שיחה:פרדוקס/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

פרדוקסים הלכתיים נוספים

2
חזק (שיחהתרומות)

אני מצרף כאן לטובת המכלולאים שיהיה בכוחם לשבץ את הפרדוקסים המוצגים כאן בערך === פרדוקסים הלכתיים[עריכה | עריכת קוד מקור] ===


פרדוקס הסוכה אדם בנה סוכה בגודל שבע על שבע טפחים, ותלה קישוטים על הדפנות, ונמצא הסוכה נתמעטה משיעורה, לפי מה דקי"ל נוי סוכה בטל לדפנות, ואם כן נחשב שנתעבו הדפנות עד שאין בסוכה שיעור שבע על שבע, ונמצא שהסוכה פסולה. אבל אם באמת נכריע שהסוכה פסולה, נמצא שאין הקשוטים נחשבים נוי סוכה, שהרי ליתא כאן סוכה, ואם כך שוב יש כאן שיעור סוכה, והסוכה כשירה, אבל אם נכשיר את הסוכה, שוב נמצא שהקישוטים הם נוי סוכה וממעטים הסוכה משיעורה. וחוזר חלילה.

פרדוקס נר חנוכה וקידושי אישה. אישה שהיתה אורחת באכסניה בימי החנוכה. רצתה לזכות במצוות נר חנוכה, ביקשה לתת פרוטה לבעל הבית, להשתתף בהדלקת נר חנוכה שלו. אמר לה בעל האכסניה: 'הרי את מקודשת בפרוטה שהיית צריכה לתת לי'. ה"מנחת אלעזר" ממונקטש דן בשאלה זו ומציע פרדוקס הלכתי: עתה יש לדון, אם היא מקודשת, אז לא צריך לתת פרוטה, כי היא הרי אשתו. אלא שאם לא צריך פרוטה, כלומר, אם היא אינה צריכה ליתן לו פרוטה, אם כן הוא לא נתן לה מאומה ושוב אינה מקודשת, ושוב צריכה ליתן לו פרוטה ושוב מתקדשת... וחזר הדין ומתהפך לבלתי תכלית. אכן, למעשה היא יצאה ידי חובת נר חנוכה דרבנן, כיון שנתן לה את הזכות בנר הזה מרצונו ובמתנה. (שו"ת "מנחת אלעזר" ד' ס"ט ועיי"ש)


פרדוקס המשומד עבר ומל בשבת: אדם שמל במזיד בשבת שאם זוהי מילה הוא משומד וממילא זו אינה מילה המתקנת, ואם כן אינו משומד ואז המילה חלה והוא משומד, וחוזר חלילה.

פרדוקס 'השבת'. מצד אחד פיקוח נפש דוחה שבת. הרי שערך החיים גדול משל השבת. מצד שני מחלל שבת מות יומת. הרי שערך השבת גדול משל החיים? בפתרון "הפרדוקס" הזה משיב המשך חכמה: על פי דיוק הפסוק המלמד על עונש מחלל השבת. בתחילת הפסוק נכתב "מחלליה מות יומת" ובסוף הפסוק נכתב "ונכרתה הנפש ההיא מקרב עמה". מורה התורה שנפש המחלל נכרתה מהעולם, וממילא לאו בר קיימא ועל כן מות יומת. ואין כאן סתירה לערך החיים מאחר שנפש המחלל כבר נכרתה קודם המיתה.

אליצור (שיחהתרומות)

חזק וברוך דברים יפיפיים. פרדוכס המשומד נראה דאינו להלכה כמו בשוחט בשבת (תוס' חולין י"ד)

פרדוקסים נוספים

1
חזק (שיחהתרומות)

עוד פרדוקסים שלקטתי מפה ומשם בעיקר ממרחבי הרשת. חלקם ידועים ומוכרים המכלולאים הותיקים שיש בכחם לעשות סדר ולנפות את התבן מהבר מוזמנים לשבץ את החומר המתאים לערך פרדוקסים הלכתיים.

