שיחה:ניחא ליה לאיניש דתיעבד מצווה בממוניה
תגובה אחרונה: לפני שנה מאת איך בנושא תבנית דיני ממונות/חזקה
שואל שלא מדעת
האם לא כדאי לשכתב לערך כללי על שואל שלא מדעת. או אולי להוסיף פיסקה בערך שואל על שואל שלא מדעת ואת הערך הזה להשאיר ולשפץ? מכלולאים פעילים פרפרת (שיחה) 02:46, 9 ביולי 2023 (IDT)
- הכלל נוגע גם להלכות מקח טעות בשכירות ועוד סוגיות. מיעוט שיחה (שיחה) 02:53, 9 ביולי 2023 (IDT)
- גם אם הוא נוגע לעוד נושאים, הרי עיקרו של הכלל הוא הנידון האם מותר להשתמש בחפציו של האחר בלי רשות, אפשר בהחלט להוסיף פיסקה גם בערך מקח טעות, על הכלל הזה, ככל ויש נ"מ בזה (אגב, מה הנ"מ?) בכל מקרה ישנה בעיה עם שואל שלא מדעת שהיא סוגיא רחבה ואין לה מענה בהמכלול אפילו לא באיזכור! --פרפרת (שיחה) 03:08, 9 ביולי 2023 (IDT)
- זה הניסוח של הפתיח אבל זה לא מדויק. מקור הכלל הוא בפסחים ד, ב השוכר בית ונמצא שאינו בדוק אינו אע"פ שצריך לשלם לבודק אינו מקח טעות כי ניחא ליה למעבד מצוה בממוניה, ונפסק בשו"ע או"ח תלז, ג.
וכן בנדרים לו, ב נשאר בספק אם יכול לתרום על חבירו משום זכין או שמא ניחא ליה למעבד מצוה בממוניה (תוס ב"ק סח, ב).
דוקא לגבי שואל שלא מדעת נאמר בגמרא להפך (ב"מ כט ב) לגבי ס"ת, אבל הפוסקים חילקו בין טלית ותפילין לספרים שעלולים להקרע (נ"י הלכות קטנות ציצית יב. שו"ע יד, ד). מיעוט שיחה (שיחה) 03:30, 9 ביולי 2023 (IDT)
- זה הניסוח של הפתיח אבל זה לא מדויק. מקור הכלל הוא בפסחים ד, ב השוכר בית ונמצא שאינו בדוק אינו אע"פ שצריך לשלם לבודק אינו מקח טעות כי ניחא ליה למעבד מצוה בממוניה, ונפסק בשו"ע או"ח תלז, ג.
- גם אם הוא נוגע לעוד נושאים, הרי עיקרו של הכלל הוא הנידון האם מותר להשתמש בחפציו של האחר בלי רשות, אפשר בהחלט להוסיף פיסקה גם בערך מקח טעות, על הכלל הזה, ככל ויש נ"מ בזה (אגב, מה הנ"מ?) בכל מקרה ישנה בעיה עם שואל שלא מדעת שהיא סוגיא רחבה ואין לה מענה בהמכלול אפילו לא באיזכור! --פרפרת (שיחה) 03:08, 9 ביולי 2023 (IDT)
תבנית דיני ממונות/חזקה
1.האם כלל זה נחשב לדיני ממונות.
2.האם זה נחשב לחזקה. מכלולאים פעילים פרפרת (שיחה) 01:20, 10 ביולי 2023 (IDT)
- לדעתי נכלל בממונות, אך למה חזקה? איך (שיחה), כ"א בתמוז ה'תשפ"ג 17:06, 10 ביולי 2023 (IDT)