יחיד ורבים, הוא אדמו"ר מקוסוב או חסיד ויז'ניץ מונסי??
שיחה:הרב חיים אהרן מונדרר/ארכיון
הוא אדמו"ר מקוסוב, כמו שיענקל מילר הוא "יאמער רב"..
וליתר דיוק - הוא אדמו"ר, כמו שאבא שלו היה אדמו"ר. זהו תואר ריק מתוכן.
אבא שלו השתייך במקור לחסידות ויזניץ (ובייחוד היה לו קשר עם ר' יהודל'ה מדז'יקוב). במשך הזמן הוא פרש עם הנידחים, ולפי הידוע לי חזר והתקרב לישועות משה, ועזב שוב עם התפוצצות הפרשייה של הרחקת ר' ישראל (שו"ר כי כך אכן מופיע בערכו).
ככל הנראה, מני אז היה לו קשר עם האדמו"ר מויז'ניץ מונסי, וכפי שרבים וטובים עזבו אז יחד עם ר' ישראל והתקשרו לר' מוטל'ה. עכ"פ, לחלק מבניו ודאי יש קשר הדוק עם ויזניץ מאנסי.
לחלק מבניו יש גם קשר עם העולם הליטאי, ובמיוחד ר' חיים אהרן - נשוא הערך. הוא למד בישיבת לפלגות ראובן הירושלמית-קנאית, שם שימש אביו כמשגיח, ובישיבת בריסק (וכן בויזניץ), והוא המשיך את המסורת אצל חלק מבניו שנשלחו לישיבות ליטאיות.
מסתבר, כי כאשר לאבי המשפחה (ולעניינינו - ר' מנחם ובנו רק חיים אהרן) אין מקום רשמי, הבנים כבר פוזלים גם לעבר המתרס...
לר' חיים אהרן יש עד היום קשר הדוק עם ויזניץ מאנסי (בית שמש). הוא משמש שם כראש כולל (באחד מהמגמות של הכולל), ומגיע להשתתף במעמדים ושולחנות וכו'.
בשבת הוא מחלק את תפילותיו (בשכונה בה הוא מכהן כרב) בין ביהכנ"ס הליטאי בשכונה, לבין הביהמ"ד החסידי. הדבר תואם את השקפת חייו: גם חסידי, וגם קצת פוזל ל'לומדעס' של הליטאים.
אבל אם השתייכות - זה ויזניץ מונסי. ודאי לא העדה החרדית (כפי שהיה כתוב מקודם).
עד כאן סוף חדשות
תראה אני מכיר אותו מרחוק. לא יותר.
אם הוא לא אדמו"ר - יש להסיר כל אזכורו כאדמו"ר.
אם הוא כן אדמו"ר - קודם כל צריך להחליף מתבנית רב לאדמו"ר.
ואם הוא כן אדמו"ר - הוא משתייך לחסידות קוסוב, אף אם הוא חסידו של הרעבעס' לבית מאנסי.
אף רבי יהודל'ע, היה דז'יקיבער ולא וויזניצער על אף היותו חסידו של חמיו. (ואגב, לרבי יהודל'ע היו חסידים רבים שלא התגשמקו בויזניץ מעולם).
אם הוא ראש כולל במאנסי - יש לציין בביוגרפיה. זה עדיין לא עושה אותו לחסיד מאנסי. הוא עובד שם ולכן הוא משתתף בפעילות חצר הקודש וכו'.
הפרשנות שנתת לליטאיותו לא הולמת אותו. כאילו הוא נעבאך חייב לחפש את הלומדעס' אצל הליטאים. הוא למדן גם בלי זה. הוא פשוט רב של שכונה, ולכן הוא מתפלל גם אצל הליטאים. מכיר עוד רבנים חסידיים כאלה. אפשר לפרשן את זה מהמון זויות. לא חייב להיות 'חיפוש לומדעס'.
ברשותך, אתייחס מהסוף להתחלה.
- לגבי ה"פרשנות" לליטאיותו, אז זהו, שאני כן מכיר אותו (פלוס-מינוס), ואני יודע שזו המציאות (ותשאל כל מי שמכיר אותו ואת משפחתו).
