שיחה:הזכרת צדיקים לברכה
השבחה
מיעוט שיחה ותהלים אשמח אם תעברו על הטיוטה. לציין שזה עדיין לא מוכן לגמרי. לעבעדיג (שיחה) 00:58, 22 בפברואר 2024 (IST)
- לעבעדיג ראשית ייש"כ גדול לערך הנפלא. 1. לגבי מה שכתבת שמפי' רש"י עולה ש(זכר צדיק לברכה) אין מדובר בהוראה, מה דעתך לגבי רש"י הראשון בפר' נח, יש קצת רמז משם, כשמזכירים צדיק שצריך "לשבחו" (אכן לא מדובר שם על "לברכו", אבל כדברי הפלא יועץ "או לשבחו")? 2. לגבי המקור מ: שדי חמד אסיפת דינים, לפני מערכת ד', תוכל לתת קישור לזה? ושוב תודה רבה לערך היפה. תהלים (שיחה) 00:31, 23 בפברואר 2024 (IST)
- לגבי דברי ר"י החסיד בפסקה 'סייגים' (לא הסיפא על שניים מקרא), לכאורה זה כפילות עם דבריו שהובא כבר בפסקה 'להלכה', ואפשר לכתוב זאת שם (בפסקה 'להלכה'). תהלים (שיחה) 20:51, 25 בפברואר 2024 (IST)
- אפשר, התלבטתי כי הוא כותב שם "כ"ש" שמשמע שאפילו את"ל שצריך לברך אזי כאן לא, או שזה יכול להיות לומדות שאין ראוי לכתוב כאן --לעבעדיג (שיחה) 20:55, 25 בפברואר 2024 (IST)
- לגבי דברי ר"י החסיד בפסקה 'סייגים' (לא הסיפא על שניים מקרא), לכאורה זה כפילות עם דבריו שהובא כבר בפסקה 'להלכה', ואפשר לכתוב זאת שם (בפסקה 'להלכה'). תהלים (שיחה) 20:51, 25 בפברואר 2024 (IST)
מקורות להרחבת ענין זה
אילת השחר בראשית פרק ו פסוק ט (פרשת נח) (ט) אלה תולדת נח וגו'. פרש"י הואיל והזכירו ספר בשבחו שנא' זכר צדיק לברכה. משמע שזה גופא שאומרים שהוא צדיק זה ברכה, ולא רק אם מברכים אותו שיהי' לו טוב (וכעין מה דפרש"י להלן י"ח י"ח על אברהם דזכר צדיק לברכה הואיל והזכירו ברכו, ועי' יומא ל"ח ב' מדאורייתא מנא לן וכו' ובגליון הש"ס שם), ובפשוטו יתכן שזכר צדיק לברכה, הכונה שזכרו יהא לברכה, וכמו שאומרים זכותו יגן עלינו:
אגדת בראשית (בובר) פרק ד [ב] ד"א ויזכור אלהי' את נח. זש"ה זכר צדיק לברכה (משלי י ז), זה נח, דכתיב נח איש צדיק, (בראשית ו ט), ומהו זכרונו, שזכרו הקדוש ברוך הוא לברכה, שנאמר ויברך אלהים את נח וגו'. ושם רשעים ירקב (משלי שם /י'/), אלו דור המבול שנרקבו מן המים, שנאמר וימח וגו' (בראשית ז כג) הכד"א כי מחה אמחה (שמות יז יד).
מדרש תנחומא (בובר) פרשת נח סימן ט [ט] ויזכור אלהים את נח. זש"ה זכר צדיק לברכה (משלי י ז), זה נח שכתיב בו איש צדיק, ושם רשעים ירקב (שם /משלי י' ז'/), זה דור המבול שנרקבו מן העולם, שנאמר וימח (בראשית ז כג), מהו וימח, כענין שנאמר כי מחה אמחה (שמות יז יד), לפיכך ושם רשעים ירקב.
בערך הובא מיומא מאברהם אבינו
כאן לכאורה מפרשים גם מנח
אך יתכן שעיקר הלימוד מאברהם ואחרי כן מבארים בנח
משך חכמה (שיחה) 04:48, 22 בפברואר 2024 (IST)
זיע"א והכ"מ?
@לעבעדיג, על הערך.
מה עם זיע"א והכ"מ? הם שייכים גם, לא? המעמיק (שיחה) 15:41, 14 ביולי 2024 (IDT)
- הכ"מ לא שייך --לעבעדיג (שיחה) 03:57, 16 ביולי 2024 (IDT)
- לא יוצאים בזה יד"ח עניין אמירת זצ"ל? המעמיק (שיחה) 19:38, 16 ביולי 2024 (IDT)
הטור בשם אביו הרא"ש
כתבת: הטור מדמה זאת לעניית ברוך הוא וברוך שמו אחר הזכרת השם בעת שמיעת ברכה, דימוי זה אינו מדברי הטור אלא מדברי הרא"ש, כמבואר בטור שאחר דברים אלו כתב 'ע"כ', דהיינו ע"כ שמעתי מאבי. בנוסף לטעמי אין זה דימוי אלא לימוד דבר מדבר בדרך כ"ש, שאם כשמזכיר צדיק צריך לברכו כ"ש כשמזכיר את השם שצריך לברכו, תוכל להוסיף זאת כדינים הנלמדים מדין הברכה בהזכרת הצדיק וזה גם יותר מדויק וגם יותר מעשיר. שמואל תירוש (שיחה) 00:48, 21 ביולי 2024 (IDT)