שיחה:מתתיהו הכהן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 11 חודשים מאת מיעוט שיחה בנושא ניסוח תורני
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ניסוח תורני

"פעל להנהיג מספר הלכות"?
הרעיון שהוא הנהיג הלכות מלחמה בשבת אינו הכי נכון, ודי כפרני. וגם ברית מילה הוא לא הנהיג, רק אפשר את קיומו. שוורמר (שיחה) 03:55, 1 בדצמבר 2023 (IST)תגובה

הניסוח נראה לי נכון. הוא פעל להחזיר הלכות שנשתכחו ומצוות שנזנחו בלחץ הגזירות ולהביא לקיומם למעשה. לגבי ברית המילה ראה כאן ובהערה שבכל מקום שכבשו מלו את התינוקות, אולי גם כנגד רצון הוריהם. לגבי מלחמה זה דיון ארוך מה בדיוק התחדש שם. לדעת הדוה"ר ההלכה היתה ידועה אלא שקודם לכן נהגו כדין שעת השמד והוא שינה את המצב למלחמה כוללת מול היוונים שיש לה דינים אחרים. הענין אינו מוכרע, וגם בחז"ל מוצאים שסברו שיטה מסוימת עד שבא תנא ולימד אחרת. למעשה הלכות קידוש השם הוכרעו סופית מאוחר יותר בדור השמד (סנהדרין עד, א). מיעוט שיחה (שיחה) 10:11, 1 בדצמבר 2023 (IST)תגובה
איך שהוא הניסוח לא נכון. "חידש היתר מלחמה בשבת", משמעו שזה החידוש שלו, וזה לא כך לפי מסורתינו. לפי דוה"ר, הוא הגדיר את המצב הנוכחי באופן אחר, בתוך ההלכות שהיו כבר קיימים. לא היה כאן שום "חידוש הלכתי", רק הערכת מצב. לכן ניסוח משפט זה אינו נכון לדעתי. (ואם הענין אינו מוכרע אז הצגת המקורות באופן שמתפרשים כאופן אחד זה מקחר מקורי. ואם נפשך נציין כאן את דוה"ר)
וגם ענין ברית מילה אינו חידוש או ההנהגה "הלכתי", כלומר לא היתה בזה שום גזירה או תקנה או משהו כזה, רק דבר שעשו אז בעת ההיא (לכאורה בלי שיקול הלכתי).
ובכלל אני לא מבין מה ענין פרק "הלכה" אצל מתתיהו. בויקיפדיה מסתמא תיארו כאן חלקו ב"התפתחות ההלכה", כאן זה נראה די תלוש. שוורמר (שיחה) 20:24, 1 בדצמבר 2023 (IST)תגובה
ראה הניסוח כעת (ברית המילה שעשו זה ע"פ הדין האמור בקידושין כט, א ורמב"ם פ"א מילה ה"ב). מיעוט שיחה (שיחה) 02:11, 3 בדצמבר 2023 (IST)תגובה