- אצל הליטאים הוא מתפלל בהברה ליטאית (כך שמעתי עדות נאמנה), ואצל החסידים הוא מתפלל כ'רבי'. זאת אומרת שלא רק המשרה מחייבת אותו להתפלל שם, אלא הוא עצמו מתחבר אליהם בהשקפת עולמם, וכנ"ל.
- נכון, לרבי יהוד'לע היו תלמידים נוספים מהמון מקומות אחרים, אבל ר' מנחם מונדרר הגיע אליו דרך ויזניץ (כמו האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק ועוד).
- רבי יהוד'לע היה דז'יקיבער ולא וויזניצער, כי הוא היה ממשיך ישיר של שושלת בית דזיקוב. הוא נולד בתור דז'יקובער, והמשיך כך את חייו. נכון, הוא היה נכד של האהבת ישראל, ובהמשך גם נהיה חתנו של דודו האמרי חיים (וגם נעשה מעריצו), אך הוא לא עזב בכך את החסידות המקורית שלו. אבא שלו היה הרבי מדזיקוב, והוא היה ממשיך ישיר. לא כן ר' מנחם מונדרר, שהיה חסיד ויזניץ, ולמרות שהסתובב אצל ר' יהודל'ע והעריץ אותו עד לאחת, לא עזב את ההשתייכות לויזניץ, ולא נהיה "דז'יקיבער חסיד".
- לגבי האדמורו"ת, כבר כתבתי: הוא היה אדמו"ר כמו אבא שלו. לא יודע אם הכרת את אביו, אבל בציבור החסידי קראו לו "רֶבּ מנחם מונדרר", ולא "האדמו"ר מקוסוב". אך עם זה היה לו גם כינוי "קוסובר רבי", למרות שלא היתה לכך משמעות מעשית (לא היה לו 'חצר', לא חסידים, לא טישים, לא מנין, וכו' וכו'). כך הוא גם אצל הבן שלו. ר' חיים אהרן נקרא יותר "למדן", "רב", "דיין", "ראש כולל", ובקיצור - הכובע התורני יותר הולם אותו, אך יש לו גם תיאור "קוסובר רבי", גם אם אין לכך משמעות מעשית.
- המציאות היא שאם יש לו שיוך לחסידות מסויימת, זה ויזניץ מאנסי (וזה לא קשור למידת היותו ראש כולל שם. זה כבר פועל-יוצא). גם אבא שלו לא השתייך ל"חסידות קוסוב" למרות הכינוי "קוסובר רבי"... הוא הצליח כנראה לייצר תקדים של רבי בלי חסידות..
מקוה שהובנתי.
שיוך אינו דווקא היכן הוא מסתובב. אלא השתייכות. עצם כנויו 'קוסובר רבי' משייך אותו לחסידות קוסוב שלדבריך אינה קיימת כיום. יש רבי בלא עם, ויש חסידות בלי מוסדות.
הוא יכול להסתובב בויזניץ מאנסי עד מחר ולהישאר 'קוסובר רבי' ושייך לקוסוב. בטישן' אני מניח שהוא יושב קרוב לרבי מויזניץ מאנסי, ולא עומד כאחד החסידים. נכון?
אין לי מושג היכן הוא יושב בטיש'ן של האדמו"ר מויזניץ בית-שמש. בפעמים הספורות בהם הייתי בטיש'ן שם, הוא לא היה שם (כתבתי זאת רק כדי שלא תשייך אותי לויזניץ מונסי; וזיניץ בית-שמש; קוסוב, ושות'
ראיתי כעת כי בערכו של אביו אכן מופיע "חסידות: קוסוב". אז א"כ - אתה צודק שכך אמור להיות גם אצל בנו, נשוא דיוננו.
והאמת והשלום אהבו....
בעיר בית שמש אף אחד כמעט לא מכנה אותו האדמו"ר מקוסוב, יש שמכנים אותו - אב"ד קוסוב, רק צאצאיו כותבים: "האדמו"ר מקוסוב".
כל בנו משתייכים לחסידות וויזניץ מונסי - בית שמש, וידוע הכלל תולדותיהם כיוצא בהם
- בניו