חושבני שיש לשפר ולהקצע את ההתנסחות. העובדות ברורות, אבל הניסוח מסורבל. שיפרתי פעם אחת אבל זה לא נשא חן בעיניי מישהו והוא ביטל את העריכה. אני לא מבין למה.
שיחה:הרב משה שמידע/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אשמח להבין מה השיפור בניסוח? שהישיבה במרכז העיר? זה ממש לא מדויק. שהבחורים היוו גרעין לישיבה חדשה? הגרעין כבר היה קודם.
או קיי, אז אנסח כך:
כעבור תקופה לאחר מינויו לראשות הישיבה, ועוד קודם לפטירתו של הרב קרלנשטיין, פרש הרב נחום רוזנבלט מתפקידו כראש הכולל בישיבה, והתמנה לתפקיד ראשות הישיבה של סניף הישיבה ברובע א' באשדוד, המכונה "זכרון קדושים". יחד עימו פרשו קבוצת תלמידים שהצטרפו אל הישיבה בראשותו, שהתנתקה מישיבת האם, והפכה לישיבה עצמאית בשם "מאירת שמועה".
מה אומר?
א. אני חייב לציין שהשיח איתך ממש ענייני וממוקד.
ב. הנוסח טוב, ניסחתי על פיו, שיניתי סדר, והוספתי עוד נתונים מדויקים יותר, זה בסדר מבחינתך? (הפיסקה כולה לא נוגעת ישירות לרב שמידע אלא רק בצורה עקיפה, לכן יש לתמצת ככל הניתן).
בסדר גמור, יש"כ.
אגב, חושבני שישנה כפילות למעלה בערך, שהרב שמידע שימש כר"מ "ולימים ראש ישיבה שם", ומיד אח"כ בפיסקה הבאה נכתב שחמיו מינה אותו לראש ישיבה וכו'. סליחה על הנוקדנות.
בוצע. ייש"כ.
הרב שמידע לא הפך לחרדי רק בישיבת איתרי. הוא היה חרדי כבר לפני כן. יש לי את תמונת המחזור שלו מ"היישוב החדש", ושם המראה שלו חרדי לגמרי, כובע וחליפה. ההורים שלו (שגרו בסמיכות לישיבת "היישוב החדש") היו כנראה או חרדים בעלי בתים או אנשי המזרחי תורניים או אנשי פא"י, שלושת הזנים האלו היו מצויים ב"היישוב", אבל אם הוא "הפך לחרדי" אז זה קרה כבר ב"היישוב", ולא באיתרי.
משפחתו הייתה ונשארה במזרחי, ורק הוא הפך לחרדי, יתכן שזה היה בישוב, מבחינתי תוכל להזיז את הפיסקה.
ואגב, ביישוב ולא רק שם היו מצויים בזמנו הרבה מהמזרחי ולא רק תורניים.
אני חושב שהמזרחי קלאסיים בדרך כלל כבר לא שלחו ל"היישוב" בשנות התש"ל, זה אולי היה מצוי בשנים המוקדמות יותר של המקום. אבל בשעתו היו בתל אביב רבתי גם הרבה משפחות שלא השתייכו להמזרחי באופן רשמי וגם לא לפא"י, הם היו שומרי תורה ומצוות ואורח החיים שלהם היה על קו התפר, והם שלחו ל"היישוב". אבא שלי (שהוא ירושלמי) אמר לי ש"המזרחי" קלאסיים זה היה נדיר אפילו שישלחו ל"חורב" (שהיה מזוהה עם פא"י, והיה הרבה פחות חרדי מ"היישוב", אם כי היתה לו גם כן מעט זיקה חרדית).
בכל אופן, ר' יגאל רוזן בוודאי בא ממשפחה דת"ל מובהקת, ובערך שלו לא צויין להדיא "הפך לחרדי". כי לכאורה זה ברור מאליו. אני חושב שאם כבר נכון יותר לציין אצל הרב שמידע כמו אצל הרב רוזן "שהוא נולד בתל אביב למשפחה דתית לאומית". זה שהוא התחרד אח"כ זה כבר ברור מאליו מכל הערך. מה אתה אומר?
תכל'ס, אתה כתבת את הפיסקה של הפך לחרדי? (כלומר- אני רוצה לדעת אם די בקבלת הרשות שלך כדי להזיז או לדייק).
לא כ"כ רלוונטי לכאן, אבל אני מכיר אחד שלמד באותם שנים בכפר חסידים ועד אמצע ועד רביעי היה עם כיפה סרוגה וחולצה צבעונית.
אין לי שום עניין באיזה ניסוח בדיוק זה ייכתב, אם אתה רוצה להשוות לערכים אחרים - בשמחה, אני רק יודע שהוא שהוריו היו דלי"ם לחלוטין, ונראה לי שחורב היה בי"ס יסודי, להבדיל מהיישוב שהוא תיכון על יסודי.
אני התנגדתי רק להורדת הפיסקה לחלוטין, אם מישהו אחר יתנגד, אז תנסה לתאם איתו.
לכפר חסידים הגיעו גם מישיבות תיכוניות דת"ליות מובהקות, (וגם מחורב, וגם מהיישוב), באותם שנים היא הייתה נחשבת ממש ישיבה ייעודית לבוגרי תיכוניות. אז יתכן שלא הקפידו על הלבוש עם התיכוניסטים. בדומה לישיבת אופקים של היום וכיו"ב. יש גם חורב בי"ס יסודי, יש גם בי"ס לבנות ו"אולפנה" (אני לא יודע אם זה היה גם אז). אבל אני מדבר על הישיבה התיכונית "חורב". הרב אפרתי לצורך הדוגמא למד בישיבה התיכונית (אולי גם ביסודי אינני יודע) והוא היה ממשפחה פא"יניקית מובהקת. ראש הישיבה היה הג"ר שמעון אשר כהן זצ"ל (חתנו של ה"הר אפרים"), והמשגיח היה הרב משה חיים שלנגר זצ"ל שנפטר לאחרונה.
אין נושאים ישנים יותר