שיווק במנועי חיפוש
שיווק במנועי החיפוש (באנגלית: Search Engine Marketing או בקיצור: SEM) היא דרך לשיווק אינטרנטי, על ידי הגדלת החשיפה של אתרי האינטרנט בדפי התוצאות של מנועי החיפוש SERP (אנ'). בעל האתר יכול לשלם סכום משתנה לקליק (תשלום לפי לחיצה או באנגלית: Pay Per Click) כדי להציג את המודעה שלו בתוצאות הראשונות של מנוע החיפוש כאשר גולש מקיש שאילתא מסוימת. שיווק במנועי חיפוש משלב בתוכו גם טכניקות של קידום אתרים במנועי חיפוש (SEO), לפיהם יש לכתוב או לשכתב תוכן קיים לפי האלגוריתם של מנוע החיפוש, כדי לקבל דירוג גבוה יותר בתוצאות החיפוש האורגניות ובכך לשפר את החשיפה שלו ואת יחס ההקלקה[1].
השוק
בעשור השני של המאה ה-21, גוגל נחשב למנוע החיפוש הנצפה ביותר בעולם. מבקרים בו 78.10 מיליארד מבקרים מדי חודש[2].
91.75% מגולשי האינטרנט בעולם, המחפשים באינטרנט משתמשים בגוגל בהשוואה למנועי חיפוש אחרים כמו בינג, עם 2.75% אחוזי שימוש, או Yahoo! עם 1.7%[3]. בישראל, השימוש בגוגל הוא הנפוץ ביותר ו-97.82% מהגולשים, משתמשים בו כדי לחפש באינטרנט[4].
תקציב הפרסום שמפרסמים הוציאו על שיווק במנועי החיפוש, עולה בכל שנה ובשנת 2019 הסכום הכולל עמד על 135.9 מיליארד דולר[5].
טכניקות ומדדים
שיווק במנועי החיפוש מתחשב במגוון גורמים כדי להעריך פופולריות ויעילות של מודעות ואתרי אינטרנט בתוצאות החיפוש, כגון:
- מחקר מילות מפתח - מילות מפתח בהקשר לשיווק במנועי חיפוש, אלו מילים ומשפטים שמשתמשים מקלידים בשורת החיפוש בגוגל. מציאת הביטויים הפופולריים ביותר למודעת החיפוש היא צעד מפתח בשיווק במנועי החיפוש. מילות מפתח ניתן למצוא על ידי שימוש בכלים טכניים לאיתור מילות מפתח, כגון מתכנן מילות המפתח של גוגל (Google Keyword Planner) המציג הצעות למילות מפתח וטווח חיפושים לכל ביטוי.
- התאמת האתר למובייל (Mobile First) - מאחר שרוב החיפושים המתבצעים במנועי החיפוש, נעשים דרך הסמארטפון[6], אתרי אינטרנט ומודעות צריכים להיות מותאמים ברמה גבוהה לגלישה דרך הסמארטפון.
- מהירות טעינת אתר - משתמשים מעדיפים אתרים מהירים, ואתרים כאלה גם משפרים את איכות האינטרנט. אתר האינטרנט צריך להיטען בצורה מהירה, כדי למנוע נטישת משתמשים לאחר הקלקה על המודעה. Google ממליצה לבדוק את ביצועי הדף באמצעות כלים כמו PageSpeed Insights[7].
- מתן ערך למשתמש - מנועי חיפוש נותנים דירוג גבוה יותר למודעות ואתרים המכילים ערך ממשי למשתמשים ושלא נכתבו רק לטובת קידום במנועי החיפוש.
ההשוואה ל-SEO
תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש מורכבות משני חלקים עיקריים:
- תוצאות חיפוש ממומנות (SEM) - מודעות שמופיעות ראשונות כאשר גולש מקיש ביטוי שקשור למודעה. בעל העסק יוצר מודעה שתופיע באופן מיידי בתוצאות החיפוש ומשלם למנוע החיפוש תשלום על כל גולש שלחץ על המודעה. ברגע שבעל האתר עוצר את התשלום, המודעה נעלמת מתוצאות החיפוש.
- תוצאות חיפוש אורגניות (SEO) - אתרים המופיעים בתוצאות החיפוש הטבעיות המופיעות מיד אחרי המודעות הממומנות. בעל האתר אינו משלם לגוגל על כך שהוא מופיע שם.
בעוד SEO מתמקד בביצוע אופטימיזציה לאתר כדי לקדם אותו בתוצאות הטבעיות של מנוע החיפוש, SEM הוא שם רחב יותר לחשיפה וקידום של אתרים בתוצאות החיפוש הממומנות והטבעיות[8], אך מתייחס בעיקר לפרסום הממומן.
יעילות הפרסום של שיווק במנועי החיפוש
בשונה מאמצעי מדיה אחרים, השיווק במנועי החיפוש נחשב ליעיל במיוחד. בעוד פלטפורמות אחרות, כגון רשתות חברתיות או שלטי חוצות מציגות מודעות שאינן בהכרח רלוונטיות למשתמש שצופה בהן, הפרסום בגוגל מוצג לקהל משתמשים רלוונטי המחפש את סוג השירות או המוצר בזמן אמת. דבר ההופך את הפרסום במנוע החיפוש ליעיל ומבוקש במיוחד.
בשנת 2019 תקציב השיווק על פרסום ברשתות חברתיות עמד על סכום של 92,857 מיליארד דולר[9] לעומת תקציב של 135.9 מיליארד דולר שהוצא על שיווק במנועי חיפוש.
הערות שוליים
- ^ Does SEM = SEO + CPC Still Add Up?, Search Engine Land, 4 במרץ 2010
- ^ google.com Traffic Statistics, SimilarWeb (באנגלית)
- ^ Search Engine Market Share Worldwide, StatCounter Global Stats (באנגלית)
- ^ Search Engine Market Share Israel, StatCounter Global Stats (באנגלית)
- ^ Search ad spend worldwide 2019, Statista (באנגלית)
- ^ Mobile share of search traffic by platform 2019, Statista (באנגלית)
- ^ הנחיות למנהלי אתרים - Search Console עזרה, באתר support.google.com
- ^ SEO vs. SEM: What's The Difference?, Backlinko (באנגלית)
- ^ Social Media Advertising - worldwide | Statista Market Forecast, Statista (באנגלית)
28897603שיווק במנועי חיפוש