רכישת חלקת קבורה בחיים
רכישת חלקת קבורה בחיים הוא מנהג נפוץ, המוזכר כסגולה לאריכות ימים לפי פוסקים ורבנים שונים.
מקור
בבראשית (בראשית, נ', ה') מובאים דברי יעקב אבינו, "בקברי אשר כריתי לי בארץ כנען שמה תקברני", כלומר, שבקברו אשר קנה בארץ כנען, יקברו אותו. ומפרש על כך רש"י[1], שלא זו בלבד שהמקום שייך ליעקב בירושה והוא קנה את המקום, אלא שקנה את המקום לו, בכדי שהוא יקבר בו. ובשו"ת 'דבר יהושע'[2] למד מכך שראוי לאדם לקנות את קברו בחייו. סמך נוסף לכך מביא שם מאברהם אבינו[3], שקנה את מערת המכפלה, ונקבר שם[4].
קניית קבר מכספו של האדם
על הפסוק שנאמר בישעיהו[5], "מה לך פה ומי לך פה כי חצבת לך פה קבר", מביא המדרש[6], שאמר לו "גלויי בר גלויי איזה כותל בנית כאן, איזה עמוד העמדת כאן, אפילו איזה מסמר קבעת כאן". ומכאן למד רבי אלעזר, שאדם צריך שיהיה לו מסמר או יתד קבוע בבי הקברות, בכדי לזכות להיקבר בקרקע שלו. ה'חתם סופר' מביא[7] ראיה מהגמרא מסכת בבא בתרא[8], המביאה מקור לדין שהבעל יורש את אשתו, מהנאמר[9] "ואלעזר בן אהרון מת ויקברו אותו בגבעת פנחס בנו". ועל כך שואלת שם הגמרא, מהיכן הייתה לפנחס קרקע שלא הייתה לאביו, ומרצת, כי לומדים מכך שנשא פנחס אישה ומתה, והוא ירש אותה, ומכך לומדים שהבעל יורש את אשתו[10].
כמו כן, בנוגע לזכותו של הנפטר להיטמן בחלקה בה רכש, מובא בשו"ת 'דברי יהושע'[3], שישנה קפידא שיהיה הקבר נקרא על שם הנפטר, ומביא את דברי הרלב"ג בסוף ספר יהושע, שכתב כי ראוי לאדם שישתדל שיהא הקבר בגבול משפחתו, בכדי להשאיר שמו בעולם על איזה קרקע, ולפיכך כאשר אדם נטמן בשטח וחלקה שאינה נקראת על שמו, אף על פי שהיא שייכת לו, נמצא שאין שמו מצוי בעולם הזה, ואף מקרה זה הינו גנאי לאדם, שאבד שמו וזכרו, אף לרגע בודד, ולכן יש צורך להקפיד על דבר זה.
ב'ספר הישר'[11] מובא, כי החסידים הראשונים בארץ ישראל היו נוהגים לקנות להם קבר בהיותם בחיים, ובספר החיים[12] נכתב, כי כל אדם, אף העני בישראל, צריך שיהיה הקרקע בו הוא קבור קנוי לו בכסף, משום שאין רשות לשום משחית להוציא את האדם מרשותו, והקרקע נעשית רשותו על ידי רכישתה בכסף, כפי שנכתב על אברהם אבינו. אך עם זאת, יש המפרשים שאברהם התעקש לקנות בכסף את מערת המכפלה, משום שחשש שבאם לא תהיה הקרקע נרכשת על ידו, יקבור עפרון גם את יקיריו[13].
קישורים חיצוניים
- קניית קבר בחיים, באתר הידברות
הערות שוליים
- ^ שם
- ^ כ"ג, א'-כ'
- ^ 3.0 3.1 חלק ג', סימן נ"ח
- ^ בראשית כ"ה, ח'-י'
- ^ פרק כ"ב, פסוק ט"ז
- ^ ויקרא רבה, ה', ה'
- ^ שו"ת יו"ד סימן של"א
- ^ דף קיא, ע"ב
- ^ יהושע פרק כ"ד, פסוק ל"ג
- ^ אם כי בנוגע לקושיות ותמיהות על ראיה זו, מביא את המשך הגמרא, ששדה חוזר ביובל, ואם כך נמצא צדיק קבור בקבר שאינו שלו
- ^ פרק ו'
- ^ חלק ב', פרק ח'
- ^ ראו דברי החתם סופר שם, יו"ד סימן ש"ל
הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.