שיחה:רבי דב בער ממזריטש/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

עם סגולה (שיחהתרומות)

טישיו מדוע צריך למחוק לחלוטין את תיאורו של שלמה מימון, ולא להוסיף גם את דברי האור המאיר?

על אף שהמקור נרפס, יש לשים לב שמדובר באחד התיאורים הבודדים "הפרקטיים" (לאמור, תיאור צילומי של זבוב על הקיר, ולא תיאור עמקני המערב השגות תחושות) שנשתיירו מאותה חברייא קדישא.

אציין שבספר על משכנות הרועים להרב החסיד רבי מרדכי מיירנץ מביא תיאור זה (מבלי להזכיר את שמו של שלמה מיימון בפירוש). לאמור, הוא ראה בעצם התיאור משהו "שווה", שחבל להפסיד רק בגלל הבעייתיות של המקור. (כמובן שסביר שהוא עצמו לא קרא את חיי שלמה. כנראה ראה זו בספר ביוגרפיה כשר שהעתיק את התיאור המעניין הזה).

שמש מרפא (שיחהתרומות)

יש לשים לב, טקסט ב{{חלונית}} לא נועד לצורך מידע, אלא לצורך עיצוב וקישוט, יותר דומה לתמונה. לפיכך, אין טעם לשאול "למה לא שניהם". אם רוצים אפשר לקחת מתוך דברי מיימון ולשלב בטקסט, כעדות ראיה.

טישיו (שיחהתרומות)

כמו שכל אחד מבין, שלא ניתן לצטט מתוך אתר של הנצרות, רק בגלל שיש שם משהו "מעניין", כך לא ניתן להביא ציטוט של אדם גס, משכיל נתעב, שהמילים החיוביות שהוא מביא על המגיד, נועדו (מבחינתו) למשוך את הקורא כדי שיקרא את הטקסט כולו שכתב, ובסופו של דבר יקרא את דברי ההבל והזלזול של חמור גס זה, שנידון ללא ספק בצואה רותחת בגיהנום שיצר לעצמו, בזלזולו בכל הקדוש ליהדות, ובכללם במגיד הקדוש ממעזריטש. יתכבד המנוול וישב לעצמו בצואה רותחת, ואנו נמחה את שמו מקרבנו.

ספרא (שיחהתרומות)

טישיו, אני מבין את הצד שלך, אבל נדמה לי שהשיקול לא אמור להיות רגשי כל כך.

עם סגולה כתב דברי טעם, וחבל לדחותם בתגובה רגשית.

טישיו (שיחהתרומות)

בעיקרון אם זה היה מופיע בלי קישור לערך שלו (שבו מופיעים דיעותיו הכוזבות ודברי המינות שאמר וכתב) ולספרו (שבו מלעיג על דברי חכמים) לא היה הדבר נורא כ"כ. אבל אין סיכוי שזה יקרה, ולכן רב הנזק של הקישור על התועלת.

אגב התיאור שבו מתאר את המגיד רחוק מאוד מלהיות אמין, ונראה שמעורב בו דמיון ומציאות. הוא מתאר את המגיד כלבוש בגדי לבן כולו (מה שסביר מאוד שכך היה), אך מתאר את נעליו כלבנות, מה שקשה להאמין, לאור העובדה שאין תיעוד בספרות החסידית מאף אחד מתלמידיו או צאצאיו שעשה כך, בעוד שמנהג לבישת בגדי לבן היה רווח מאוד באותה תקופה, ואף כמאה שנים לאחריה. גם התיאור שלו על קופסת הטבק הלבנה של המגיד נראה כהזוי, מכיון שקפסאות הטבק של אדמורי החסידות היו כולם מכסף. אולי היה עיוור צבעים, ואת צבע הכסף ראה כלבן.

מה עם איחוד הערכים?

1
אבגד (שיחהתרומות)

?

אין נושאים ישנים יותר