שיחה:רבי חנינא קרא

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 8 חודשים מאת מוטי בנושא בעל קורא
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

בעל קורא

שיניתי בפנים, כי משמעות הגמרא הפשוטה שהיה בעל מקרא. (לא בעל קורא, כי בזמנם לא היה תפקיד כזה. אף שיש דעה כזו, של רבי דוד פרנקל, אין זה הפירוש הפשוט אצל כל האחרים). הוא לא הצטער צער רב בקריאתו בתורה, כי אם בלימודו לתלמידיו. ולכן הפשט בגמרא שרבי חנינא הגדול הבדיל בין שאר תלמידים לתשב"ר, שרק אלו שא"א באופן אחר - יפסיק, ואם כן כל שכן שכך הדין בקריאת התורה. וחזרתי על כל אוצה"ח וראיתי שכך פירשו גמרא זו. ספרא - שיחה 03:35, 17 באוגוסט 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

יתכן שגם הקרבן עדה לא מתכוון לתפקיד של בעל קורא (שלא היה בזמן חז"ל כמ"ש תוס' מגילה כא, ב) אלא שמי שהגיע לבקיאות לקרוא נכונה בביהכ"נ בכל התנ"ך נקרא קרא, כמבואר בקידושין מט.
אגב, המרומי שדה מגילה כד. כותב שהיה בזמנם תפקיד של בעל קורא להפטרה, כי לא כולם היו רגילים לקרוא בנביאים וכתובים. מיעוט שיחה (שיחה) 13:58, 17 באוגוסט 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אם כך צריך להסיר את הקטגוריה: תנאים ואמוראים הנקראים על שם מקצועם או לא? מוקיר רבנן (שיחה) 14:00, 17 באוגוסט 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
לדעתי זה אכן כך. בפשטות זה תואר כמו רבי יוסף קרא. מיעוט שיחה (שיחה) 14:21, 17 באוגוסט 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
תודה לכולכם על ההערות המועילות. בקשר לקטגוריה ע"ש מקצועם אולי ניתן להשאיר זאת מכיון שגם מלמד תינוקות זה חלק ממקצוע ה'קרא', כך שמדובר בכל זאת במקצוע, וגם יש דעה שנקרא כך על שם שהיה מוכר קורות. טישיו (שיחה) 14:56, 17 באוגוסט 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
כדי לכנות זאת כמקצוע צריך להניח שהוא נטל על כך כסף, עי' נדרים לז, א שלא בכל המקומות נהגו כך. מיעוט שיחה (שיחה) 15:06, 17 באוגוסט 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
ויש לדון בשכר בטלה ובשכר פיסוק טעמים כידוע... (יש נפק"מ בקצות החושן וובפתחי תשובה לגבי מלמד תינוקות אם שייך בו "לי בני ישראל עבדים - ולא עבדים לעבדים" במקרה של יותר מג' שנים מדין "משנה שכר שכיר" בנשכר ליותר מג' שנים). אפרון (שיחה) 15:08, 17 באוגוסט 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
לדידי יש להסתפק אי נקרה על שם תפקידו היינו מקצועו וגם אם לא מזה הייתה פרנסתו. מוטי ~ שיחה • ל' באב ה'תשפ"ג • 18:14, 17 באוגוסט 2023 (IDT)תגובה[תגובה]