שיווק שותפים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שיווק שותפיםאנגלית: Affiliate marketing) היא צורה של שותפות עסקית-שיווקית בין עסקים לבין שותפים בקידום המכירות, לעיתים בתיווך גורמים טכנולוגיים, כגון רשת שותפים, בה השותפים לקידום המכירות אחראיים למשיכת לקוחות אל אתר העסק באמצעות קידום אתר העסק במנועי החיפוש (SEO), שיווק אתר העסק במנועי החיפוש (SEM), שיווק אתר העסק בדואר האלקטרוני ועוד. השותפים לקידום המכירות מקבלים עמלות על כל פעולה אותה מבצעים הלקוחות שהביאו אל אתר העסק (למשל קניית סחורה, מילוי טופסי הרשמה באתר, צפייה בכמות מסוימת של דפים, וכדומה). המוכר חוסך בעלויות הפרסום על ידי מיקור חוץ של הפרסום לאתרים אחרים המציגים את הפרסומות מטעמו תמורת עמלות פרסום. הצטרפות לתוכנית שיווק שותפים היא צורה של מונטיזציה עבור מפעילי האתרים השותפים.

קמפיין שיווק השותפים הראשון עלה בשנת 1996 על ידי חברת אמזון. אמזון מפעילה כיום למעלה מ-900,000 שותפים בקידום מכירות.[1]

מודלים לדוגמה

  • תשלום עבור קליק (PPC, Pay per click) - במקרה זה השותף מקבל עמלה בהתאם לכמות הכניסות לאתר. קיימות טכניקות שונות למניעת רישום כפול של משתמשים בודדים אשר נכנסים לאתרים יותר מפעם אחת. הבעיה העיקרית בשיטה זו היא שלעסק יהיה קשה לוודא כי כמות המבקרים אותם הביאו השותפים לקידום המכירות הן אכן "איכותיות". תוכנית ה"תשלום עבור קליק" המוכרת ביותר כיום היא Google Adsense של גוגל.
  • תשלום עבור הפנייה (PPL, pay per lead) - במקרה זה השותף מקבל עמלה על כל "הפנייה מאושרת", בה הלקוח אותו הוא הפנה אל אתר העסק מילא טופס עם הפרטים שלו באתר העסק.
  • תשלום עבור מכירה (PPS, pay per sale) - במקרה זה השותף מקבל עמלה על כל מכירה שהתבצעה על ידי לקוחות אותם הוא הפנה אל אתר העסק. בהיבט ההוצאות, שיווק שותפים יעיל לשיווק מוצרים או שירותים מכיוון שהתשלום לשותפים בקידום המכירות מתבצע רק במידה והפרסום היה יעיל והביא אליהם לקוחות או מכירות ועל ידי כך למעשה מאפשר לעסקים למקסם את תקציב השיווק שלהם.
  • תשלום עבור פעולה (PPA, pay per action) - במקרה זה השותף מקבל עמלה על כל פעולה בהתאם לבקשה. לדוגמה בשיווק בסלולר ישנו שימוש במודל הנ"ל. בעל אפליקציה ישלם לשותף על כל הורדה. וכו.

סוגי תוכניות שותפים

תוכניות שותפים מתחלקות לשתי גישות עיקריות – תוכניות המופעלות על ידי חברת תיווך, ותוכניות המופעלות על ידי המוכרים עצמם. תוכנית שותפים המופעלת באמצעות חברת תיווך מתאפיינת בכך שהחברה המפעילה את מנגנון התיווך מרוויחה באמצעות מתן פלטפורמה לקישור בין מוכרים למפרסמים, בעוד תוכנית שותפים המופעלת על ידי חברה מאפשרת למפרסם ליצור תקשורת ישירה ונטולת תיווך עם המוכר. היתרון הבולט בשיווק דרך חברת תיווך הוא ההיצע של המוצרים אותם ניתן למכור, בעוד שתוכנית המופעלת ישירות על ידי המוכר מאפשרת לרוב תשלום גבוה יותר – עקב היעדר עמלות התיווך.

בשיווק שותפים השותף יכול להיקרא גם כמפרסם,יחיד או חברה המשווקת את המוצר של המוכר בצורה המושכת את הצרכנים הפוטנציאליים.

במילים אחרות, השותף מקדם את המוצר כדי לשכנע את הצרכנים כי הוא משתלם או מועיל להם ולשכנע אותם לרכוש אותו.

אם הצרכן אכן קונה את המוצר, השותף מקבל חלק מההכנסות שהופקו דרך רשת השותפים.

למשווקים לעתים קרובות יש קהל מאוד ספציפי אליו הם משווקים, ובדרך כלל דבקים באינטרסים של אותו קהל.

הדבר קורה בדרך כלל במוצרי נישה או מותג אישי מוגדר שעוזר למשווקים למשוך צרכנים שסביר להניח שירכשו.

ההבדל בין תוכנית מפיצים לשותפים

ניתן למצוא מודל דומה הקרוי תוכנית מפיצים, המציע לצד ג' כלשהו לשווק מוצרי חברה. ההבדל העיקרי נעוץ במיתוג. העוסקים בתוכנית שותפים משתמשים במיתוג החברה המוכרת את המוצר, בעוד בתוכנית מפיצים הקונה אינו נחשף לכך שמדובר במוצר שמספקת חברה אחרת - אלא נחשף למיתוג אותו יצר המפיץ לעצמו.

תוכניות שותפים בישראל

מבחינת חברות תיווך, ניתן למצוא מספר חברות המציעות קישור בין מפרסמים (החברות שאת מוצריהן יש למכור) לבין שותפים (הגורמים המוכרים את המוצרים בפועל). חברות אלו כוללות מאגר נתונים של מפרסמים המשלמים על הכנסה למאגר זה, ושותפים הבוחרים את המוצרים אותם ימכרו מתוך המאגר. בקטגוריה השנייה - ניתן למצוא חברות המציעות תוכנית שותפים ישירה (כלומר - מכירת מוצרי החברה) ללא תיווך של חברה חיצונית, דוגמת חברת בבילון המוכרת בזכות מוצרי התרגום שלה. בקטגוריה השלישית - קיימים אתרים נוספים המציעים תוכניות שותפים דרך צד שלישי, כגון: תוכנית שותפים בתחום הלוטו העולמי - מדובר בתוכנית אשר השותפים בה מקדמים מכירות כרטיסי הגרלה להגרלות לוטו בינלאומיות.

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ Namchul Shin‏ STRATEGIES FOR COMPETITIVE ADVANTAGE IN ELECTRONIC COMMERCE (באנגלית)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

23656582שיווק שותפים