רבי שלמה הצרפתי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
המונח "רבי שלמה הצרפתי" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו רבי שלמה הצרפתי (פירושונים).
רבי שלמה הצרפתי
לידה 1160
ד'תתק"כ
צרפת
פטירה 1241 (בגיל 81 בערך)
ה'א'
וירצבורג
מקום קבורה וירצבורג
מקום פעילות שפיירא, רגנסבורג וצרפת
השתייכות חסידי אשכנז
רבותיו רבי שמואל החסיד ורבי יהודה החסיד
בני דורו רבי יחיאל מפריז
חיבוריו סדר טעמים
צאצאים יש אומרים: רבי שמואל בן שלמה מפלייזא

רבי שלמה הצרפתי (ד'תתק"כ, 1160 - ה'א', 1241) היה מחכמי צרפת ומחסידי אשכנז במאה ה-12, מחבר "סדר טעמים".

ביוגרפיה

נולד בסביבות שנת ד'תתק"כ בצפון צרפת. מאוחר יותר עבר לאשכנז, שם למד בשפיירא אצל רבי שמואל החסיד ובניו רבי יהודה החסיד ורבי אברהם. לאחר עבר בעקבות רבי יהודה החסיד לרגנסבורג. בתקופה מאוחרת יותר חזר רבי שלמה לצרפת, שם פעל יחד עם רבי יחיאל מפריז.

חיבורו הגדול הוא "סדר טעמים" (או "טעמים של חומש") המכיל פרשנות דרשנית על התורה בדרכם של חסידי אשכנז. בחיבור הוא מביא שמועותיהם של רבותיו ובני דורו. הספר הודפס חלקית על ידי הרב יעקב ישראל סטל.

נפטר בערך בשנת ה'א'. יש אומרים שנקבר בוירצבורג.

יש המשערים שבנו הוא רבי שמואל בן שלמה מפלייזא, מבעלי התוספות, מנציגי היהודים בויכוח פאריס לצד רבי יחיאל מפריז.

לפי סטל, השם "שלמה הצרפתי" בטעות יסודו, על סמך אזכורים בודדים בכתבי יד בודדים, ועל סמך זיהויו כרבי שלמה הצרפתי שחיבר את מאמר "טעם מצוות לולב ואיגודו". למסקנתו פעל רבי שלמה בעל 'סדר טעמים' כל ימיו בוירצבורג שבגרמניה, ולא פעל עם רבי יחיאל מפריז כלל. ואילו רבי שלמה הצרפתי, שפרטים אודותיו לא נודעו, חי בצרפת[1].

זיהויו כרבי שלמה מווירצבורג

חוקרים רבים זיהוהו עם "רבי שלמה ב"ר שמואל מווירצבורג" (הרשב"ש מווירצבורג)[2], שכן גם עליו נאמר שנולד בצפון צרפת, ועבר מאוחר יותר לאשכנז. בכתביו הוא מתייחס בכבוד גדול לרבי יהודה החסיד ולרבי אלעזר רוקח.

רבי שלמה מווירצבורג כתב תוספות לפירוש רש"י למקרא, לפירוש התפילה המיוחס לראב"ן ולפירוש המקרא לרבי יהודה החסיד. רוב דבריו הם מדברי חז"ל והמדרשים, אך חלקם הם חידושיו מסברתו ומדרשותיו בסגנון המזכיר את דרשות חז"ל.

יעקב ישראל סטל, חזר בו בשנת תשפ"ג וערער בתוקף על זיהוי זה. לדבריו נולד רבי שלמה זה בין השנים ד'תתקס"ג-ד'תתקס"ח (1203-1208), והיה תלמידם של תלמידי רבי יהודה החסיד: רבי יצחק הזקן ב"ר יוסף, ורבי אלעזר מוורכהיים ועוד. לדבריו יש לבדוק מחדש את כל ממצאי המחקר על שני אישים אלו[3].

לקריאה נוספת

  • יעקב ישראל סטל, מבוא לתוספות רבינו שלמה ב"ר שמואל מווירצבורג על פירוש רש"י לתורה, ירושלים תשפ"ג
  • אפרים קרנפוגל, סוד, מאגיה ופרישות במשנתם של בעלי התוספות, עמ' 68-76
  • ישראל מ' תא-שמע, על ביקורת המקרא באשכנז, בתוך "כנסת מחקרים" - א, אשכנז, ירושלים תשס"ד, עמ' 273-281
  • יעקב ישראל סטל, תולדות רבי שלמה ב"ר שמואל מווירצבורג ומהדורה חדשה לתוספותיו על פירוש התפילה המיוחס לראב"ן, בתוך ירושתנו ספר שנים עשר תשפ"ג, עמ' יז-מח

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ יעקב ישראל סטל, תולדות רבי שלמה ב"ר שמואל מווירצבורג ומהדורה חדשה לתוספותיו על פירוש התפילה המיוחס לראב"ן, בתוך ירושתנו ספר שנים עשר תשפ"ג, עמ' כא-כח
  2. ^ הראשון מביניהם: יעקב נחום אפשטיין, מחבר הפירוש לדברי הימים, בתוך: "מחקרים בספרות התלמוד ובלשונות שמיות", חלק א', בעריכת צ' אפשטיין וע"צ מלמד, ירושלים תשמד, עמ' 283-284
  3. ^ יעקב ישראל סטל, מבוא לתוספות רבינו שלמה ב"ר שמואל מווירצבורג על פירוש רש"י לתורה, ירושלים תשפ"ג