רנסום אלי אולדס
מדינה | ארצות הברית |
---|
רנסום אלי אולדס (באנגלית: Ransom Eli Olds, היה קרוי: Ransom E. Olds; 3 ביולי 1864 - 26 באוגוסט 1950) היה נהג מכוניות מרוץ, מחלוצי תעשיית הרכב האמריקנית, מייסד ומנהל הכללי הראשון של יצרנית הרכב האמריקאית אולדסמוביל, תעשיין הרכב הראשון בעולם שהשתמש בקו ייצור נייח בענף הרכב.[1][2]
ביוגרפיה
אולדס נולד ב"ז'נבה" באגם אוהיו (אנ') במחוז "Ashtabula County, Ohio" (אנ') במדינת אוהיו, לשרה ויפל ופליני פיסקה אולדס, הבן הצעיר ביותר. אביו היה נפח ועסק בבניית תבניות דפוס. בילדותו, המשפחה עברה לקליבלנד.[3]
בשנת 1886 בנה את מכוניתו הראשונה בעלת מנוע בנזין.
בשנת 1887 בנה את מכונית הקיטור הראשונה שלו.[4]
אולדס התיישב בלנסינג, מישיגן, שם התחתן עם מרתה אורסולה וודוורד ב־5 ביוני 1889. נולדו 4 ילדים: ברנדיס, מילדרדר, גלאדיס, וראלף.
אולדס ייסד את חברת "אולדס מוטור לרכב" (אנ'), בלנסינג מישיגן, ב-21 באוגוסט 1897. החברה נרכשה על ידי סוחר נחושת ועצים בשם סמואל ל. סמית ("Samuel L. Smith") בשנת 1899 ושינתה את שמה ל"אולדס מוטור וורקס" ("Olds Motor Works"). החברה החדשה הועברה מלנסינג לדטרויט. סמית מונה לנשיא בעוד אולדס מונה לסגן נשיא ומנהל כללי.
עד שנת 1901 אולדס בנה 11 אבות טיפוס של כלי רכב, כולל לפחות אחד מכל מצב כוח: קיטור, חשמל ובנזין. בשנת 1934 קיבל אולדס פטנט על מנוע דיזל. אולדס היה חלוץ הרכב האמריקאי היחיד שבנה ומכר מכוניות המונעות על ידי: קיטור, חשמל ובנזין.
בין השנים 1901–1907 ייצרה "אולדסמוביל" את דגם אולדסמוביל Curved Dash שהיה הרכב הראשון של החברה שיוצר בייצור המוני. יוצרו 19,000 יחידות.
אולדס היה התעשיין הראשון שהשתמש בקו הייצור נייח בענף הרכב. הנרי פורד בא אחריו. גישה חדשה זו להרכבת כלי רכב אפשרה לאולדס לעלות על התפוקה של המפעל, מ-425 מכוניות בשנת 1901 ל-2,500 יחידות בשנת 1902.[5]
בשנת 1904 עזב אולדס את החברה. "אולדס מוטור וורקס" נרכשה על ידי ג'נרל מוטורס בשנת 1908. ג'נרל מוטורס הפסיקה לייצר את המותג אולדסמוביל בשנת 2004 לאחר ייצור רציף של 96 שנים.[6] משנת 1897 ועד פירוק החברה בשנת 2004 ייצרה "אולדסמוביל" מעל 35,000,000 כלי רכב[7]
ב-12 באפריל 1916 רכש אולדס שטח של 151.92 קמ"ר במפרץ טמפה, במחוז "Pinellas County, Florida" (אנ') ב-פלורידה. במקום זה הוקמה העיירה "Oldsmar, Florida" (אנ') הקרויה על שמו.
אולדס נפטר בשנת 1950.
נהג מרוצים
בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 אולדס השתתף במרוצי מכוניות על על חופי פלורידה בחופי אורמונד ובחופי דייטונה (אנ'), שהיו קרויים: "Daytona Beach and Road Course" (אנ').
בנקאי ומשקיע
בשנת 1906 ייסד אולדס את בנק ההון הלאומי ("the Capital National Bank"), שנקרא מאוחר יותר בשם בנק לאומי לנסינג ("Lansing National Bank"), ומשנת 1940 "בנק לאומי מישיגן" (אנ').
אולדס היה המשקיע הגדול ביותר של "מגדל אולדס". כאשר המגדל הושלם בשנת 1931 זה היה הבניין הגבוה ביותר בלנסינג.
אולדס היה מעורב בבניית "מלון אולדס" בלנסינג. היום משמש המבנה כבנין המשרדים של מושל מישיגן.
פוליטיקאי
אולדס היה רפובליקני ושימש כנציג מהמחוז השישי של מישיגן לאמנה הלאומית הרפובליקנית של 1908 (אנ'), שבחרה בויליאם הווארד טאפט לנשיא ה-27 של ארצות הברית.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ רנסון אולדס ומפעל המכוניות "אולדסמוביל Curved Dash"Location of Curved Dash factory
- ^ Berger, Michael L. (2001) The Automobile in American History and Culture: A Reference Guide. Greenwood Publishing Group. ISBN 0-313-24558-4
- ^ משפחת אולדס books.google.co.il
- ^ May, George S. (1977). R. E. Olds: Auto Industry Pioneer. Grand Rapids: Eerdmans
- ^ עשרה חלוצים / ראו רנסום א. אולדס news.google.com/newspapers
- ^ Helen Jones Earley, James R. Walkinshaw: Setting the Pace – Oldsmobile's first 100 Years. PRD – Oldsmobil Division of General Motors Corporation, Lansing 1996, ISBN 0-7853-1958-1
- ^ אולדסמובילgm.com/owner-assistance/oldsmobile
25758597רנסום אלי אולדס