטפל בה וחשוב להעיר. דוד (שיחה) 18:09, 7 בספטמבר 2017 (IDT)