קרפטיה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אונייה ריקה.

הקרפטיה בנמל ניו יורק לאחר שהצילה את נוסעי הטיטניק

ספינת הקיטור קרפטיהאנגלית: RMS Carpathia) (RMS הוא ראשי תיבות של Royal Mail Ship) הייתה אוניית נוסעים של חברת הספנות קיונארד ליין, שביצעה מטלות הובלת נוסעים ודואר באוקיינוס האטלנטי משנת 1903 ועד טביעתה ב-1918. באסון טביעתה של הטיטניק ב-15 באפריל 1912 היא זו שביצעה את משימות החילוץ העיקריות וחילצה 705 ניצולים.

היסטוריה

חברת הספנות קיונארד ליין הזמינה את בניית אוניית הקיטור קרפטיה בשנת 1901. הספינה הושקה כבר ב-1902. לאחר מכן צוידה בציוד ניווט ויצאה למסע הבכורה שלה ב-5 במאי 1903. היא הפליגה מליברפול - דרך קווינסטאון באירלנד (היום קוב) - לניו יורק.

ב-1903/1904, בחודשי החורף (מנובמבר עד מאי), הפליגה במסלול טריאסטה - ניו יורק וממאי שוב במסלול ליברפול - ניו יורק. הקרפטיה המשיכה בנתיב צפון האוקיינוס האטלנטי בחודשי הקיץ ובנתיב ניו יורק - הים התיכון בחודשי החורף.

בשנת 1905 נבנתה הספינה מחדש. לפני השיפוץ, מספר הנוסעים המרבי היה 1,700 איש במחלקה השנייה והשלישית. לאחר השיפוץ ניתן היה לאכלס 2,550 איש במחלקה השלישית. ההוראה הייתה ליצור חדר גדול, ששימש כמקום שינה, במקום הקבינות הקטנות קודם לכן.

מ-1909 עד 1915 היא הפליגה מהים התיכון לניו יורק עם נוסעים מכובדים ואמידים. בין 1915 עד 1917, הפליגה הקרפטיה שוב בנתיב הצפון-אטלנטי.

סיבות לפרסומה

בשנת 1903 ממשלת הונגריה הסדירה בחוק את הבעיה החמורה של ההגירה מהונגריה לארצות הברית שהחמירה יותר ויותר וחתמה חוזה עם קיונארד ליין להובלת המהגרים. שירות זה בוצע על ידי הקרפטיה בקו רייקה - ניו יורק, בחלקו עם צוות הונגרי, כאשר באחת מהפלגותיה אלה חילצה הקרפטיה את ניצולי הטיטניק בדרכה בחזרה מניו יורק כשעל סיפונה הרופא היהודי-הונגרי דובר האנגלית ארפאד לנדייל שהתמחה ברפואה דחופה.[1] [2]

בהתנגשות הטיטניק (התנגשה בקרחון ימי) הוזעקו מפעילי הרדיו של הספינה והם שלחו הודעות מצוקה לספינות שמסביב (אמריקה, הבלטי, קליפורניה, קרוניה והקרפטיה). הספינה הקרובה ביותר, הקליפורניה, לא קיבלה את קריאת המצוקה וכך גם הקרפטיה בהתחלה, כי מפעיל הרדיו שלה לא היה בתפקיד. לפני שהלך לישון, הוא נזכר לשאול את הטיטניק אם שמעו על קרחוני ים באזור. כך נודע לו דבר התאונה. רב חובל הספינה, קפטן ארתור הנרי רוסטרון, הפנה את ספינתו לכיוון הטיטניק ובמקום מהירות השירות (14 קשר) הפליג במהירות המרבית של 17 קשר. בקבלת קריאת המצוקה המרחק בין שתי הספינות היה 93 ק"מ (כ-50 מייל ימי). לקח לקרפטיה 3.5 שעות להגיע לטיטניק. היא הגיעה למקום בשעה 4 לפנות בוקר. בשלב זה, הטיטניק כבר טבעה. הקרפטיה העלתה על סיפונה 705 נוסעים ומלחים.

הרופא היהודי-ההונגרי של הספינה, ד"ר ארפאד לנדייל ניהל את הטיפול בניצולים. פצועים רבים נזקקו לעזרה רפואית מיידית, ולא רק בגלל היפותרמיה. רבים מהם, בייאושם, קפצו למים מהטיטניק השוקעת. מחלקות הקרפטיה התמלאה עד מהרה באנשים הסובלים משברים ומחבורות, שבהם הוא ועמיתיו טיפלו ללא לאות כל הדרך בחזרה לניו יורק. הוא זכה לשבחים רבים על עמידתו ההרואית.

בערב ה--18 באפריל, בגשם שוטף, הגיעה הקרפטיה לנמל ניו-יורק עם האנשים שחולצו - שהיו הנוסעים והצוות האומללים של הטיטניק. אלפי אנשים המתינו להם בבאטרי פארק ובמזח של נציגות הקיונארד ליין.

טביעת הקרפטיה

הקרפטיה שימשה כספינת תובלה במלחמת העולם הראשונה וב-17 ביולי 1918 טורפדה על ידי הצוללת הגרמנית U 55 בים הקלטי. התקיפה פגעה בספינה מדרום לחוף האירי בסביבות השעה 9:15 בשלוש נקודות פגיעה בסך הכל. שתי הפגיעות הראשונות כנראה לא היו קטלניים. הספינה טבעה בסביבות השעה 11:00, אך עד אז כבר היו בסירות ההצלה 215 אנשים. 5 אנשים בחדר המכונות איבדו את חייהם לאחר הטורפדו השני, כל השאר ניצלו. בסביבות הצהריים חילצה ספינת מלחמה את צוות ונוסעי הספינה שטבעה.

הספינה הטרופה נמצאה ב-1999 בעומק של 200 מטר. באפריל 2000, בעליה הנוכחיים רכשו את מניות חברת שיחזור הספינות הטרופות תמורת 1,374,000 דולר אמריקאי על מנת להעלות את הקרפטיה כחלק ממבצע חילוץ.[3]

לקריאה נוספת

  • Butler, Daniel Allen. (2009). The Other Side of the Night: The Carpathia, the Californian, and the Night the Titanic Was Lost. Philadelphia: Casemate.
  • Eaton, John P. and Haas, Charles A. (1995). Titanic: Triumph and Tragedy. New York: W. W. Norton & Compan., 2nd ed.

ראו גם

  • SS Californian, another vessel that was involved with the Titanic and sank in the First World War
  • SS Mount Temple, another vessel that was initially thought to be the "mystery ship" failing to respond to the Titanic's distress calls

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרפטיה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Carpathia – az első mentőhajó 1. rész
  2. ^ A Titanic 705 utasát mentette meg Lengyel Árpád
  3. ^ "premier-exhibitions-investors.org". אורכב מ-המקור ב-2008-05-09. נבדק ב-2007-12-11.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0