פרדוקס אבידה - כתב המנחת חינוך (מצוה רלט ו) הרואה אדם שעבר עברה חייב להחזירו למוטב אם הוא יכול, משום השבת אבדה, שאם על אבדת גופו חייב על אבדת נפשו לא כל שכן. מאידך מצינו שאין מחזירים אבידה למומר או אפיקורס להכעיס. ראה רמב"ם בהלכות גזילה ואבידה פרק יא ה"ג. אם כך מה יקרה כאשר רואה מומר או אפיקורס שעוברים עבירה ויכול להחזירם למוטב האם מחוייב בזה? מצד אחד אם יחזירם למוטב הרי שגם על אבידתם יהיה חייב וממילא יתחייב להחזירם אבל כרגע שלא מחזירם אם כן גם על אבידתם אינו חייב וממילא גם על גופם אינו חייב. (פורום תורה ודעת) פרדוקס הקפדן - אליהו הנביא [כידוע מעדותו של רבי יוסי בסנהדרין קיג.] - קפדן. הפרדוכס במה ששנוי במסכת כלה פ"ד שאחד מהתנאים שאליהו מציב בכדי להתגלות לאדם, שלא יהיה קפדן. אז כיצד הדברים עולים בקנה אחד? (פורום תורה ודעת) פרדוקס הצוואה השרופה - על הבנים הרוצים לקיים את צוואת הוריהם שהורו לשרוף גופתם אחרי הפטירה [מתוך כבוד] עומד וניצב פרדוקס פשוט. אם אינם מאמינים שיש חלילה המשך, ולכן הם מקיימים את בקשת הנפטר לשרוף את גופתו, עולה הפרדוקס מה פתאום יש צורך להתחשב ברצונו של מי שאיננו כאן, ואין לו שמץ מושג מה יעשו או לא יעשו עם גופתו, ואם אכן מאמינים שיש המשך ויש הישארות הנפש, הווי אומר שנשמת הוריהם הנפטר, חיה וקיימת והיא כעת בעולם האמת, ואם כן גם אם ביקש מהם ההורה בחייו לנהוג בצורה מסוימת, משהתוודעה לאמת המוחלטת בעולם ההוא, ברור שרצונו האמיתי שיתנהגו עימו כפי ההלכה ואם ישרפו עושים זאת בניגוד לרצונו, ומבזים אותו. (פורום תורה ודעת) פרדוקס זכירת עמלק - איך אפשר, גם למחות את זכר עמלק, וגם לזכור את מעשי עמלק? פרדוקס קים לי 1 - אם אפשר להסתמך על פוסק אחד נגד שאר הפוסקים, מדוע אי אפשר לדחות את דעתו של אותו פוסק? פרדוקס קים לי 2 - האם בית דין יכול להגיד "קים לי" שבית דין יכול להגיד "קים לי"? פרדוקס העני על הסוס - לוקחים מהלווה העני את הסוס שלו, ואז נותנים לו אותו בחזרה כצדקה? פרדוקס פלגינן דיבורא - העדות שפוסלת את עצמה. פרדוקס עשה לך רב - מי שלא יודע תורה צריך לשאול רב, אבל כדי לבחור את הרב הנכון צריך לדעת תורה. פרדוקס הרב השקרן - אם רב כותב מאמר תורני שבו הוא טוען שלרב מותר לשקר, האם מאמר זה עצמו הוא שקר? פרדוקס הנבל - איך ייתכן "נבל ברשות התורה" אם ע"פ התורה אסור להיות "נבל ברשות התורה"? פרדוקס לא תחנם - אדם רוצה להשיב אבידה לחברו הגוי, ולכן הוא מחליט להתכוון לקידוש ה' ולהשיב לו, מה הדין? חברו השבתאי ינקי פרנק מעוניין בדווקא לעבור עבירת "לא תחנם" ולכן מכוון לטובתו של הגוי, האם הצליח בעבירתו? [מאת נ.מ.זילבר] פרדוקס זמן קריאת שמע - זמן קריאת שמע נקבע לפי השעה המאוחרת ביותר שבה קמים בני מלכים. אבל כדי שבן-מלך יוכל לקרוא קריאת שמע בזמנה, הוא צריך לקום חצי שעה קודם, וכן הלאה [מאת בעל בעמיו]. פרדוקס בוחן הפתע, ופרדוקס המנין כסימן למציאה - אם אין להכריז על שני מטבעות כסימן למציאה כי מיעוט רבים שנים, אז גם אין להכריז על שלושה כי זה המיעוט החדש, וכן הלאה [מאת מיימוני]. פרדוקס "לא תעמוד על דם רעך" - האם אדם, שמלכתחילה לא למד רפואה, טוב יותר מאדם שלמד רפואה וסירב לטפל בחולה?

אין נושאים ישנים יותר